Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 150-600mm med K fattning!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Ja den finns ju inte nu men jag fick på Fotomässan höra av de i Focus Nordic montern https://www.focusnordic.se/ att de arbetar aktivt för att det ska komma en sådan variant och det lät bra i mina öron ;-)

Så jag tänkte att varför inte ge dem lite draghjälp och visa att det finns potentiella kunder för denna optik bland Pentaxianer och Focus Nordic är ju generalagent för både Pentax och Tamron så det passar ju bra.

Så jag tänkte börja med att kolla här på FS och bland oss Pentaxianer om det är fler än jag som är intresserad av denna super telezoom och om så kan vi visa det genom att tala om det här i tråden och Ni som är med på utländska Foto/Pentax siter kan kanske göra samma sak där om det inte redan är gjort!

Så hur många av oss Pentaxianer på FS skulle vara intresserade av en Tamron 150-600mm supertelezoom med Pentax K fattning?
Vet att Sigma kommit med en motsvarande och jodå jag kan tänka mig en sådan med i K fattning även om priset var redigt mycket högre.

Skriv här vad Ni tycker och om Ni är intresserade av och kan tänkas köpa en sådan och så låter vi tillverkarna veta att det finns underlag för att ta fram en variant för oss, för det kan väl inte vara bara jag som är sugen på en sådan bland oss Pentax skjutare?
 
Jag köpte Sigma 15-500 för ett par år sedan för att få längre brännvidd. För liten skillnad för mig för att uppgradera skulle jag tro, men om jag inte redan haft SIgmat hade det varit högintressant.
 
Jag har också diskuterat saken med dem . Och håller den optiskt i den långa änden så är jag klart intresserad .
Men det har ju varit klart varierande resultat från olika testare så man skulle ju behövt testa den själv.

Micke
 
För mig känns det som om Tamron 150-600 med k-fattning skulle göra i synnerhet Pentax K-3 ännu mer intressamt för fågel- och naturfotografer. Det presterar bra på Canons och Nikons aps-c-kameror så det skulle helt klart vara trevligt också på Pentax kameror.

Det är ju inte osannolikt att vi förr eller senare ser en småbildskamera från Pentax och där funkar ju 150-600 också bra.
 
Helt klart intressant med ett sådant objektiv men jag personligen är av åsikten att jag hellre betalar en slant till OM det visar sig att Sigmas objektiv är bättre skärpemässigt i 600mm området.
 
Jepp det ska bli kul att se vad som händer och det är som sagt på längsta som det vill till att det blir bra, och visst är Sigmas märkbart bättre på det så får man leva på nudlar lite längre och pynta ;-)

Har också sett att det varierar mellan omdömena på den men övervägande verkar användarna vara nöjda och om jag fattat rätt så var det något lurt med första omgången som kom ut och där har de som haft problem fått det ordnat på garanti och sedan blivit bra.
Så när den kommer i K fattning så borde ju barnsjukdommarna vara över.

Förstår att de som Peter har 500mm idag inte känner behovet lika stort som vi som bara har 400mm och visst priset på Sigmas 150-500 är klart överkomligt och kommer inget större så får det bli en sådan istället men trevligt vore det med lite mera.

Jo jag vet vad man säger, men ibland har faktiskt storleken betydelse ;-)
 
Tamron vs Sigma

Hej jag har ett Tamron 150-600 och är mycket nöjd med bilderna det ger.Sen kom Sigmas variant jag läste testen cyberfotos Matts Ylinka skrev att båda var bra,kanske Sigmas var aningen skarpare vid 600 mm men sämre ljustyrka.Jag ringde Ylinka och fråga honom om han tyckte att jag skulle sälja Tamronen och köpa ett Sigma,men det tyckte han inte Fast dom ju skulle få sälja ett Sigma då.Du kommer inte att se någon skillnad sa han båda är bra,vid en delförstoring på en vägg kanske Du kan se nån skillnad men troligtvis inte sa han.Sen är Sigman ca 1 kg större och klumpigare,och bildstabliseringen är inte lika bra som på Tamronen,där jag fick använda 125 dels sek på Sigman så kunde jag använda en 60 dels sek med Tamronen utan problem sa han,o bilder med långa telen används kanske ofta vid gryning och skymning. Han tyckte inte jag skulle lägga 6000 kr till för Sigman .Risken är att Du blir missnöjd då sa han. Ang de första levererade Tamronobjektiven så blev det ju leveransförseningar jag vet inte säkert men enl ryckten så berodde det på att Tamron ville ladda ner den nya firmvheren i objektiven innan leverans.Jag har sänt mitt ex till Tamroins verkstad i Köping och fått nya firmvheren installerad gratis,med påföljd att följande autofokus blivit snabbare och bättre och är bra nu,och min kompis åkte dit en förmiddag (ringde först) lämna objektivet och fick hämta det på eftermiddan,helt okej..Du kan gå in på fotosidans produktrecensioner och titta på bilder tagna med Tamronen,helt okej.
 
Vore helt klart intressant, men jag är nödvändigtvis inte så beroende av 600mm om inte bildkvalitén också hänger med (vore dock kul att testa lite månfoto), för mig är bildkvalitén absolut viktigast, avvaktar till Pentax telezoom dyker upp så får jag ta ett beslut då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.