Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 70-210/4 – erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag skulle behöva köpa en vettig telezoom. Jag är ingen jättestor användare av teleoptik, men ibland är det ju bra.
Undrar om någon här har hunnit skaffa sig erfarenheter av Tamrons nya 70-210/4. På pappret verkar den väldigt vettig, men hur håller den i praktiken?
Alternativen för mig vore Nikon 70-300/4-5,6 och 70-200/4. Troligen inte 2,8-versionen. Långa dagar och mycket bärande blir det ofta för mig, så vikt är prioriterat.

Jag är frilansfotograf och jobbar främst med reportagefoto. En del stryk måste det kunna ta, och framförallt vara pålitligt i fokus. Egentligen vore det väl inte så mycket att tveka om Nikons variant, om det inte vore så att Tamron verkar så vettigt för rätt mycket mindre pengar.

Tack!

Tamron 70-210/4 är bra, men inte lika bra som Nikons 70-200/4. Nikon kostar rätt mycket mer. Båda är byggda för professionellt bruk.

Nikon 70-300/4-5,6 är sämre än både, såväl optiskt som mekaniskt.

Tack Magnus!
Skulle du själv kunna tänka dig att välja Tamron över i ditt fall Canons motsvarighet?

Tack Magnus!
Skulle du själv kunna tänka dig att välja Tamron över i ditt fall Canons motsvarighet?

Skillnaden är mindre mellan Canon och Tamron än mellan Nikon och Tamron. För en amatör är Tamron ett bra val, men för mig som yrkesfotograf vill jag gärna ha tillgång till Canons snabba service och jag har lättare att svälja prisskillnaden.

Bra att veta, och ja, service är definitivt något att ha i åtanke. Hmm, det lutar nog åt Nikon ändå. Skönt att var nästan hundra på att grejorna lirar.

Otroligt vad priset har stigit upp på Nikon 70-200f4, hade ju en tidigare som jag köpt för runt 9 000kr nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar