Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tacka för kommentar med kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Jag har förstått under min tid här på fotosidan, att många försöker att i största möjliga mån tacka för en kommentar med att kommentera en bild tillbaka.

Nu undrar jag bara om inte det är ett jättebra sätt att få lite fart på kommenterandet?

Om alla gjorde så - vore inte det trevligt?

Jag förstår att man inte kan tvinga folk att kommentera, men det skulle ju vara ett bra sätt att få se bilder man annars kanske missar!

Ja, det var en tanke från mej.

/Catarina

Har försökt börja så ibland men det uppstår ofta problem i att få fram en kommentar då. Jag ger t e x inte så värdefulla kommentarer om jag inte känner för att kommentera den dagen, eller i ovanliga men fall som ändå existerar så har fotogafen bilder som jag verkligen inte vill säga min åsikt om. Kanske en stil som jag tycker är osmaklig eller så. (OBS. I ovanliga fall skrev jag) men jag törs faktiskt inte kommentera bilder längre som jag ogillar eller tycker är mer kass än bra.

Jag vill kommentera bilder som jag blir imponerad av eller berörd av på ett eller annat sätt. Det betyder inte att de måste vara bra men de måste få mig sugen att säga något om dem för att det ska bli en skaplig kommentar överhuvudtaget. OCH jag vill känna för att ge den kommentaren jag ger, inte göra det p g a att jag känner mig skyldig till det.
Lotta (har iaf börjat kommentera igen)

Tack för det långa svaret Lotta!

Jag förstår precis vad du menar - men...

...ibland kan man ju vänta med att ge den där kommentaren till en dag när man är väldigt inspirerad. Det gör jag ibland. Jag sparar vissa till ett senare tillfälle.

Alla dagar är ju inte sådana där toppdagar. Ibland vill jag bara titta också.

Jo, det kan ibland vara svårt att hitta en bild jag kan ge en vettig kommentar till, men det är ganska sällan.

Jo det har du rätt i. Jag brukar ganska ofta kika tillbaks på bilder jag sett då jag inte varit på kommenterarhumör. Tvärr glömmer jag det nog ofta också men helt klart kan man ju försöka..

Ok. Jag är med på iden på försöksnivå för att känna mig fram och med reservation för dåligt minne;)

Jag brukar också ge goda kommentarer när jag ser bra bilder, men kommer nog snart att sluta med det (eller i alla fall minska med det).

Oftast när man ser en riktigt bra bild så tror jag redan att fotografen vet om det och då ser jag ingen vits att klappa någon på axeln, men om man ser en bild som är på väg att bli riktigt bra så tror jag det är bättre att kommentera och speciellt det viktigaste ge kritik. Inte för mycket negativ kritik, för då tröttnar kanske fotografen utan konstruktiv kritik. Man kan ju ge exempel på vad som kunde göras bättre.

Visst är det roligt att bara få positiv kritik, men man vet ju samtidigt att något är ju "fel" med bilden, för den lär ju aldrig gå att sälja för $100.000 :)

Det blir så lätt att kritiken blir typ:
Wow, fin bild. Verkligen läcker. Den här gillar jag och ger bästa betyg.
Vad säger sån kritik egentligen? Inte ett smack (förutom att någon kan betala $100.000 för bilden...)

Nä, fram med konstruktiv kritik och beskriv vad som är riktigt bra och varför man tycker det är bra och även vad som kunde göras bättre och då självklart hur.

/ Marcus

Visst, tanken är ju god, att man ger tillbaka kommentarer till den man fått av. Jag har försökt köra med den modellen själv ibland men tycker nog som nån här tidigare, att det kan kännas lite krystat. Jag kräver inte eller ens förväntar mej tackkommentarer av dem jag kommenterat heller, även om det är kul att få.
För mej känns det naturligare att kommentera de bilder jag själv fastnar för av nån anledning. Jag tycker inte att det känns viktigt att lägga till ett ytterligare "Jättefin bild" under ett foto som redan har en lång hyllningskör. Hellre väljer jag en bild som har nåt visst men kanske inte fått just några kommentarer alls.
Men alla är vi olika och det är viktigt att var och en får kommentera efter eget huvud och känsla, och att vi som mottagre av kommentarer försöker förmå att uppskatta alla sorter. Huvudsaken att man har ett gott syfte med kommentaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar