Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta med sig kamera utomlands, risk för stöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Sitter i resetankar frammåt våren med sambon.
O självklart ska det fotas, o det med besked!

Tankarna som kommer upp är direkt gällande risken att bli av med sakerna, hur välinsatta "turist rånarna" är ang värdefulla saker eller ej, och hur stor chans det faktikst är att bli rånad?

Är därför nyfiken på erfarenheter från er som varit utomlands, och om det är speciella länder etc som ni upplevt som extra riskabla ur stöld synpunkt....ställen där det rånas mer turster än andra osv...

Likaså funderar jag på om man "vågar" släpa med sig "finkameran" eller om man bara ska ta lilla kompakten med sig just för att kameran inte ska hänga o dingla o väcka uppmärksamhet...

Erfarenheter tack!

/Tobbe

Hej

Jag har varit i USA, Teneriffa, Thaialnd, Grekland (Rhodos o Kreta) med min "finutrustning"

JAg brukar köpa en ryggsäck då jag kommer ner av de enkla slaget alla andra brukar ha strandgrejor i o gå omkring med prylarna i på tenereiffa, i de anra länderna har jag kört med en mintreckker 200 ryggsäck, den går bra som handbagage

Har dessutom försäkrat utrustnignen genom sakförsäkring.

Har klarat mig ännu.

Brukar ha en D60, 24-70/2.8 o 100-400L IS eller 35-350L med mig.

Jag reser ungefär 2 månader/år. Oftast i Asien, men även andra ställen. Jga har med mig i stort sett all utrustning jag har, och har aldrig blivit av med någonting. Jag har inte ens upplevt att jag varit på väg att bli av med det. Stulen utrustning känns som ett väldigt litet problem.

mvh

Bent

Jag har jazzat runt ganska mycket i USA och bott på mindre organiserade och välordnade vandrarhem. Det enda jag har blivit av med var min guidebok som en snubbe snodde.
Håll koll och skylta inte med dina grejer så går det nog bra.

Det finns en försäkring för just detta...kostar ca:1000-1500 år.
Risken är minst lika stor i Sthlm...jag har själv blivit utsatt för ett rånförsök..därför tog jag reda på vad det finns för försäkringsskydd. Ersättningen däremot kunde ingen svara på(Trygg Hansa).Tog därför inte försäkringen...

En batong modell polisens är väl att föredra.

Tobbe.T skrev:
Likaså funderar jag på om man "vågar" släpa med sig "finkameran" eller om man bara ska ta lilla kompakten med sig just för att kameran inte ska hänga o dingla o väcka uppmärksamhet...
Fast en stor kamera signalerar också att man är mer "seriös" vad gäller sitt fotograferande. Och är därför förmodligen mer på sin vakt.

Jag går alltid omkring med kameran runt halsen. Oftast finns det inte tid att plocka upp något ur en väska, och man är nog en lättare "måltavla" om man står och rotar i en väska.

Jag reser i en plastpåse.

Hej,
Jag har finkameran med mig när jag reser, men jag visar den aldrig förutom när jag tar själva bilderna.

Normalt letar jag upp en gammal plastpåse som är mest vanlig i landet (typ Konsum eller ICA hemma i Sverige) och stoppar in kameran i den.
Sedan reser jag runt med utslitna kläder och med plastpåsen i handen, jag ser då ut som en lågbudget traveller som inte är värd att råna.

En plaståse ser ut som matvaror eller skräp.
När du är i bussen eller springer runt på stan letar rånare o ficktjuvar efter fint folk med fina väskor eller folk i märkeskläder... mao folk som är "värda att ta en risk med o råna".
.
Hoppas det hjälpte.
www.morgank.net
.

Tobbe.T skrev:
för att kameran inte ska hänga o dingla o väcka uppmärksamhet...

Fast man måste ju inte låta kameran hänga och dingla. Inbjuder ju. Själv bär jag det mesta av mina prylar i en Lowepro Top Load Zoom All Weather i bröstsele när jag reser (eller fotvandrar). Funkar alldeles förträffligt. Har hela tiden järnkoll på utrustningen, får upp kameran på en sekund och om jag vill vara diskret eller säkra mot långa fingrar drar jag bara över det numera ganska smutsiga och slitna regnskyddet som kamouflage. Senast hade jag också en liten kompakt i fickan för de tillfällen jag tyckte det var bäst att låta systemaren ligga kvar.

Lowepro toploader aw här också, dock i karbinhakar på bärremmarna på framsidan.

Detta tillsammans med min vanliga vandringsäcke eller rygga. Kläder, t-shirt och halvslitna kaki-short, och ett uppmärksamt öga.

Att bli bestulen på sin kamerautrustning kan nog ske just överallt, självklart är dock riskerna större på vissa ställen eller länder.

Jag har aldrig själv blivigt rånad eller bestulen under mina resor. Ett varningens finger är ändå på sin plats på vissa ställen. Vid en militär vägspärr i Senegal vägrade dom släppa förbi oss om jag inte lämnade min F5:a i "pant". Tog två timmars disskuterande och två doser snus för att komma vidare.

I Narobi har jag inte själv råkat illa ut men sett hur två Japaner blev brutalt överfallna och rånade på sina "digitala värstingar".

I Egypten hade jag "säkerhetsskåp" på rummet. Litade på detta och stuvade in kamerorna där när havet lockade. När jag kom hem till sverige och framkallade fick jag en chock när jag såg två städare på nästat hälften av alla bilder.
Hmm lita aldrig på ett säkerhetsskåp...

I det stora hela räcker det långt med sunt förnuft. Man behöver ju inte visa upp sig med värsta utrustningen alltid men man skall nog inte heller gå runt och vara rädd.

Har du en dyrbar utrustning så passa på att skaffa en bra försäkring.

Trevlig resa..

"I Egypten hade jag "säkerhetsskåp" på rummet. Litade på detta och stuvade in kamerorna där när havet lockade. När jag kom hem till sverige och framkallade fick jag en chock när jag såg två städare på nästan hälften av alla bilder.
Hmm lita aldrig på ett säkerhetsskåp..."

Haha, kan du inte lägga in några av de bilderna här på FS?!

Wolf Beam skrev:
"I Egypten hade jag "säkerhetsskåp" på rummet. Litade på detta och stuvade in kamerorna där när havet lockade. När jag kom hem till sverige och framkallade fick jag en chock när jag såg två städare på nästan hälften av alla bilder.
Hmm lita aldrig på ett säkerhetsskåp..."

Haha, kan du inte lägga in några av de bilderna här på FS?!

*skratt* Det hade jag gärna gjort. Tyvärr, nu i efterhand, tyckte jag inte att deras bilder "höll måttet" så bilderna sorterades till "slutförvaringen" (dvs tippen nästa)

Detta är ett stående "problem" även för mig inför mina skådar-resor, där en minst sagt skrymmande fotoutrustning medtages (glöm ICA-påsar o dyl med andra ord...!).

Å andra sidan så vistas jag då i områden som ligger långt bort från turistområden, ställen där fattigdomen är den drivande "rånar-kraften". Här är "fördelen" att denna kategori rånare är "vanliga, fattiga bönder" som endast är ute efter kontanter. Dom har mao inga möjligheter att kunna omsätta kamerautrustning eller t.o.m klockor och smycken i pengar.

Jag fick tipset i Mexico en gång att ha lite växelpengar i fickan som du kan undvara, så "nöjer" sig dom med det bytet. Dessutom är risken avgjort störst efter mörkrets innbrott.

På turistorter har jag dock förstått att det är andra villkor som gäller, då brottsligheten där är mer förfinad/orginiserad.

Säkerhetsskåp... Vill se det skåpet som rymmer min utrustning... Är oxå ett problem, tycker jag. Skåpen är dimensionerade för pass, plånbok och en "titt-å-tryck".

Jag vet polare som på vissa resor helt enkelt hyr en skapligt(!) beväpnad polis (eller motsvarande). Det funkar! ;-)

Oscar, som förbereder en tripp till Peru...

Osquar skrev:

Säkerhetsskåp... Vill se det skåpet som rymmer min utrustning... Är oxå ett problem, tycker jag. Skåpen är dimensionerade för pass, plånbok och en "titt-å-tryck".

Mja jag fick med lätthet in min "Lowepro Nature väska" + stativ + filmbag.
Mao ingn liten safetybox utan ett större säkerhetsskåp.

Osquar skrev:
Jag vet polare som på vissa resor helt enkelt hyr en skapligt(!) beväpnad polis (eller motsvarande). Det funkar! ;-)

Visst gör det de. Har använt mig en hel del av "livvakter" i Narobi och gränslandet mellan Kenya och Somalia med gott resultat. (dvs. har inte blivigt rånad.....)
"Betalningen" har varit allt från ett par dollar till ett par utslita kängor.

Tror dock knappast att dessa "säkerhetsfrågor" behöver tas hänsyn till om resmålet är Kanarieöarna eller Mallis..

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto