Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tacoframkalling

Produkter
(logga in för att koppla)

jrydberg

Aktiv medlem
Eftersom skålframkallning av 4x5" visade sig inte vara min grej precis så har jag börjat titta lite på s.k. "tacoframkallning".

Lite kort: man viker bladen med ett eller flera gummiband så de ser ut som ett tacoskal. Dessa stoppas sedan i en vanlig Paterson-dosa och framkallas ung som man framkallas 102-film.

Jag har testat det en gång med rätt så bra resultat, förutom att jag fick lite märken i ena hörnet. Jag vet inte riktigt om detta beror på framkallningen, eller som filmen va skadad innan. Kan ju bero på att bladen är lite för stora för dosan, så de övre hörnen viks lite.

Jag körde fyra blad i dosan den gången. 800ml kemi.

Någon som har någon erfarenhet av tacoframkallning? Hur många "skal" kör ni med normalt?

Det här har jag aldrig hört talats om.

Kan inte gummibandet förhindra kemi att komma in på alla ställen?

/ Marcus

ok.

Hur delar du av dem på höjden då?. Eller låter du bara skalen ligga mot varandra (jag menar botten mot toppen?

En liten bi-fråga. Varför gillade du inte skålframkallning?

/ Marcus

Jag kan ta det lite från början:

Du plockar ut bladet från din filmhållare. Du viker/rullar det sedan på bredden, med emulsionen innåt, och drar två gummiband runt skalet så det förblir vikt. Med "på bredden" menar jag att du viker så kortsidorna möter varandra. Skalet blir på det sättet lagom "högt" när du stoppar ner det i dosan. Skalen ställs som små paket på högkant i dosan. Eftersom emulsionen är innåt så är de ganska skyddande, så skalen kan stå rätt när varandra. Om man framkallar fyra skal i en vanlig Paterson-dosa (2x135, 1x120) så står de trycker mot varandra rätt bra.

Lite mer information:

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00BhBR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar