Annons

Tamron 28-300 till Sony A 77ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
Har en Sony A77ii med ettTamron 18-270 (tillfälligt).

Har tittat på ett Tamron 28/300 och undrar hur den ställer sig mot

1. Tamron 18-270
2. Tamron 16-300 (Har testat denna men var inte supernöjd).

Någon dom använder Tamron 28-300 och som vill ge lite feedback?

Jag skulle skippa det. Det är gjort för fullformat så mittskärpan lär vara sämre om än kantskörpan kan vara bättre. Du mister vidvinkel eftersom den kortaste brännvidden är 28mm som motsv 42mm då den börjar alltså ungefär vid normal brännvidd.

Vill du ha bättre skärpa får du minska zoomomfånget som t ex 18-135 eller 18-105.

Vilken är den bättre av de två?

Har telekonvertor i kameran som är 1,4 och 2,0. Hur påverkas bilderna med 18-135 objektivet då?
Har för mig att man räknar brännvidden annorlunda med min kamera..

Har telekonvertor i kameran som är 1,4 och 2,0. Hur påverkas bilderna med 18-135 objektivet då?

Använd inte telekonverter till objektiv i denna prisklassen.
Visst funkar säkert hjälpligt men en telekonverter förstorar alla brister ett objektiv har och lägger dessutom till sina egna.
O nånstans vid bländare 5,6-11 slutar AF fungera.

Vad behöver du 300mm till?

En telekonverter på ett objektiv med större zoomomfång blir rent ut hemskt vad gäller skärpa. Dessutom kan du missta autofokus. I stort får du välja mellan att behålla det objektiv du har eller skaffa en 18-135 eller 18-105 och köpa till en telezoom som t ex Sony 70-300 SSM eller Tamron 70-300 VC (heter inte VC till Sony då bildstab i objektivet saknas till Sony med det är den varianten och inte macro varianten du vill ha p g a skärpa). Finns billigare 70-300 eller 75-300 och även dessa blir bättre på telesidan än någon superzoom vid samma brännvidd.

Den bästa kombon är förstås Sony 16-50/2,8 SSM och Sony 70-300 SSM. Mindre zoomomfång = bättre skärpa.

I regel kör aldrig TC på en zoom även om resultatet kan bli acceptabelt med en högkvalitativ 70-200 bl 2,8 eller 4.

Använd inte telekonverter till objektiv i denna prisklassen.
Visst funkar säkert hjälpligt men en telekonverter förstorar alla brister ett objektiv har och lägger dessutom till sina egna.
O nånstans vid bländare 5,6-11 slutar AF fungera.

Vad behöver du 300mm till?

Jag har ingen separat konverter . Den finns inbyggd i kameran.
300 mm = fåglar och klövdjur

Denna sk smarta telekonverter beskär helt enkelt bilden och skalar upp. Man tappar alltså detaljer. Dår är frågan om man tappar mer detaljer på att beskära bilden med 18-135 med denna 2x "smarta telekonvertern" (utsnitt som vid 270mm) eller kör med 18-270. Sannolikt det senare då endast 1/4 av 24 mp blir kvar av verklig pixelmängd med denna beskärning. Att den senare kanske skalas upp lägger inte till detaljer.

Är 300mm viktigt gäller antingen en fast 300mm (bäst) eller en zoom med mindre zoomomfång som når 300mm.

Med andra ord är det exakt detsamma som att du beskär i efterhand i ett program. Du får mer förstoring genom att plocka bort pixlar vilket sänker kvalitén.

Fåglar är väl bland det dyraste du kan fotografera o 300 mm räknas väl i kortaste laget.
Sigma/Tamrons superzoomar som går upp till 500-600mm är väl bland det billigaste alternativen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar