Annons

Ta kontakt innan man har bilden eller efter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat på att börja sälja lite bilder till lokaltidningarna här i området. Jag vill bara kolla, ni som redan säljer. Hur började ni? Tog ni kontakt och berättade att ni fanns och dom ringer till er när dom vill ha en bild. Eller tog ni en bild och sedan kontaktade dom och frågar om dom vill köpa?

Vilken ordning brukar det gå i?

/Kim

Är inte så jätte erfaren men skulle säga att både och funkar men om du tex. ska fota ett repotage så kan det vara bra att kontakt i förväg så att de enventeullt kan berätta för dig hur de vill ha det vinklat etc. Men ring runt och berätta att du finns!

Ok då får jag väll helt enkelt ta och göra det :)

Nu har jag haft sån tur att jag har blivit erbjuden en praktikplats på en liten lokaltidning. Så tack vare det kan jag både lära mig mer om yrket och bygga en bra kontakt med dom då dom enbart använder frilansare, och oftast bara har kontakt med en enda.

Tackar för svar!

/Kim

Kolla noga den tidning du vill jobba för. Vad har de för typ av bilder och vilka sorters jobb prioriteras. Jag har jobbat i många år med tidningar och det värsta som finns är när det kommer upp folk på redaktionen som vill sälja material och inte ens har tittat i tidningen. Sedan kan du gå till dem och prata för dig.
Bara ett tips...

Jag har varit i kontakt m en tidning för att höra hur de köper in bilder till sina reportage. De köper sällan enstaka lösa bilder utan istället "hela reportage" kanske efter ett visst tema typ. Och endast dia! Varför enbart dia har jag lite svårt att förstå i dagsläget m de bra digitala systemkameror som finns.

Har däremot ingen aning om vad de betalar för ett sådant jobb. Skulle vara kul att veta.

Ulla Hasselmark, du som jobbar m bl a Allt-om-trädgård t ex. Vad betalar tidningar för ett reportagejobb (enbart bilderna alltså)? Eller köper de mest text o bild ihop?

Och för att de ska vara intresserade ö h t måste man ha "färdiga reportage" på lager med ett visst tema, t ex text o flera bilder från en samma trädgård eller ett visst växttema t ex?

Ulla Hasselmark, du som jobbar m bl a Allt-om-trädgård t ex. Vad betalar tidningar för ett reportagejobb (enbart bilderna alltså)? Eller köper de mest text o bild ihop?

Allt om Trädgård köper inte ofta in enstaka bilder utan mest hela jobb med text och allt, i varje fall från mig. Betalningen kan nog variera men som vanligt är det bilder som lönar sig mer än text. Utgå från listpriserna (BLF, SFF) så kommer du ganska nära.

Detta med digitala bilder är en annan femma. Vissa redaktioner ligger på ljusårs avstånd från utvecklingen. Och det säger sig självt att man kan inte köpa in d-bilder om man inte har en kalibrerad skärm eller någon som kan bedöma från en skärm. Har man inte heller en susning om hur bilder kommer att se ut i tryck så är det riskabelt och då står man hellre som vanligt vid ljusbordet. Det känns tryggare. Det behövs utbildning för redaktionerna, som säkert känner att de digitala orosmolnen snabbt seglat upp och förmörkat deras bildhimmel. Den utbildningen måste komma NU!

Jag lämnar numera enbart digitalt men med utskrifter till alla mina bilder och garanti för att de går att trycka utan kvalitetsförlust. Har själv hämtat hem tryckeriets pappersprofil och talat med repron, en service som jag annars tycker att köparen ska stå för. Jag jobbar mycket extra med svårtryckta bilder och det lönar sig inte ekonomiskt. Men jag räknar med att världen kommer att förändras - vilket den ju redan har gjort. Fast alla har inte insett det.

ANNONS