Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta ett foto på annans produkt och använda på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)

zdse

Ny medlem
Hej!

Jag har en frågade gällande publicering av bilder på nätet. Min tanke är att ta bilder på produkter min webbsida bland annat handlar om och sedan publicera dessa på min hemsida. Är det tillåtet enligt lag?

Jag vill alltså ta en bild på t.ex ett par jeans som är tillverkade av Lee och sedan använda mig av denna bild på min hemsida. Är det ok eller äger företaget Lee fortfarande rätten till detta foto? Känns otroligt men bättre vara på den säkra sidan.

Medveten om att det finns säkert många trådar skapade inom detta ämnet men lagen är bred och det är inte alltid förstå om den gäller för flera grenar eller bara en.

Tack så mycket för er hjälp.

Lagen ger dig alla rättigheter till bilden. Du får ta bilder av i stort sett vilka föremål som helst som är tillåtet att fotografera och publicera dem. Undantagen är de som gäller konst, där ett fotografi kan betraktas som framställning av exemplar av konstverket, vilket inte är tillåtet utan upphovsmannens medgivande, annat än för konst som är varaktigt placerat på eller i anslutning till allmän plats. Undantag gäller brukskonst, dvs föremål som kan klassificeras som konst, men vars ändamål är funktionellt.

Funktionellt ska tolkas i vid bemärkelse; också smycken är "funktionella" och kan ses som brukskonst, konst som är till för att användas.

Så alldenstund byxorna är till för att man ska dra dem på sig för att hålla ändan varm, får du ta bilder av dem och publicera.

Så Lee har överhuvudtaget ingen rätt till din bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar