en uppdatering:
Jag har ett Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II LD Macro (
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12393) till min Canon 300D , nu när jag tog fram det så autofokuserar det inte längre.
Objektivet är inköpt 2006-05 och kostade 1095:- jag är hyfsat nöjd med objektivet, det tar fina bilder i förhållande till sitt pris. Det finns givetvis bättre objektiv, men då kostar dom ofta dubbelt upp.
Jag hade ett års garanti på objektivet som har gått ut, jag har 3 års kostnadsfri reklamationsrätt men för att kunna hävda den så måste jag kunna bevisa att felet fanns på objektivet under första 6 månaderna. Om jag förstått det hela rätt.
Efter ett första samtal till återförsäljaren så ställer dom upp och returnerar det kostnadsfritt till servicestället/huvudagenturen för en översyn i enlighet med reklamationsrätten.
Efter samtal med huvudagenturen så säger dom att det låter som om motorn har dött, och är det ett dåligt exemplar av linsen som jag har så kan det hela nog lösas på good-will-basis. Alltså att jag hålls kostnadsfri.
Om felet är mitt handhavande och efter fått en prisuppgift vad en lagning skulle kosta och jag inte vill reparera så kostar det mig 200:- att få objektivet hemskickat. Alltså, nästan en femtedel av vad objektivet kostade nytt.
Alltså, det är tveksamt om det är ekonomiskt sunt att reparera det, till och med frakten på 200:- plus den tid det tar för mig att ta mig till återförsäljaren för dom ska skicka ner det känns som overkill.
Men om jag får tillbaka mitt objektiv reparerat utan kostnad så skulle jag vara mycket nöjd.
Nästa steg blir väl att maila servicestället för att se om man kan få något förtydligande skriftligt om deras uppfattning och hur långt deras good-will kan sträcka sig.
Några tankar och erfarenheter om det här?