Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 70-200mm 2,8 Di VC USD (Skum "dimma")

Produkter
(logga in för att koppla)

Jurgis

Medlem
Hej kära fotografer!

För en liten tid sedan investerade jag i en ny glugg till min 70D istället ny kamera.
Det blev en som det står i rubriken en Tamron 70-200.

Huvudsakligen fotograferar jag sport(häst) och porträtt.
Porträtt bilder är kalas med denna objektiv, dock ibland kan va lite jobbigt att fokusera, men det är mitt eget fel tror jag.
Men i alla fall, när det kommer till sport så fattar inte ifall det är mig, kameran eller objektiven det är fel på.
Jag fokuserar med tummen(backbutton) i AI Servo när jag kör tävling och en fokus punkt.
Men hur noga jag än är på att följa hästhuve med pricken så blir 80% av bilder med fokus någonstans bakom hästen.
Men tänkte kanske värt att prova zonfokus nästa gång, så egentligen problemet som jag har fått nu är någon skum dimma/fönstereffekt på bilder jag tog i perfekt ljus igår..
Var ute och plåtade lite cyklister, men så blev det det här effekten på vissa bilder.. här är med ett exempel på det, med nåt som ser ut att vara i fokus, men nåt skumt är det.

Lång inlägg, tänkte kanske hjälper ifall man beskriver lite mera av problemet.

Tacksam för hjälpsamma svar!

Värme o glädje,

Jurgis

Bilagor

• 2016-04-12_085035.jpg
    2016-04-12_085035.jpg
    31.6 KB · Visningar: 95
  • 2016-04-12_085053.jpg
    2016-04-12_085053.jpg
    37.1 KB · Visningar: 88
Hej!

Jag har en äldre modell men har exakt samma problem med mjuk oskärpa/dimma när jag använder f 2.8.
Vid f4 finns inga problem, då är det superskarpt.

Sen är autofokusen rätt slö och passar inte till actionbilder.

Som sagt jag har en äldre modell men symptomen verkar lika.

Hej!

Jag har en äldre modell men har exakt samma problem med mjuk oskärpa/dimma när jag använder f 2.8.
Vid f4 finns inga problem, då är det superskarpt.

Sen är autofokusen rätt slö och passar inte till actionbilder.

Som sagt jag har en äldre modell men symptomen verkar lika.

Tack för svaret!!
Och jaaaa, det tänkte jag inte alls på. Alla porträtt med 2,8 är hyfsat skarpa utan konstigheter.
Men kanske blev lite jobbigt för den med avstånd.
Skumt, vad jag sett och läst så autofokus skall vara superbra på denna. Känns att min ovana med den gör att man missar del bilder.

Nu kikade jag genom lite mera på bilder från igår och ja.. det mesta på 2,8 faktiskt har mer eller mindre det här softa över sig.
Ska pröva lite porträtter idag i samma förutsättningar och se om även det blir soft.

Tack för hjälpen!

Har en gammal version utan vc. där kan man inte köra på 2,8 för då blir bilderna väldigt softa, måste upp till f4 typ för att skärpan ska infinna sig. förutom det är jag nöjd överlag. snabbare autofokus hade ju inte skadat.

Det första du bör göra är att verkligen kolla att fokus sitter exakt rätt på stilla motiv.
Ev. kan du behöva mikrojustera i kameran. Luddighet eller oskärpa kan bero på felfokus lika väl som att objektivet inte tecknar knivskarpt.
Om fokus träffar exakt på stilla motiv så kan det vara så att objektivet fokuserar för långsamt på rörliga motiv (servo)
Cyklister som rör sig mot kameran kan vara svåra för kameran att följa, även med Canons objektiv som är snabbare i fokus än Tamrons.

Tack snälla för svar!!

Jag har typ en pappsikte med olika tryck för att mäta fokus.
Aldrig riktigt använt den.
Borde jag fokusera manuellt om jag ska köra testet? Vad är bra avstånd och ska jag fota i 70mm eller zoma in något, eller det spelar ingen roll?

Tack!!

Borde jag fokusera manuellt om jag ska köra testet? Vad är bra avstånd och ska jag fota i 70mm eller zoma in något, eller det spelar ingen roll?
Om du vill testa upplösningen hos objektivet så bör du fokusera manuellt med kameran på ett mycket stadigt stativ. Då eliminerar man felkällorna autofokus och skakningsoskärpa. Fokusera med Live View på skärmen och förstora bilden lagom mycket så att du säkert kan ställa in fokus. (Den vanliga sökaren är inte så bra att fokusera manuellt med på AF-kameror).

Ovanstående test bör du göra på flera bländare, t.ex. de tre,fyra största.

Om du vill testa AF så ska du förstås inte fokusera manuellt. :)

Ett enkelt sätt att testa träffsäkerheten hos autofokusen är att ställa en medhjälpare på en gräsplan och sikta med en fokuspunkt på medhjälparen. Använd största bländare. På bilderna (ta flera stycken) så tittar du sen efter var gräset är som skarpast. Om den är vid medhjälparens fötter så fungerar AF som avsett, åtminstone för stillastående motiv.

Gör alla tester för flera brännviddsinställningar, t.ex. 70, 110, 150 och 200.

Zoomobjektiv kan vara knepiga. Om man får luddiga bilder så bör man kolla autofokusens träffsäkerhet på flera brännvidder och olika avstånd.
T.ex 70mm/120mm/200mm: närgränsen, medelavstånd och långt håll upp till "oändligheten". Största bländaren f:2,8

Det står i manualen hur man kan mikrojustera (microadjustment). Det finns också en del trådar här på FS som man kan söka på. Även på youtube finns en del videos som kan hjälpa en komma vidare.

Grundbulten är att manuell fokusering i liveview ska stämma överens med autofokus.
T.ex så tar man först en bild med vanlig AF med mittpunkten låst på motivet, sedan växlar man över till liveview och då ska bilden vara skarp utan att man behöver justera fokus. Om man däremot måste vrida fokusringen för att få skarpt också i liveview så behöver kameran mikrojusteras för fram- alternativt bakfokus. Kameran ska stå på stativ eller ett stadigt bord.
Testa fokus mot en plan yta vinkelrät mot kameran för att undvika buktande eller lutande motiv.

Om bilderna blir luddiga vid fokusering i liveview så beror det på att objektivets skärpa inte är på topp. Lite ludd får man kanske räkna med som normalt för en zoom, bilderna är nog OK ändå om man inte pixelpeepar i 100% på bildskärmen.

Hej alla!
Tack så mycket för svar!!

Jag körde lite tester nu och det verkar inte vara nån mjukhet på 2.8 överhuvudtaget.
Eller så gjorde jag testet fel.
Ljuset kanske inte det bästa. Men det var inte heller när jag var ute.
Förstår inte varför jag har fått den mjuk överlag på vissa bilder ute.

Här kommer lite resultat.

Ännu en gång tack alla goa för alla tips o hjälpen!

Bilagor

• 2,8.jpg
    2,8.jpg
    89.9 KB · Visningar: 66
  • 3,2.jpg
    3,2.jpg
    76 KB · Visningar: 27
  • 3,5.jpg
    3,5.jpg
    70.9 KB · Visningar: 24
  • 4,0.jpg
    4,0.jpg
    63.4 KB · Visningar: 30
Dina exempelbilder längst upp var inte granna :( Lika ogranna som ett objektiv jag har när jag kör det på 2.8 i ljus som den gluggen inte gillar, dvs allt som inte är medljus. Märker du skillnad om du testar från olika vinklar? Använder du filter?

Hej alla!
Tack så mycket för svar!!

Jag körde lite tester nu och det verkar inte vara nån mjukhet på 2.8 överhuvudtaget.
Eller så gjorde jag testet fel.
Ljuset kanske inte det bästa. Men det var inte heller när jag var ute.
Förstår inte varför jag har fått den mjuk överlag på vissa bilder ute.

Här kommer lite resultat.

Ännu en gång tack alla goa för alla tips o hjälpen!

Det ser OK ut. Fokus verkar träffa rätt.
Om du får oskärpa med rörliga motiv så kan det vara så att servo AF inte hinner med.
Canons L-zoomar är snabbare än Tamrons.
Motivets rörelse mot kameran är svårt för autofokusen att beräkna, typiskt är att fokus hamnar bakom fokuspunkten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar