Annons

Ta emot kunder för fotografering i mitt hem

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Det känns lite konstigt att ta hem kunder till min bostad för fotografering, men jag har ingen annan lokal.

Hur gör jag egentligen för att ändå få det att fungera på bästa sätt?
Jag har ingen egen ingång till själva studion och min studio finns högst upp i bostaden som är en etagelägenhet.

Jag vill att kunden ska känna sig välkommen.
Jag vill att de ska uppfatta mig som professionell.
Jag vill att kunden ska kunna slappna av och trivas.

Jag vill att min familj ska känna sig trygg trots att okända människor kliver in i vårt hem.

Idéer jag får är tex att vår ingång / entré borde signalera att här finns en fotograf (du kliver inte in i en bostad). Också att kunden liksom leds upp till studion utan att distraheras av vår hemmiljö på vägen.

Finns de fler som utför uppdragen i hemmet - hur gör och tänker ni?

Skulle gissa att det är rätt många som börjar så. Personligen skulle jag väl hålla "hemmet" lite stramare så att man snarare får känslan av att jag bor i studion än att studion är i hemmet om du förstår vad jag menar.

Sedan är det mest en vanesak. Jag har träffat folk där hem och studio verkligen är samma sak och där de har värsta vernissagerna direkt i deras hem. Det är en mental inställning mer än nått annat.

Men ett mer konkret tips är väl att sätta upp studiobilder på väggarna längs vägen till studion. Det borde vara tillräckligt tydligt.

Mvh
Maverick

Skulle gissa att det är rätt många som börjar så. Personligen skulle jag väl hålla "hemmet" lite stramare så att man snarare får känslan av att jag bor i studion än att studion är i hemmet om du förstår vad jag menar.

Sedan är det mest en vanesak. Jag har träffat folk där hem och studio verkligen är samma sak och där de har värsta vernissagerna direkt i deras hem. Det är en mental inställning mer än nått annat.

Men ett mer konkret tips är väl att sätta upp studiobilder på väggarna längs vägen till studion. Det borde vara tillräckligt tydligt.

Mvh
Maverick

Åh ja! Det är ju precis rätt tänk! Jag är ändå inte typen som lyckas göra det "hemtrevligt" hemma. Nu fick jag massor med inspiration. Tackar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar