ANNONS
Annons

Tamron 28-75 vs. Canon 28-135

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor86

Avslutat medlemskap
Hej!

Köpte för ett tag sen en Canon EOS 40d m. kitobjektiv 18-55/3,5-5,6. Trivs mkt bra med kameran och känner att det är mycket roligare att fota än med min kompakt (Fuji F30).

Går i tankar kring att skaffa ett lite mer ordentligt allround objektiv i rimlig prisklass.
Har kikat lite kring Tamron 28-75/2,8 XR Di och Canon 28-135/3,5-5,6 IS USM. Läser bra recenssioner kring båda, sökte även lite snabbt bland bilder här på fotosidan och resultatet var positivt även där.

Skulle väldigt gärna vilja höra era kommentarer.
Större zoomomfång men sämre bländaromfång på Canon, med Tamron får man dock ingen bildstabilisator.. Tamron går loss på en 3500.- Canon tusenlappen mer.

Vilken optik tycker ni är den bästa allround?
Har ni någon annan rekommendation än de två ovan, men i samma prisklass, så tas dessa emot med öppna armar =)

Jag har haft Tamronobjkektivet och jag går ut med en varning, det var definitivt inte så bra som det sägs på vissa ställen. Jag vet fler som har samma åsikt som jag.
Med mina erfarenheter skulle jag välja Canon.

Jag har Tamronobjektivet och är mycket nöjd med framför allt skärpan. AF:en låter lite men inte störande. Sedan har jag läst att det kan vara ganska stor variation mellan olika Tamronobjetiv av samma sort så jag har väl haft tur för en gångs skull. Ett tips är att prova innan du köper eller åtminstone få objektivet på öppet köp.

Fördelen med och köpa i butik, man kan gå o klaga, svårare när butiken ligger i tyskland.

Det blir ingen vidvinkel med någon av dessa vilket gör dem mindre bra som standardzoom. Vill du har större område och bättre kvalité än kittet skulle jag föreslå Sigmas 17-70 istället. Annars är mina erfarenheter av Tamronobjektivet toppenbra.

Kan hålla med om att det krävs minst 17 mm för att få hyfsad vidvinkel. Sigma 17-70 är ett riktigt bra objektiv enl min mening, (det är det objektivet som fick ersätta mitt "dåliga" Tamron 28-75)

Tamron: Låter mer, ingen (USM), ingen IS, inte lika stort omfång.

SKulle nog skaffat mig en Canon, du ser nog ovan varför, dock vet jag inget om hur kvallitén är på nåt av dem, men sen är ju Canon.en alltid en Canon :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar