** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tamron 28-75. bakfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej fick tag i ett tamron 28-75 2.8. Till min d7000. Märke nu efter ett tag att det verkar som det bakfokuserar.

Frågan är nu. Var kan man skicka detta för en kontroll/justering. Köptes begagnat, är i mint condition.

Genralagenten borde veta

Hej fick tag i ett tamron 28-75 2.8. Till min d7000. Märke nu efter ett tag att det verkar som det bakfokuserar.

Frågan är nu. Var kan man skicka detta för en kontroll/justering. Köptes begagnat, är i mint condition.

Kolla med Focus Trading i Göteborg som är generalagent.

Mitt Tamron 28-75 bakfokuserar rejält på min D600. Men det gick precis att justera in det rätt med max inställning på interna fokusjusteringen...+20 i inställning. Denna finess har du på D7000 också. Läs manualen! B-)

Jag kollar och justerar in alla mina objektiv. Det är sällan tredjeparts-objektiv ligger helt rätt. Oftast behövs viss justering. Nikongluggarna ligger som regel bättre.

Ska pröva lyte mer vetenskapligt när jag kommer hem, är på resa nu. Men jag tror jag ligger strax utanför gränsen på 20 kan få det ok mot en tumstock. Men tycker det blir oskarpt på längre håll sen, samma brännvidd

OK har labbat mycket med af finetune numot en testrigg

nikon 50 1.8D som jag har verkar helt ok så kameran är nog bra.

tamronet behöver -20 på 75mm,(kanske skulle behöva ytterligare lite) men då verkar det inte alls stämma på28mm .Sen är den lite soft överlag på 2.8

mitt sigma 17-70 låg oxå lite fel, kanske -10 och likadant här upplever jag olika vid olika brännvidder

kanske ska satsa på ett nikon 16-85 VR istället. fast schysst med 2.8 när det sitter

tamronet behöver -20 på 75mm,(kanske skulle behöva ytterligare lite) men då verkar det inte alls stämma på28mm .Sen är den lite soft överlag på 2.8

mitt sigma 17-70 låg oxå lite fel, kanske -10 och likadant här upplever jag olika vid olika brännvidder

kanske ska satsa på ett nikon 16-85 VR istället. fast schysst med 2.8 när det sitter

Det är Kameraservice i Kungsör som sköter service på Tamronoptik ( http://www.kameraservice.se ).
Köpte själv ett Tamron 24-70 för ett tag sedan som bakfokuserade rejält. Eftersom jag bor nära Kungsör åkte jag dit och de justerade objektivet i princip medan jag väntade. Det blev perfekt efter deras justering.
Att själv finjustera en zoom i kameran är riktigt svårt att få bra (däremot går det bra med fasta objektiv). Men pröva att finjustera i korta ändan (28 mm) så att det blir bra. Kolla sedan hu det ser ut i andra ändan. Är det inte bra så lämna in objektivet för justering hos Kameraservice. Det kostar förmodligen inte så mycket om det inte är en garantifråga förstås.
Annars är Nikon 16-85 ett riktigt trevligt objektiv som jag verkligen kan rekommendera.
Anders W

Välkommen till världen av piratgluggar...sånt är livet med dem... :p ;)

Ojdå...ursäkta...jag ska skärpa mig...komma här och försöka vara lättsam. Skäms på mig :rolleyes:

Fick svar nu.

"Om den går att programmera så kostar det 700:- inkl moms & returfrakt.

Men det är svårt att säga vad det kommer att kosta, är den för gammal så måste elektroniken bytas och det kan även bero andra fel.

Du kan skicka in objektivet så kollar vi på det sedan skickar vi ut ett Kostnadsförslag till dej där du väljer mellan följande alt:

1. Laga till det pris vi angett
2. Retur utan åtgärd för 250:- inkl moms & returfrakt
3. Skrota här kostnadsfritt."

Hmm ungefär hälften av vad jag gav, objektivet är ju lite äldre men ser inte ut att ha varit använt knappt. får se, inga andra verkstäder som kan göra sånt här?
Ett alternativ är ju att ta smällen sälja detta och köpa ett nytt från cyberphoto eller liknande, då hr man ju iaf garanti och möjlighet att returnera om man inte är nöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar