Annons

Tamrac Expedition 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

fn76

Aktiv medlem
Behöver en ny väska till min fotoutrustning. Jag har använt sök-funktionen men vill ha mer info då jag förstått att Expedition 5 finns i två versioner, en gammal och nu en ny. Väskan finns att köpa här via FS men ingen har lämnat recensionsomdöme.

Jag har en Canon EOS 30D, EF-S 17-55, EF 70-200 4L, EF-S 10-22. Alla objektiv har motljusskydd (som tar en hel del plats...). Vidare så har jag en blixt, 430 EX. Har planer på att köpa EF-S 60 macro och ett EF 300 4L alt. EF 400 5.6L och ett batterigrepp BG-E2. Sedan vill man gärna ha med två batteriladdare (en till kamerabatteriet och en till AA-batterier).

Jag har tittat på cambags-siten men det är ganska svårt att avgöra exakt vad som får plats. Vill inte köpa en för liten väska men vill inte heller köpa en för stor väska som kanske Expedition 7 är.
Har även sneglat lite mot LowePro Phototrekker Classic. Någon som vet hur den är? Har läst om komfort att bära och det verkar som att kroppslängd och val av väska kan ha betydelse. Jag är 172 cm. Sedan har jag också märkt att fotobutiker sällan har särskilt bra utbud så jag får förlita mig till vad ni skriver.
 
I min expedition 5 får jag plats med...

Hus, D7D
105/2,8 macro
17-35/2,8-4
28-75/2,8
70-200/2,8 (mountad på huset)
3600HSD blixt
nexto bärbar hårddisk
samt motljusskydd till alla objektiv, batteriladdare till kameran och AA-batterier, filter och diverse småprylar.

Minneskort och extra batterier får plats i ytterfickorna.

Det är klart att ryggsäcken blir ett kopakt paket att bära runt på med allt i men den är smidig nog för att gå som handbagage på flyg (om inte vikten hindrar).

Det enda som jag inte kunnat utnyttja med ryggsäcken är den anvisade stativfickan på utsidan. Mitt stativ är för stort för att få plats i den. Annars är jag supernöjd med den.

Du skriver att du planerar att köpa ytterligare ett stort objektiv förutom ditt 70-200. Jag tror att det kan bli svårt att få plats med dem båda samtidigt. Batterigreppet ska det nog däremot inte vara några problem med att rymma så länge den sitter på huset.

Det är också lätt att flytta på väggarna beroende på hur man vill fördela utrymmet.

Jag är 176cm lång och har gått åtskilliga km i sträck med ryggsäcken och har inte hittat något dåligt med komforten än.
 
Det är förvisso inte superviktigt att få plats med allt samtidigt. 70-200 kan man ju plocka ut för att få plats med ett 300 eller 400 mm objektiv. Alternativt kan man köpa en extern väska och hänga på utsidan. Stativfacket som väskan har skulle nog funka perfekt till ett enbensstavit gissar jag.
Tack för din info.
 
Jag har tittat på Slingshot och varit väldigt nära att köpa den men jag kom fram till att den förmodligen är för liten. Om jag har mitt 70-200 mm objektiv på kameran vill jag kunna stoppa ner den i väskan utan att behöva byta optik. Hur är den väskan att bära en längre stund? Man har ju bara en axelrem.
 
Hejsan!

Har sj en tamrac expedition 5. Om man bara går efter huvudfacket där man väl hellst har kamerasakerna så har jag fått plats med följande:
Canon Eos 350D
EF 400mm f/5,6
EF 70-200 f/4 inkl. motljusskydd
EF-S 18-55mm "kitzommen" inkl motljusskydd
Sigma 17-70 f/ 2,8-4,5 inkl. motljusskydd
Canon 430 EX

Sen är det fullt där, inga problem att få plats med batterigreppet. Men ytterligare ett objektiv blir kanske lite svårt. Men de e klart vill man så kan man ju lägga ett i nåt av de övriga facken, alternativt hänga på en extra "väska".
Laddare får du lätt plats med och då har du ändå ytterfacket ledigt för tex kläder.

Är i övrigt mkt nöjd med ryggsäcken. Den är rejäl och känns tålig. Och trots att den blir rätt tung med allt i så är den bekväm att bära och känns mkt lättare på ryggen.

Har du tillgång till Tidingen Foto, så hade de en test där med fotoryggsäckar i nr 7-8/2006. Expedition 5 fick bäst resultat där :)

Lycka till!
Hälsningar Erik
 
Senast ändrad:
Ja, jag läste den testen och det var då jag började titta närmre på just denna modell. Innan har jag mest bara kollat på LowePro.
Nu har jag fått svar från två med positiva omdömen och det trots att jag råkat lägga frågan i fel forum (skulle varit Kringutrusting & Tillbehör). Jag har nog bestämt mig för att det får bli Tamrac Exp. 5. Tack för era svar.
 
fn76 skrev:
...förmodligen är för liten. Om jag har mitt 70-200 mm objektiv på kameran ...utan att behöva byta optik. Hur är den väskan att bära en längre stund? Man har ju bara en axelrem.

Jag har nyligen köpt väskan för en utlandsresa. Jag svängde på fickorna inne i väskan och 1DMkII+70-200 rymdes. 24-70 rymdes också i en egen ficka. Hur det är att bära den en längre stund har jag ingen erfarenhet av _ ännu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.