Annons

Tamron 28-75 på D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Många trådar här på FS och på andra ställen på nätet, som handlar om Tamrons 28-75/2.8, handlar om hur den funkar på en crop-kamera. Jag är mer nyfiken på hur den funkar på FF, själv har jag en Nikon D700.

Recensionerna online är dessutom väldigt blandade. Den har utsetts till årets objektiv 2003-2004, och fått riktigt bra betyg av diverse magasin. Användarrecensionerna är kanske lite mer negativa - men även där tycker vissa att den är fantastisk. Hur kan det vara så stor skillnad mellan vad ett fotomagasin tycker och vad konsumenterna tycker? Att det blev årets objektiv för 7-8 år sedan tycker jag också inte säger så mycket, det måste ju ha hänt något sedan dess... Det har ju förvisso kommit en ny variant, med inbyggd fokusmotor, men det säger ju inte så mycket om gluggen i övrigt har förändrats på något sätt (har de eventuella problemen med kantoskärpa åtgärdats, t.ex.?).

Jag blir helt enkelt inte klok på det här, hur mycket jag än försöker läsa mig till. Söker därför nu ännu mer in-put... Är det någon som har en Tamron 28-75, som sitter på en D700 och som kan ge mig ett ärligt omdöme?

Vad finns det annars för vettiga alternativ med ungefär det zoomomfånget, den ljusstyrkan och det priset (ca 4000)? Jag har inte lyckats hitta någon zoom med den ljusstyrkan som kommer i närheten av det priset. Kan nog sträcka mig till 6000 kronor, men Nikons egna gluggar i segmentet går ju på minst 9000. Till och med Sigmas motsvarighet ligger runt 8000-8500.

Är lite kräsen och köper ogärna begagnat, men det kanske är så illa att man måste...

Tack på förhand!

/Eric
 
Jag HADE en sådan (Nya modellen) till min D700. Men, när jag för tredje gången på sex månader fick skicka den på service för fokusjustering så ledsnade jag och köpte ett Nikkor 24-70/2.8.. och det var ett jävla lyft inom de flesta omrpden... och fan vore det väl annars.

Jag var dock nöjd när den fungerade. Jag äär övertygad om att min 28-75 var ett måndagsex och sen är det inte mer med det. Kantskärpan var väl dock "sådär" även på den nya modellen.

Du hittar egentligen inget annat i de prisklasserna. Det är en förbaskat billig glugg.
 
Använder ett på min D3'a .. och är mycket nöjd med hur det presterar..
Bygg kvaliten och hantering kan naturligtvis inte jämföras med en glugg för 12000:- som hanteras 8 timmar dagligen.

.. men rent optiskt är det väldigt bra för 3995:- ..rent ut sagt ett fynd..



(..det snackas rent för mycket "teknik" & "prestanda" i trådarna här på forumet istället för faktiska resultat.
och just denna gluggen har ett bra resultat.)

två bilder med ovanstående glugg på min D3'a

http://1.bp.blogspot.com/_og7bHuveOtc/TRYjM8cJlUI/AAAAAAAAAH4/n468KBPUp_I/s1600/sized_Kompis.JPG

http://2.bp.blogspot.com/_og7bHuveO.../52QQlUIZJIM/s1600/sized_tr%C3%B6tt+kille.JPG
 
Senast ändrad:
Tack för svar - det uppskattas!

Det lutar åt att jag tar och införskaffar gluggen, så hoppas jag att jag inte också får ett måndagsex...

Allt gott!

/Eric
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.