Annons

Ta tillbaka tillstånd för mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

emin

Medlem
Min gamla Arbetsplats som jag sa upp mig ifrån för strax en månad sen använder fortfarande mina bilder i reklam materiel (visitkort, broschyrer, rollup, banderoller, hemsidan, osv) Men nu vill inte jag dem ska använda dem längre av olika skäl då jag inte fått ut rätt ersättning samt att det tryckts upp materiel utan att fråga mig.

Vad ska jag göra? Vill inte direkt ha betalt nu då jag jobbar åt ett konkurrerande företag men vill att dem ska plocka in allt materiel

Det beror väl på under vilka villkor bilderna togs, var det som anställd och på arbetstid eller ett separat uppdrag, har du något separat avtal för bildanvändningen med förra arbetsgivaren eller står det något i ditt anställningskontrakt, osv. Utan att veta det är det svårt att säga vad du kan ha för rättigheter.

Jobbar med bilbärning och blev totalt utnyttjad till att fota då det är min hobby. Inga avtal finns skrivna och det enda jag fått betalt var ett tillfälle för 2timmar som dagtid inom kollektiv avtalet för bilbärgare 115kr x2 och på den lönespec står det "2 timmar dagavlöning"

Har du inget på papper är jag rädd att det blir ord mot ord och det enda du kan göra är att diskutera saken med förra arbetsgivaren och hoppas på att dom lyssnar. Vilket dom väl förmodligen inte kommer att göra om du sagt upp dig och jobbar för en konkurrent ...

Det är bara att sätta upp på kontot för "lära av misstagen" och se till att du har villkoren klara innan nästa fotografering. Du kan kanske visa på dom bilder som används som referens och reklam för att få andra uppdrag om du vill, så får du ut något av det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar