Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tamron 28-75 f2.8 med Canon 350D på 28mm F2/8
- Trådstartare johan_w
- Start datum
Christer1
Aktiv medlem
Vad jag förstår levereras Tamron 28-75 med frontfokus på många nya objektiv.
Jag har själv testat mitt nya på 75mm och 28mm. 75 var OK men tyvärr cirka 10mm frontfokus vid 28 .
Man får det fixat om man lämnar in det men det tar cirka en månad. Tyvärr sålde jag mitt kitobjektiv, hade haft användning för det nu. Om någon som läser detta kan sälja ett kit för 500 kr köper jag det och säljer det sedan när jag fått tillbaks objektivet.
Jag har själv testat mitt nya på 75mm och 28mm. 75 var OK men tyvärr cirka 10mm frontfokus vid 28 .
Man får det fixat om man lämnar in det men det tar cirka en månad. Tyvärr sålde jag mitt kitobjektiv, hade haft användning för det nu. Om någon som läser detta kan sälja ett kit för 500 kr köper jag det och säljer det sedan när jag fått tillbaks objektivet.
ansa45
Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Man får det fixat om man lämnar in det men det tar cirka en månad.
Var lämnar man in objektivet?
//anna
Christer1
Aktiv medlem
Här hos Sverigeagenten:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...B:TextBoxWho=Focus+Trading&UCSB:TextBoxWhere=
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...B:TextBoxWho=Focus+Trading&UCSB:TextBoxWhere=
ansa45
Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Här hos Sverigeagenten:
Tack!
//anna
Christer1
Aktiv medlem
Jag har köpt mitt i Tyskland och har inget problem att få det fixat på garanti.
Det är bara synd att dom inte fixade detta i Köln innan jag fick det. Tamronverkstaden i Kungsör kan inte göra just detta. Det görs bara i Köln.
Objektivet är MYCKET skarpt och om man lägger autofokus lite i bakkant på det man skall fota blir det bra. Men det är ju inte alltid man hinner det.
Johan, ring dom i Gbg och hör om dom levereras fixade nu.
Det är bara synd att dom inte fixade detta i Köln innan jag fick det. Tamronverkstaden i Kungsör kan inte göra just detta. Det görs bara i Köln.
Objektivet är MYCKET skarpt och om man lägger autofokus lite i bakkant på det man skall fota blir det bra. Men det är ju inte alltid man hinner det.
Johan, ring dom i Gbg och hör om dom levereras fixade nu.
Christer1
Aktiv medlem
När jag tog den här bilden med brännvidd 75 och mellanring 12mm hade jag ingen chans att ställa in fokus på bakkanten. Det var bara att ta bild efter bild närmare och närmare tills den flög. Här syns det att fokus är några millimeter i framkant och borde varit något längre bak. Men där skärpan låg var den perfekt. Men även 75-skärpan borde flyttas några mm bakåt.Christer1 skrev:
Men det är ju inte alltid man hinner det.
Gå in i mitt album på förstoringen, där ser man bättre var skärpan ligger än här.
Bilagor
Senast ändrad:
johan_w
Aktiv medlem
JO. Panoraman menar du.
Gjort några själv, men man får ju med mera med 18mm än 28 mm. Kul med panoraman
http://jlw.se/nature/panorama/panorama_rag_field.jpg =)
Blir och åka 15 mil och inskaffa mig ett såntdär tamron på torsdag. Hoppas jag får ett fint ex!
Kolla inte efter skarvar.
Gjort några själv, men man får ju med mera med 18mm än 28 mm. Kul med panoraman
http://jlw.se/nature/panorama/panorama_rag_field.jpg =)
Blir och åka 15 mil och inskaffa mig ett såntdär tamron på torsdag. Hoppas jag får ett fint ex!
Kolla inte efter skarvar.
Senast ändrad:
Christer1
Aktiv medlem
Johan,
Lycka till, berätta gärna om det verkar bra.
Testa objektivet när du fått det.
Här har du testsidan och beskrivning:
http://md.co.za/d70/focus21.pdf
Christer
Lycka till, berätta gärna om det verkar bra.
Testa objektivet när du fått det.
Här har du testsidan och beskrivning:
http://md.co.za/d70/focus21.pdf
Christer
cbr1000
Aktiv medlem
Bilder med Tamron 28-75/2.8
Johan.
Gå in på mitt album "Nära". Där har du en fjäril tagen på 75mm bl 5.6.
Jag är mycket nöjd med objektivet!
Segelbåten är tagen på 28mm bl 7.1. (Båten är världens största enmastade segelbåt. Bommen är 28m...!)
/Anders
Johan.
Gå in på mitt album "Nära". Där har du en fjäril tagen på 75mm bl 5.6.
Jag är mycket nöjd med objektivet!
Segelbåten är tagen på 28mm bl 7.1. (Båten är världens största enmastade segelbåt. Bommen är 28m...!)
/Anders
Bilagor
johan_w
Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Jag har lyckats få låna ett kitobjektiv så nu har jag skickat in mitt för justering.
Återkommer på länken när det är tillbaks
O jag beställde ett från dustinhome förut idag och fick det skickat idag. Hoppas jag får det innan fredag.
Är dock lite nervös.... Dustinhome fick hem x antal objektiv i lager idag. SÅ fort jag beställde tog de slut. Tänk om jag fick ett som någon skickat tillbaka.... ohhh
Arne S
Aktiv medlem
Lycka till, Johan. Själv har jag ett som funkar ypperligt nu, är jättenöjd. Men...
Jag har strul med fokusen på ett par andra gluggar, så om ett par veckor skall de OCH huset in för justering. Vad händer då?? Bara att hålla alla tummar man hittar. Allvarligt talat, jag är inte bekymrad. Resonerar som så att utrustningen skall funka om jag skall ha glädje av den. Om då en kamerajustering är nödvändig får jag ta smällen och skicka iväg mitt Tamron senare OM det inte fokuserar rätt då (vilket det mycket väl kan göra). Jag har ju garanti. Bättre att ta smällen innan det börjar kosta.
Det finns säkert många som har fokuseringsfel på sina Canon eller Nikon eller andra objektiv också. Men alla skriver inte om det, inte heller de som är nöjda. Men när det gäller "piratprylar" är folk oftast mer kritiska och "felrädda", sen kvittar det om det gäller objektiv, bildelar eller whatever. Det är min uppfattning i alla fall.
Som sagt, jag hoppas du blir nöjd.
Jag har strul med fokusen på ett par andra gluggar, så om ett par veckor skall de OCH huset in för justering. Vad händer då?? Bara att hålla alla tummar man hittar. Allvarligt talat, jag är inte bekymrad. Resonerar som så att utrustningen skall funka om jag skall ha glädje av den. Om då en kamerajustering är nödvändig får jag ta smällen och skicka iväg mitt Tamron senare OM det inte fokuserar rätt då (vilket det mycket väl kan göra). Jag har ju garanti. Bättre att ta smällen innan det börjar kosta.
Det finns säkert många som har fokuseringsfel på sina Canon eller Nikon eller andra objektiv också. Men alla skriver inte om det, inte heller de som är nöjda. Men när det gäller "piratprylar" är folk oftast mer kritiska och "felrädda", sen kvittar det om det gäller objektiv, bildelar eller whatever. Det är min uppfattning i alla fall.
johan_w
Aktiv medlem
Arne S skrev:
Lycka till, Johan. Själv har jag ett som funkar ypperligt nu, är jättenöjd. Men...
Tar ju en livstid innan du får tillbaka! E-postade tamron och frågade dom lite, fick detta svar:
"There is no know issue with the lens but unfortunately we do have to calibrate some lenses because all digital cameras are not actually built to the same specification, requiring the lens to be adjusted for them."
Så det är tydligen svårt och få alla linser att passa till samma kamera, om jag inte fått bakfoten helt. Synd man inte kan kalibrera själv på något vis.
Arne S
Aktiv medlem
Visst kan det vara strul. Självklart.
Min utgångspunkt är att det kommer att funka, jag är ganska övertygad om det. Om inte?
Jag har köpt gluggen i Sverige och kommer i så fall att hävda min rätt enligt konstens alla regler. Det innebär att jag lämnar optiken där jag köpt den. Blir väntetiden oskäligt lång kräver jag ny glugg alternativt häver köpet. Har gjort så tidigare och det har aldrig varit något problem med det.
Det kvittar vilka prylar man köper, man kan aldrig svära sig fri från att det kan strula. Skulle man avstå varje köp för det skulle det...finnas betydligt mer pengar i min plånbok.
Jag resonerar så, men varje fall är ju unikt. Jag vet att jag låter positiv, är sådan som person. Jag ser möjligheterna, problemen tar jag när de dyker upp. För de ser ändå aldrig ut som man tänkt sig.
Min utgångspunkt är att det kommer att funka, jag är ganska övertygad om det. Om inte?
Jag har köpt gluggen i Sverige och kommer i så fall att hävda min rätt enligt konstens alla regler. Det innebär att jag lämnar optiken där jag köpt den. Blir väntetiden oskäligt lång kräver jag ny glugg alternativt häver köpet. Har gjort så tidigare och det har aldrig varit något problem med det.
Det kvittar vilka prylar man köper, man kan aldrig svära sig fri från att det kan strula. Skulle man avstå varje köp för det skulle det...finnas betydligt mer pengar i min plånbok.
Jag resonerar så, men varje fall är ju unikt. Jag vet att jag låter positiv, är sådan som person. Jag ser möjligheterna, problemen tar jag när de dyker upp. För de ser ändå aldrig ut som man tänkt sig.