Annons

Ta fina stadsbilder på kvällen, ljuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
När vi åker iväg till Hong kong i september vill jag verkligen ha fått kläm på den här tekniken.
Jag vill fota trafiken-rörelsen. (på kvällen) men få passerande bilar enbart som "ljusstreck"


Jag kommer INTE ha med mig något klumpigt stativ, förmodligen heller inte alla gluggar.

Någon som kan säga ungefärliga inställningar på en sån bild?
Och vilket objektiv bör jag använda?
jag har:
sigma 70 2.8
pentax 50 1.4
Pentax 18-250 3.5-6.5
18-55 (kitobjektivet)
16-45 4.
 
Vill du inte ha stativ med dig så bör du stödja kameran på något annat föremål för det är 30-sekundersexponeringar det handlar om. Ett Joby gorillapod-stativ är inte så klumpigt men ganska behändigt alternativ. Sätt kameran på ISO 100 och bländare åtta eller högre i Av-läge.
 
Jag kommer INTE ha med mig något klumpigt stativ, förmodligen heller inte alla gluggar..

Ska också på semester och med ett barn på halsen måste man packa lätt.
Vill du inte ha klumpigt stativ med sig så tycker jag att du ska göra dom jag. Köpa ett sånt här vinglig sak. Super bra faktiskt http://www.zipshottripod.com/index.cfm kostar 500 kr. Bra att ha en extern blixt på när man är hemma och fotar trådlöst.

Annars får du hitta ett räcke som har rätt vinkel. Eller ev köpa en gorillapod som kan klamra sig fast.

Ta med dig 50/1.4 för kreativ fotografering med kort skärpedjup.
Men jag tycker du även ka ta med dig superzoomen ifall du inte ha en bra annan telezoom.

Ska själv ta med mig 17-55/2.8 och 70-200/4L till Kreta.

För inställingar beror det ju hur sent du fotar. Om du fotar vid den blåa timmen eller senare och hur mycket ströljus dy har runt omkring dig och hur fort och hur många bilar som kör förbi.
Jag hade satt kameran på slutarprioritet typ 15-30s och tittat på resultatet, lågt ISO som vanligt.

/Stefan
 
aha det lät bra!!!

jag har prövat pilla runt lite i kameran, men jag förstår inte riktigt hur jag får det till att bli 30 sek?
 
aha det lät bra!!!

jag har prövat pilla runt lite i kameran, men jag förstår inte riktigt hur jag får det till att bli 30 sek?

Om du ställer kameran på bländarautomatik ikväll när du ska ut och testa de tips du fått av oss kommer du märka att kameran väljer en lämplig slutartid åt dig. Sist jag var ute och statsfotograferade lät jag kameran välja slutartid och fick då just 30 sekunder som slutartid eftersom det är högsta möjliga i Av-läge.

Ett exempel på biblioteket i halmstad:
http://www.flickr.com/photos/stefansager/3788037963/in/set-72157621818185223/
 

Bilagor

  • 3788037963_919d0b394c_m.jpg
    3788037963_919d0b394c_m.jpg
    17 KB · Visningar: 540
Ska också på semester och med ett barn på halsen måste man packa lätt.
Vill du inte ha klumpigt stativ med sig så tycker jag att du ska göra dom jag. Köpa ett sånt här vinglig sak. Super bra faktiskt http://www.zipshottripod.com/index.cfm kostar 500 kr. Bra att ha en extern blixt på när man är hemma och fotar trådlöst.

Annars får du hitta ett räcke som har rätt vinkel. Eller ev köpa en gorillapod som kan klamra sig fast.

Ta med dig 50/1.4 för kreativ fotografering med kort skärpedjup.
Men jag tycker du även ka ta med dig superzoomen ifall du inte ha en bra annan telezoom.

Ska själv ta med mig 17-55/2.8 och 70-200/4L till Kreta.

För inställingar beror det ju hur sent du fotar. Om du fotar vid den blåa timmen eller senare och hur mycket ströljus dy har runt omkring dig och hur fort och hur många bilar som kör förbi.
Jag hade satt kameran på slutarprioritet typ 15-30s och tittat på resultatet, lågt ISO som vanligt.

/Stefan

Hej!
Vilket fiffigt stativ det där såg ut att vara. OM det funkar ser det ju ut att vara det perfekta resestativet. Så då undrar jag bara: när du säger vingligt, hur vingligt menar du? Tycker du att det funkar bra till de flesta normala fototillfällen, eller är det opålitligt? Klarar den av att hålla en kamera med ett lite tyngre objektiv, säg ett 18-200 mm?

Intresserad av att veta mer...

/Petra
 
Om du ställer kameran på bländarautomatik ikväll när du ska ut och testa de tips du fått av oss kommer du märka att kameran väljer en lämplig slutartid åt dig. Sist jag var ute och statsfotograferade lät jag kameran välja slutartid och fick då just 30 sekunder som slutartid eftersom det är högsta möjliga i Av-läge.

Ett exempel på biblioteket i halmstad:
http://www.flickr.com/photos/stefansager/3788037963/in/set-72157621818185223/


OK! Av-läget är ju helt klart det jag använder mest, så jag blev lite förvånad faktiskt att det var så man skulle göra!!
 
OK! Av-läget är ju helt klart det jag använder mest, så jag blev lite förvånad faktiskt att det var så man skulle göra!!

Samma visa blir det om du använder Tv-läget som jag anser är aningen bättre vid sån här situation och inte riktigt bryr dig om skärpedjupet. Såna här typer av bilder är det oftast vidvinkel som gäller och vd 17-20 mm så är nästan allt skarp vid alla bländartal. Särskilt då föremålen oftast är flera meter ifrån kameran.


Hej!
Vilket fiffigt stativ det där såg ut att vara. OM det funkar ser det ju ut att vara det perfekta resestativet. Så då undrar jag bara: när du säger vingligt, hur vingligt menar du? Tycker du att det funkar bra till de flesta normala fototillfällen, eller är det opålitligt? Klarar den av att hålla en kamera med ett lite tyngre objektiv, säg ett 18-200 mm?

Intresserad av att veta mer...

/Petra

Den klarar bära min 7D + 17-55/2.8. Som totalt väger 1.5 kg. Spec säger den ska ta 1.3 kg, men det funkar bra.

Den välter inte även om man tror det och det inte är vinstilla. Den gungar en del när man petar på den med kameran på, Det är ju ändå 3 st "tältpinnar". Så ska man fotografera med detta stativ så gör man sina justeringa, testfotar lite och när man "lekt" färdigt så sätter man det på timer 10s så gungningen slutar helt väntar. Eller som jag. Använder trådutlösare, 95 kr på blocket eller tradera.

Är men petig så aktiverar man även spegellåsning.

Den är liten och väger endast 300g hehe.

EDIT: SEr att du har 7D du med. Det kommer funka susen för dig också. Men observera. Det är inget stativ du ska luta dig över eller använda som stöd.
Det som är ruskigt bra med detta stativ är att det är lätt att ta med och MYCKET snabbt att veckla ut och börja använda direkt.

/Stefan
 
Ett annat tips som dessutom är väldigt billigt (ca 20kr), lätt och smidigt om man vill undvika stativ: Köp en förpackning gula ärtor och fyll en fryspåse. Sen kan du lägga kameran på ärtpåsen på nån lämplig bänk, eller räcke. Det blir betydligt enklare att justera hur kameran är riktad jämfört med om du inte har ärtpåsen.

Använd som folk redan sagt en slutartid på >10 sekunder om du vill få ljusstreck från bilar. Låg ISO och bländaren som kameran tycker. Se till att använda självutlösare också så att du inte knuffar på kameran precis när bilden tas.

Jag använde en sån ärtpåse för den här bilden:
http://www.flickr.com/photos/davidberg/3351786339/sizes/l/
 

Bilagor

  • CentralenHDRSmall.jpg
    CentralenHDRSmall.jpg
    20.7 KB · Visningar: 483
Manfrotto Bordsstativ 709 inkl kulled kostar 475 kr hos Cyberfoto. Det liknar väldigt mycket mitt Leitz-stativ från 60-talet som var mitt enda stativ i många år. Manfrottostativet fälls förmodligen ihop genom att benen vrids ihop så stativet blir platt precis som mitt stativ. Genom att vrida ihop benen så kan man ställa det på ganska smala ytor, trycka upp det mot lyktstolpar mm.
 
Samma visa blir det om du använder Tv-läget som jag anser är aningen bättre vid sån här situation och inte riktigt bryr dig om skärpedjupet. Såna här typer av bilder är det oftast vidvinkel som gäller och vd 17-20 mm så är nästan allt skarp vid alla bländartal. Särskilt då föremålen oftast är flera meter ifrån kameran.




Den klarar bära min 7D + 17-55/2.8. Som totalt väger 1.5 kg. Spec säger den ska ta 1.3 kg, men det funkar bra.

Den välter inte även om man tror det och det inte är vinstilla. Den gungar en del när man petar på den med kameran på, Det är ju ändå 3 st "tältpinnar". Så ska man fotografera med detta stativ så gör man sina justeringa, testfotar lite och när man "lekt" färdigt så sätter man det på timer 10s så gungningen slutar helt väntar. Eller som jag. Använder trådutlösare, 95 kr på blocket eller tradera.

Är men petig så aktiverar man även spegellåsning.

Den är liten och väger endast 300g hehe.

EDIT: SEr att du har 7D du med. Det kommer funka susen för dig också. Men observera. Det är inget stativ du ska luta dig över eller använda som stöd.
Det som är ruskigt bra med detta stativ är att det är lätt att ta med och MYCKET snabbt att veckla ut och börja använda direkt.

/Stefan

Super! Jag tror jag ska slå till på ett sådant! Surfade och hittade det på Amazon för 20 pund. Inte så dumt och klart värt ett försök. Speciellt för mig som verkar vara fysiskt oförmögen att hålla kameran helt stilla ;-)
Än en gång. Tack för tipset!
/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.