Annons

Taggar vid uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lundbybo

Medlem
Om jag uppgraderar från Elements 3 till 6, hänger taggarna med då. Det är ju några tusen bilder man har taggat och det tar lite onödig tid att göra om det. Behöver man i så fall vidta några åtgärder. Tacksam för svar från någon med egen erfarenhet från detta. Självklart borde det inte vara något problem, men vågar man chanse.
 
Lundbybo skrev:
Om jag uppgraderar från Elements 3 till 6, hänger taggarna med då. Det är ju några tusen bilder man har taggat och det tar lite onödig tid att göra om det. Behöver man i så fall vidta några åtgärder. Tacksam för svar från någon med egen erfarenhet från detta. Självklart borde det inte vara något problem, men vågar man chanse.
Ta en backup på katalogen innan så skall det inte vara något problem.
 
Se upp bara om du tänker byta språk från ex. svenska till engelska (på programmet alltså). Jag gjorde det mellan PSE 2 och 3 (tror jag det var) och då följde inte taggarna vid uppgraderingen inte med in i den nya versionen, dock låg de kvar på disken. Lite märkligt beteeende tycker jag.
 
Ett tips är också att se till att skriva ner taggarna till bilderna på hårddisken, detta oavsett om du skall uppgradera eller inte. Taggarna finns då både i Elements-katalogen och som IPTC-data i varje bildfil.

Det går också att importera Elementskataloger till Lightroom om du så småningom skulle vilja använda det programmet.

/Lise-Lott
 

Bilagor

  • pse3_skriv_taggar.jpg
    pse3_skriv_taggar.jpg
    40.7 KB · Visningar: 140
Jepp, det är en bra idé att skriva ner taggarna till bilderna. Jag kan ha fel men jag tror inte PSE skriver taggar in i RAW filer, så det kan ju vara bra att kolla upp det också.

Kan säkert vara så att jag hade kunnat importera mina svenska taggar in den engelsa versionen, men jag hade då inte mer bilder än att jag orkade med att göra om det manuellt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.