Annons

Tamron 17-50 fokuserar FEL!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Borde kanske fortsätta i den tråd jag startade om färgåtergivningen hos detta objektiv men jag vill skapa diskussion om detta evinnerliga autofokusproblem.
Slog till idag och köpte en Tamron 17-50. Strax före stängningsdags så det blev inga utförliga fokuseringstester i butiken. Och så tänkte jag att nån jä..a gång kan man väl få ett felfritt objektiv. men nähä då!
På c:a 65 cm avstånd så hamnar focus c:a 1,5cm framför objektet. Detta vid 50mmm. Vid 24mm så blev felet större.
Objektivet verkar helt ok i skärpa om man fokuserar manuellt. Bra i mitten vid 2,8. Redan vi bl 4,5 är kantskärpan ok tycker jag.
Men ska man behöva acceptera att byta och prova ettantal ex. innandet funkar eller skicka helt nya grejjor på service.
 
För det första, vilken typ av test har du gjort? Skjutit 45gr på något plant testpapper eller den såkallade linjaltesten?
För det andra, självfallet skall man inte acceptera detta fel. Har du tur kan du byta det direkt i butiken, dvs om du kan argumentera bra och de är vänliga. Annars får du skicka in det för service och leva utan linsen några veckor. Tror inte du behöver vara orolig egentligen, linsen ska prestera bra (förutom vissa kända brister) och man ska inte acceptera att det felfokuserar. Har man otur KAN det vara huset som ska juseteras men det är svårt att veta.
 
Senast ändrad:
Testen

Bra att du frågar för man kan göra många fel.
Jag har denna gång fokuserat mot en plan yta, en streckkod nära överkant på en kartong. Ovanför denna har jag lagt en tumstock i c:a 45gr. vinkel.
Jag har svårt att tro att autofokusen skall missa detta objekt. Givetvis bara fokuspunkt i mitten.
Om jag fokuserar manuellt blir det bra.
Min EFS 60mm fokuserar nästintill perfekt på samma testobjekt. Kamera 20D
Nu är ju inte du ansvarig men jag har svårt att ta konstateranden som att skicka indet på service och leva utan objektivet några veckor.
 
Det var en mer en spekulation över troliga scenarier. Dvs de byter det gladeligen (eller lite motigt) på butiken eller så gör de inte det MEN skickar iväg det för "kalibrering". Det är ju ett klart tråkigt alternativ men den som väntar på något gott... ;-)
 
Hej Johan
Tack för att du engagerar dig.
Ja, jag ska försöka tänka positivt jag lovar.
Blir snabbt förbannad men är faktiskt rätt bra på att ta det lugnt och vara saklig när jag vill ha hjälp från någon butik där jag handlat. Brukar tänka: Hur ska jag nu agera för att det det här ska bli så bra som möjligt FÖR MIG ? Ingen större idé att börja gorma.
Jobbigt läge dock eftersom det kortaste jag jag har just nu är 60mm sedan jag lyckades tappa min EFS 10-22 i gatan. Den är nu i 2 delar.
 
Är autofokus bara ren tur?

Ringde till företaget som servar Tamronoptik i Sverige ( Kameraserevice i Kungsör)
Där säger man att optiken måste justeras efter kameramodell. Det görs i Tyskland.
Han som svarade sa också att en 20D har en felmarginal i autofokusen på + - 1dm ( eller sa han 2dm?) vid ett avstånd på 2m.

Alltså så verkar det som det är ren tur om ett Tamronobjektiv är anpssat till just din kameramodell

Dessutom låter det som om det bara är ren tur om skärpan hamnar rätt överhuvudtaget.
Säg att man plåtar porträtt med en 135mm f2,0 på 2m eller 3m då är det väl inte några dm att spela på

'Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience'
 
Hur fungerar objektivet om du slår över till manuell fokus?

Jag har ett Tamron 17-50/2.8 och det uppvisar inga som helst problem med vare sig fram- eller bakfokus tillsammans med min 20D. Hade du bott närmare hade du gärna fått testa mitt objektiv på din kamera, men förhoppningsvis så finns det säkert någon Tamronägare närmare Stockholm som är villig att låna dig sitt objektiv för ett test.
 
Vid manuell fokusering ser det alldeles utmärkt ut. Det gör det hela extra trist. Hade varit enklare om objektivet varit helt och hållet dåligt
 
Nya provskott i bättre ljus

Har nyss provat lite mera. Det verkar som om fokus sitter något mera rätt i bättre ljus.

Skärpan är dock verkligen mycket bra vid 2,8. I alla fall i mitten.
Jag vill förstås att fokus ska sitta bra men nu börjar jag försöka hitta sätt att kanske leva med att vidvinkelläget missar något.
Hur stort blir felet vid andra avstånd (mitt testavstånd är 45-70cm) kan man undra? Man vill ju kunna använda 2,8
Eftersom jag inte hann in till butiken innan stängningdags i går kväll så kan jag ju fortsätta testa under helgen.
 
Senaste nytt

Det börjar väl bli dags att avsluta den här "bloggen"
Testade igår på avstånd c:a 1,5m
Då blir felet 10-20cm vid 17mm och c:a 5cm vi50mm.
Så det är bara att lämna tillbaka.
Generalagenten verkar känna till att det är problem med denna optik eftersom jag fick frågan om det var i vidvinkelläget som det var problem.
(det är möjligt att det var deras serviceverkstad som ställde den frågan, minns inte säkert men det spelar ingen roll tycker jag)

Undrar om man kan få betalt för att man utvärderar Tamrons produkter?
Den mest häpnadsväckande kommentaren jag fåt hittils är nog den från Kameraservice Kungsör där man sa att optiken måste justeras efter kammeramodell.
Varför i helvete gör man inte det från börja då?
 
Senast ändrad:
Samma problem hade jag också med två exemplar på min 300D. Har därefter fått huset justerat men inte prövat nån fler glugg.

Hur fokuserar den på oändligheten? I mitt fall fokuserade den fel också på oändligheten, stannade på ca fyra-fem meter ut.
 
Justera kamerahuset är det nog inte tal om.
Jag har en EFS 60mm och en EF 70-200/4 och båda dess fokuserar rätt. (och bättre än på min tidigare 350D)
 
Min Tamronglugg fokuserade fel på min Nikon D200, och olika beroende på brännvidd. Dock fokuserade vissa andra objektiv rätt, så jag misstänkte att det var gluggen. Hur som helst så lämnade jag in kamerahuset för justering för säkerhets skull, och nu är problemen borta! Det var alltså inte objektivet i alla fall, utan huset. Tydligen är gluggen extremt känslig för om kameran är rätt kalibrerad, och jag antar att det beror på att vridningsvinkeln är så väldigt liten mellan närgräns och oändlighet. Ett litet fel hos kamerans AF förstoras troligen väldigt mycket alltså.
Nu fokuserar alla gluggar rätt, inklusive Tamron. Dock har jag ibland vissa problem i dåligt ljus, då objektivet får för sig att ställa fokus bortom oändligheten. Det är inget jätteproblem, men fotar jag med stativ när det är riktigt mörkt så kollar jag på fokusringen vid varje skott så att den inte hamnat helt knasigt.

Edit: Kamerahuset justerades efter verkstadens referensobjektiv, inte efter Tamrongluggen.
 
Intressant och viktigt inlägg Martin.
Det visar tyvärr också hur svårt det är att förstå hur grejjorna fungerar.
Och tyvärr är mitt förtroende i botten för t. ex SCC (canonservice ) efter historien med 70-300mm IS. Får väl skicka grejjorna till RCC i Göteborg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.