Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Taggiga" diagonaler-hur få jämna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Frågar här också/i stället för på "Allmänt".

När jag förminskar (rezise) en bild till 400x??? för tex. "No Words" sidan, blir diagonala linjer/kanter etc. i bilden ganska taggiga. Ser på andras bilder att så blir ej fallet.

Bilderna är tagna med en 5mp kamera (Sony) i "Fine mode".

När jag visar bilderna i fullbildsläge är alla linjer raka och fina. Men, även när jag zoomar ner bilden (innan rezize), visas de "taggiga" diagonalerna där.

Använder PSP 7.0 och kör "rezize picture" direkt från originalbild ner till 400x??? pixlar. Är detta fel väg att gå?

Har det med komprimeringen att göra när jag förminskar bilden?

Använder som sagt Paint Shop pro 7, men det borde funka på likande sätt i PS för den som kan förklara?!

Eller beror det helt enkelt på kameran?

Senast ändrad:
Jag kollade på din bild i no-word-industri och kan konstatera att du har rätt i att diagonalerna på bilden var lite hackiga.

Själv använder jag save for web i Ps Cs för att få små bilder på under 50 kb skarpa och fina.

Om jag använder den vanliga vägen med "save as" blir bilderna inte alls bra. Dom blir då hackiga inte bara i diagonalerna utan "blockvis".

Jag tror det ska till någon save for web funktion för att få bort onödig information i bilden så 50 kb blir tillräckligt för att få fram en skarp och rättvis bild.

Tror inte det har någon betydelse hur du skalar ner bilden, själv använder jag Image size och skriver i 400 px direkt.

Falkman skrev:
När jag förminskar (rezise) en bild till 400x??? för tex. "No Words" sidan, blir diagonala linjer/kanter etc. i bilden ganska taggiga. Ser på andras bilder att så blir ej fallet.

När jag visar bilderna i fullbildsläge är alla linjer raka och fina. Men, även när jag zoomar ner bilden (innan rezize), visas de "taggiga" diagonalerna där.

Det beror på interpolerings-algoritmer.

När du jobbar med bilden (inte gjort rezise) så används en enkel å snabb algoritm för att programmet inte skall upplevas slött å trögt, därav att viss taggighet kan synas trots att den inte finns där vid 100% inzoomning.

När du sedan gör "rezise", se till så att du använder en mer avancerad algoritm, t ex. bicubic, detta brukar man kunna välja i de flesta kompetenta program. Dock finns det kluriga bilder där även mer avancerade algoritmer går bet, då kan man försöka att manuellt gå ner i storlek i olika steg, t ex. en första nedskalning med 0,66 eller 0,33 för att sedan göra en till för färdig storlek.

Lasse,

Du har rätt angående bilden på "Industri". Jag tänkte lägga upp den som exempel med det föll ur minnet :) Hittar tyvär ingen "Save for web" funktion. Använder aldrig "save as" -det var bara ett exempel (i forumet "Annat") där jag kan välja komprimeringsgrad under options. Tack för tipset, då vet jag att den funktionen är onödig för/vid förminskning.

Magnus,

Ok, det förklarar varför bilderna blir taggiga vid ut-zoomning (innan resize). Hittade algoritmen "bicubic" som ett annat val i "resize" funktionen. Har alltid kört med "Smart size" innan. (Se bilden nedan) Ska genast testa detta. Funkar inte detta får jag prova med steg-förminskning.

Tack för svaren!

Bilagor

• test3.jpg
    test3.jpg
    42.5 KB · Visningar: 392
Har nu testat resize i olika varianter och kommer inte tillrätta med eländet.

Bicubic gav sämsta resultatet, smart size och pixel resize gav ungefär samma (och bästa) resultat.

Testade även att förminska bilden i flera steg, men ingen nämnvärd förbättring syntes.

Det jag läst om bicubic är att denna algoritm endast används vid förstoring. Testade även detta och där gjorde det mest nytta.

Nää.. det verkar inte bättre än att PSP inte klarar av att hantera algoritmerna vid resize på samma sätt som PS.

*Snyft*

Om gör den stora bilden oskarp innan du skalar ner den borde resultatet bli bättre, jag har inte paintshop-programmet så jag kan inte testa om/hur det fungerar.

Falkman skrev:

Bicubic gav sämsta resultatet, smart size och pixel resize gav ungefär samma (och bästa) resultat.

Testade även att förminska bilden i flera steg, men ingen nämnvärd förbättring syntes.

Det var knepigt, "pixel resize" brukar vara detsamma som ingen interpolering alls! "Smart resize" vete tjutton vad det är, å det kan nog stämma att "bicubic" anses bättre på uppskalning än nedskalnig, det finns dock en massa andra algoritmer, men "bicubic" och "linear" är de vanliga utöver skalning utan interpolering.

Det där med att ändra i olika steg kan också förvärra, jag hade själv bekymmer med moiré-effekter i en bild med ett hus med korrugerad plåtfasad, där hjälpte det med en "udda mellan-skalning" på 33%, medans en på 40% förvärrade. Anders W:s förslag borde annars fungera, ett stänk av gaussisk oskärpa över hela bilden kan funka förträffligt, i synnerhet om storleksförändringen är stor, dock så kan små detaljer bli mindre synliga eller tom. försvinna om man tar i allt för mycket.

Smart Size

Om du kör i smart size-läge (bäst för att förminska bilder) så ändra bara i översta rutan (pixel size)till den pixelstorlek du vill ha. Vet inte om du trixat på något konstigt annat sätt, men då blir det bra. Se också till att "maintain aspect ratio.." är ibockad. Kör lite oskarp mask efter förminskningen så blir det skarpt också.

Tilläggas ska att PSP är både mer lättjobbat och minst lika bra som PS vid sådana här arbeten. Har båda men använder hellst PSP7.Funkar det inte så måste det vara något annat fel.

Tack för alla svar och förslag. Jag börjar tro att det faktisk är kamernan som inte presterar bättre.

Jag har tagit en hel del testbilder med kameran inställd på olika grader och contrast och skärpa. Jämnast kanter får jag med inställningen - (minus) på både kontrast och skärpa. Eftersom jag då måste köra USM för att få bilden någorlunda skarp igen vilket innebär att taggigheten (jagged edges på engelska) återkommer runt vissa kanter. Speciellt märkbart vid vissa vinklar.

Har testat allt ni föreslagit, men resultatet blir i stort det samma. En variant som funkar, men är en hel del pyssel och tar tid, är att med "Retouch" verktyget måla på med en rund pensel "Soften" med Opacitet på runt 20 längs kanterna.

Kameran är en Sony DSC W1 och är ju en "billig" kompaktkamera, vilken naturligtvis inte kan jämföras med DSLR som de flesta av er (tror jag)använder.

Som sagt, vissa vinklar blir bra, men andra sämre:

Bilagor

• badvakt3.jpg
    badvakt3.jpg
    16.1 KB · Visningar: 213
Du kan ganska lätt sudda ut taggigheten i staget på bilden. Sådana bilder med denna skarpa kontrast är alltid mariga att göra mindre. USM ökar nog taggigheten. Det har inget med kamerans prestanda att göra.

Jag brukar göra så att jag använder verktyget oskärpa. Gör cirkeln för verktyget liten, arbetar gärna i 200-300% förstoring och "suddar" med ca 25% tryckkänslighet över den taggiga konturen. Då brukar bilden bli skarp och utan irriterande taggar.

(En variant är att vara försiktig med USM och i stället skärpa upp intressanta partier i bilden med verktyget skärpa)

ANNONS