Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 17-50 eller Sigma 17-70??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Hittat två objektiv som får lovord för sin facila prisklass, men... ja vilket är bäst av de två? Bildkvalitén givetvis är det intressanta. Och blanda inte in några 18.xxx för jag vill ha lite mer vidvinkel på normalen.
Sigmas 17-70 är ju ett bättre omfång men å andra sidan verkar tamronen vara rätt mycket skarpare, not? Eller bara sånt man ser på tester och inte i verkligheten?
Vad tycker ni?

har haft båda objektiven... 17-50 med fast 2,8 hade jag till nikon d80 & nu har jag ett 17-70 2,8-4,5 till en d300... har även haft ett nikon 24-70 tillsammans med d700 & kan säga att, i alla fall kombinationen med 17-70+d300 rör sig i samma skärpeområde runt bländare 4, som 24-70+d700 gjorde... dock inte riktigt lika skarpt ute i kanterna, men det ÄR riktigt skarpt & jag upplever inte tamron 17-50 som lika skarpt... även om 17-50 har fast bländare på 2,8, så väljer jag 17-70 före det...

mvh Reine

Så Sigmat 17-70 är skarpare alltså, intressant, då väger ju vågskålen över för det då. Billigare och bättre omfång samt skarpare. 2.8 fotar jag sällan med så det spelar mindre roll.

Hur är Sigmats zoomcreep då (när man fotar, inte vid transport)?

Förresten slänger bara in en lite OT-fråga, någon som har en gissning i vilken prisklass Tokina 16,5-135 skulle kunna hamna? Minst det dubbla va?

Ja, enligt mig iaf... & mitt ord är ju ingen lag ( även om det hade vart trevligt)......,;o)

zoomcreepen existerar inte.. vare sig under plåtning eller transport...

saken är den att jag jämför 17-70 närmast med mitt nikon 24-70 & INTE med 17-50.....

bra tyngd på det också... (gillar inte för lätt)

mvh Reine

Ja men du upplever Sigmat skarpare alla fall än tamronen?

Tokinan kanske blir intressant, kanske ska invänta testresultaten innan jag gör nåt förhastat.

Tack för hjälpen. :)

ANNONS