Annons

Tamron 17-50/2,8 vs 350D kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

JoGi

Medlem
Jag funderar på om det är värt att lägga 4000 kr ungefär på Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD för att bli av med kitobjektivet 18-55.

Det är ju inte materialet som gör bilden utan fotografen och då är frågan vad 4' gör för skillnad.

Tamron gluggen har höga betyg överallt och det är inte många som klankar ned på den. Så det finns mycket fakta...

Det jag försöker leta upp men inte hittat är en bildjämförelse på kitobjetivet vs tamron.

Går att se många testbilder från Tamron men det verkar omöjligt att få samma bild tagen med de olika objektiven för att se vilken skillnad det blir.

Så då frågar jag om hjälp här om ni känner till jämförande bilder alternativt har möjlighet att själva fota en om du äger just dessa 2 objektiv.

Tack,
~Johannes

Tänk på att det inte bara är bildkvalitén som spelar roll när man köper ett objektiv. Tarmonen är mer ljusstark vilket möjliggör ett kortare skärpedjup, samt att man kan ta fotografier med kortare slutartid vid problematiska ljusförhållanden. En annan viktig sak hur bra autofokusen fokuserar. Har inte testat tamronen, men kitgluggen jagar och har svårt att hitta fokus. Ett objektiv kan vara hur skarpt som helst, men om fokuseringen inte är exakt varenda gång, så är det mindre intressant. Det finns en massa andra saker också som man kan tänka på förutom bildkvalitén när man ska köpa ett objektiv.

Vissa personer tycker kitobjektivet är tillräckligt bra. Jag vet bara att det utan tvekan är det sämsta objektiv jag har testat.

Jag föreslår att du förlitar dig på testerna där man testar objektiven i sin helhet. Alla objektiv presterar bra under idealiska förhållanden så bildexempel är inte alltid rättvisande.

Mvh

David

Jag kan själv säga såhär att, jag hade aldrig bytt min Tamrom med en kitobjektiv från canon eller vilken kamera som helst. Som användaren (ovan) sa, så stämmer det att de objektiv som följer med kameran brukar inte alls vara bra.

Jag tycker att Tamron är ett bra objektiv, skarp, snabb autofokus och en HÖG plus är att slutartiden inte ändras beroende på bränviden. Så, om du zoomar till 55 mm säger vi, så ändras inte bläddarvädret alls. Det tycker jag att du ska ta hänsyn till.

Jag själv är mycket nöjd med min Tamron.

Tack för svaret...

Helt korrekt så finns det massa olika faktorer och jag har spenderat de sista 2 dagarna med att läs allt jag kommer över.

Sammanfattningsvis av alla kommentarer jag läst är att den är fantastisk till det priset.
Några gnäller på ljudnivån och vissa verkar ha fått måndagsexemplar som strulat.

Så som det sista jag skulle vilja se... Är en bildjämförelse mellan de 2. Som sista faktor...

Jag försöker mest övertala mig själv att pengarna blir välinvesterade och rätt prioriterade med allt annat som behövs köpas. :)

Nu är sista gluggen reserverad på Fotokungen och jag ska in och köpa den nu.
Så får jag väl berätta och visa upp resultatet senare... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar