Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta med Canon 550D till tropiskt land?

Produkter
(logga in för att koppla)

erickroth

Ny medlem
Hej,

Ska till Sri Lanka om en månad. Landet har en luftfuktighet om 80-90%, med temperaturer uppåt 40 grader.

Alla jag känner säger till mig att lämna kameran hemma, då fukten kommer förstöra min utrustning. Har en mängd fast pluggar, kamerahus 550D, laptop samt Canon Powershot G12 som jag tänkt ta med mig. Efter alla varningar har jag blivit orolig och funderar nu bara på att ta med min laptop och min Powershot.

Någon som har erfarenhet med sin systemkamera från Sri Lanka med tillbehör, eller liknande länder? Huset vi kommer bo saknar AC.

Uppskattar alla svar och tips!

Mvh,
Erick

Jag tror verkligen inte du behöver vara orolig
Låt kameran få 1 dag på sig i det varma/fuktiga klimatet utan batteriet isatt..
Sen är det bara att köra utan någon som helst oro

Hej,

Ska till Sri Lanka om en månad. Landet har en luftfuktighet om 80-90%, med temperaturer uppåt 40 grader.

Alla jag känner säger till mig att lämna kameran hemma, då fukten kommer förstöra min utrustning. Har en mängd fast pluggar, kamerahus 550D, laptop samt Canon Powershot G12 som jag tänkt ta med mig. Efter alla varningar har jag blivit orolig och funderar nu bara på att ta med min laptop och min Powershot.

Låter inte särskilt rimligt i mina öron. Då skulle Canon få sluta sälja till alla tropiska länder...

Jag har haft min D90 i en hel hög tropiska länder (Colombia, Puerto Rico, Panama, Venezuela osv...) och aldrig märkt några problem. Det gäller även när jag gått från ca 35 grader utomhus till kallt hotellrum med aircondition. Ta med dig kameran och njut av annorlunda miljöer.

Alla jag känner säger till mig att lämna kameran hemma, då fukten kommer förstöra min utrustning.
Dessa "alla" överdriver riskerna betydligt. Jag är ganska säker på att det finns tusentals fotografer i Sri Lanka som med stor framgång använder 550D eller liknande kameror.

Jag bodde och jobbade där omkring 1990 och hade med en Canon EOS, icke vädertätad. Inte heldigital, men med med mycket elektroniska funktioner.
Inga som helst problem. Jag var påde på kusten och uppe i bergen.
(Däremot tålde den inte att jag tog med den ut i båten i Sverige på västkusten.)

Jag tror verkligen inte du behöver vara orolig
Låt kameran få 1 dag på sig i det varma/fuktiga klimatet utan batteriet isatt..
Sen är det bara att köra utan någon som helst oro

Nej han behöver inte oroa sig. Han behöver heller inte låta kameran få få 1 dag på sig i det varma/fuktiga klimatet utan batteriet isatt. Inte ens 1 timme. Eller överhuvutaget ta ut batteriet

Kört med Nikon D60 utan några problem i tropiska klimat där temperaturen var ofta över 40 grader och luftfuktigheten över 85%. Det du ska tänka på är att om du förvarar kameran i en bil så ska den inte utsättas för direktsolljus då det blir mycket mycket varmt. Jag har sett metallföremål böja sig då de var utsatta för direkt solljus bakom vindrutan i bilen.

Tid

Låt bara utrustningen "acklimatisera" sig i lagom takt då du går från luftkonditionerat och ut i värmen.
Dvs, låt kameran sakta men säkert bli varm när den ligger i väskan, en halvtimme borde räcka.
Ett annat tips jag läst här på forumet är att lägga kameran i en plastpåse i väskan. Både när kameran kommer från hotellrummet ut i värmen och tvärtom.
Tror stöld är något man skall oroa sig för om något. Eller oaktsamhet, tex glömma den...

trevlig resa!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto