Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75 2,8 di xr nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

ScillaKicki

Medlem
Har du erfarenheter av detta objektiv? Ska köras på en Nikon D8. Vill ha en bra "normalglugg". Ett sånt där som kan hänga med i stort sett överallt.

Om jag hade råd skulle jag köpa ett ljusstarkt Nikon original men jag har inte de slantarna. Snyft!

Hej Kicki!
Jag har ett, men till Canon jag måste säga att detta är ett toppobjektiv. Du kan läsa test i senaste FOTO där det har fått toppbetyg
MVH Ronnie

Hej Kicki

Du kan läsa min (och andras) recensioner här bland annat, för min del kan jag konstatera att kvaliteten är väldigt ojämn, du kan få ett toppen eller ett mediokert, jag har prövat fyra stycken. Meaniskt känns objektivet inte så pålitligt och tror inte det håller så länge om man inte är väldigt försiktig med det, jag använder det på en Pentax som har bildstabilisering i kamerahuset.

Jag skulle nog rekommendera att du väljer ett märkesobjektiv och då ett som har bildstabilisering det är guld värt när det inte är fullt solsken tycker jag.

mvh
Kjell

Använde åren 2003-2008 Tamron 28-75/2.8 XR Di med canonfattning och använde det yrkesmässigt på konserter, i regn utomhus för allmänfotografering. Inga problem med hållbarheten ff när jag sålde det heller. Skärpemässigt mycket bra, även på en fullsensorkamera 24x36.

Körde även Nikonvarianten ett tag. Lika bra, men jag kör inte Nikon längre.

Avvikelsen mellan olika exemplar KAN variera, men får du ett som är luddigt/oskarpt är det väl bara att returnera. Se bara till att handla på ett ställe med returrätt.

Skaffade ett till FF-kameran Sony A900 med 24,7 mp och det var riktigt bra även där, förutom att att objektivets AF ibland gav fel skärpeplan. Returnerade det och fick pengarna tillbaks.

Vill även tillägga att Canons dyra 24-70/2.8L usm (14.000:) har väldigt stora avvikelser i kvalitet från exemplar till exemplar. Så det här är inget Tamronproblem direkt.

Vid sidan av Sigma 18-50/2.8 EX DC det mest prisvärda objektiv man kan köpa i dagsläget, anser jag.

Och då har jag även ett antal s k proffsoptiker att jämföra med.

Har du erfarenheter av detta objektiv? Ska köras på en Nikon D8. Vill ha en bra "normalglugg". Ett sånt där som kan hänga med i stort sett överallt.

Om jag hade råd skulle jag köpa ett ljusstarkt Nikon original men jag har inte de slantarna. Snyft!

Det skall givetvis vara D80! Ursäkta fingerafasin.

Jag hade ett som jag nyss sålde till förmån för ett Nikon 24-70.
Gjorde några snabba oprofessionella tester mellan objektiven.

* Tamronet är något luddigt på 2,8 annars verkade bildkvalitén inte vara sämre än hos Nikon. För mig som fotar mycket på 2,8 betyder det dock en hel del.

* Jag tyckte Tamronet fungerade väl mekaniskt (zoom/autofokus), men visst saknade man lite av känslan man får med ett tungt rejält 24-70. Vissa tycker i och för sig att det är FÖR tungt.

* Summa summarum, för priset det kostar så tycker jag det är en kanonglugg.

Men 28-75 har makro, något som jag vill ha. Har förstått att 17-50 nog är ett bättre objektiv. Herregud va svårt det ä!

Macro? Knappast. De märker objektivet med Macro för att det har halvbra närgräns. 28-75 har 33cm närgräns, 17-50 har 27cm närgräns.

Ett 28-75 är ju normalzoom för en fullformatkamera, knappast lockande brännvidd på en cropkamera när man får så pass lite vidvinkel tycker jag.

Jag kan inte mer än att hålla med övriga om att det är ett prisvärt objektiv som levererar långt bättre än vad man kan förvänta sig med den låga prislappen.

Kan man leva med att det slammrar lite så kan jag lova att det blir en trevlig bekantskap. Skulle nog dock som ovan talare skrev, satsa på 17-50 istället.

28-75:an är den glugg som nästan alltid sitter på min D80.

Kan inte säga annat än att jag är väldigt förtjust i mitt också, som oftast sitter på en D50.

Jag har svårt att få den att fokusera rätt med bl 2.8, men alla andra brukar gå bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar