Annons

Ta bort polerna och inför fler kategorier

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Jag tillhörde dem som tidigare trodde att det skulle bli högre kvalitet i och med att man endast såg polbilderna. Tycker tyvärr inte att så blev fallet.

Ett förslag är därför att man inför fler kategorier och skippar polerna helt. Gå tex in på photopoints.com för uppslag om kategorier.

Det vore ju även önskvärt om man innan man tankade upp bilderna ställde sig frågan om de som bilder hade något allmänintresse.
I bland kan man tycka att det blir väl många bilder som skulle lämpa sig bäst för familjealbumet.
Inget fel med sådana bilder, men de kanske inte är det man främst önskar sig på en fotosajt. Och handen på hjärtat, hur många "lillen äter filmjölk med hela ansiktet", "blåsippa i motljus", "fryst vattendroppe" och "polaren Pelle gör lustig grimas i närbild" är det kul att se??

Med handen på hjärtat så kan jag se på hur många blåsippor och liknande bilder som helst. :eek:)

Men i viss mån håller jag med dej om att de ibland kommer in väl mycke bilder, hmm ja lite under måttet vad jag tror fs står för.

Jag tillhör dom som inte tyckte om poolerna från början. Och jag kan säga så här nu när de gått ett tag, inte tycker jag de blivit bättre.

evalisen skrev:
Med handen på hjärtat så kan jag se på hur många blåsippor och liknande bilder som helst. :eek:)
Det var bara några exempel, men bilder som inte har något eget uttryck, utan ser ut som mer eller mindre kopior av tjogtals av andra bilder karar jag mej lika bra utan. Sen finns det juh de som tar "bra" bilder av blåsippor och ätande småbarn, men dom tar som regel "bra" bilder vad dom än fotograferar. Har inget emot att man kopierar och testar för att utveckla sin teknik, men kanske behöver man inte ladda upp allt här :)

alf109 skrev:
Det var bara några exempel, men bilder som inte har något eget uttryck, utan ser ut som mer eller mindre kopior av tjogtals av andra bilder karar jag mej lika bra utan. Sen finns det juh de som tar "bra" bilder av blåsippor och ätande småbarn, men dom tar som regel "bra" bilder vad dom än fotograferar. Har inget emot att man kopierar och testar för att utveckla sin teknik, men kanske behöver man inte ladda upp allt här .)

Då förstår jag mer hur du menar,
och de håller jag med om.
De viktiga är ju att man som fotograf hittar sin egen stil, inte bara kopierar...

Fs kanske kan inspirera till att man försöker hitta sin egen stil, genom att ordna någon tävling med nytänkande. De va bara en tanke så här vid sidan om. :eek:)

Jag håller med om klara brister på kvalitet och självkritik hos vissa fotografer, men jag förstod inte hur fler kategorier skulle verka för högre kvalitet?

Och jag ser inte heller hur kvalitet hänger ihop med pooler egentligen - de är ju bara en teknik att begränsa inflödet och få en att tänka till en extra gång då man begär kritik - och tillåta annan uppladdning vid sidan av, för annat bruk. Det kan ju knappast vara den tekniken som gör att det kommer in fler "mindre genomtänkta bilder"?

Nå, inflödet är - trots pooler, ändå rejält stort. Jag ser tendenser till att man utnyttjar poolsystemet till att tex lägga en bild i Nybörjare och en i Bildkritik för att komma runt "en bild om dagen" - spärren. Det är ju trist, så det måste vi göra något åt.

Debatten om kvalitet, familjebilder etc är inget nytt - det är ju en debatt som funnits ända sedan vi började. Men då mängden nybörjare ökat enormt iom DSLR-digitalfotoboomen de senaste åren ökar också mängden sådana bilder relativt.

Det är inte helt lätt att komma till rättta med kvalitetsfrågan. Det handlar mest om utbildning och att alla hjälper till att ge dessa bilder hård men konstruktiv kritik. Det finns ju inga tekniska system som automatiskt kan höja kvaliteten på bidragen mig veterligen. Man kan ha urvals- och jurysystem som tar fram urval med hög kvalitet, men det är ju något annat än "begär bildkritik" som jag antar vi pratar om här.

Gillar man inte Nybörjarbilder kan man hålla sig till Bildkritik, och tycker man det är riktigt kassa bilder så ger man dem den ärliga kritik de faktiskt begärt (som med alla bilder där). Har man lagt en bild i Bildkritik har man också accepterat Du måste kunna ta även negativ kritik om du lägger in bilder i denna pool!. Jag vet många tycker det är jobbigt att vara negativ i kommentarer, men får man inte även negativ feedback - hur skall man då kunna utvecklas?

clindh skrev:
Jag ser tendenser till att man utnyttjar poolsystemet till att tex lägga en bild i Nybörjare och en i Bildkritik för att komma runt "en bild om dagen" - spärren. Det är ju trist, så det måste vi göra något åt.
Samma bilder kan ju återkomma, först i Bildkritik sedan i Nybörjare, för att därmed få fler besök och kommentarer. Och då är inte alla nybörjare utan många är erfarna fotografer. Det tycker jag är trist.
/Gerhard

"En bild om dagen" - är inte de en ganska så enkel sak att göra något åt?
Att man bara kan ladda upp en bild om dagen och då helt enkelt får välja vilken pool man vill lägga bilden i.

Som svar på Christers fråga "hur skall man då kunna utvecklas?"
Alla jag har kommenterat bilder hos har utvecklas med stormsteg och blivit väldigt duktiga under dom här två åren jag vart medlem, och då är ju inte jag mest känd här på fs att vara den som ger hårdast kritik.
Jag tror att genom att titta på och kommentera bilder så övar man upp sitt eget bildseende, oavsett hård kritik eller inte. Och givetvis fotografera mycke!

evalisen skrev:
"En bild om dagen" - är inte de en ganska så enkel sak att göra något åt?
Att man bara kan ladda upp en bild om dagen och då helt enkelt får välja vilken pool man vill lägga bilden i.
Håller med dig helt och hållet.
Idag är det ju så i praktiken, oavsett vilket betalmedlemsskap du har, att du bara kan lägga upp en bild om dagen. Lägger man upp flera så syns de inte någonstans. Alla som lägger upp bilder här vill ju att de ska ses och även kommenteras. Så är det ju. Då är det bättre att bara ha en bild om dagen.

gerhard skrev:
Håller med dig helt och hållet.
Idag är det ju så i praktiken, oavsett vilket betalmedlemsskap du har, att du bara kan lägga upp en bild om dagen. Lägger man upp flera så syns de inte någonstans. Alla som lägger upp bilder här vill ju att de ska ses och även kommenteras. Så är det ju. Då är det bättre att bara ha en bild om dagen.

Jag tänkte på de här med att lägga in bilder i olika pooler,
tex. så kan man ladda upp en bild i bildkritik, en bild i nybörjar poolen och sen kanske man dessutom lägger en i studiofotograferings poolen också. Då har man laddat upp tre bilder i tre olika poolen på en dag.
De va de jag tänkte att de borde vara en enkel sak att ändra i koder osv. att de faktiskt bara går att lägga i en bild i någon av poolerna per dag så blir inflödet mindre dessutom.

Jo, jag glömde skriva att det var bildkritikpoolen jag syftade på. Och där är begränsningen en om dagen, helt Ok tycker jag Men som jag skrev innan så ser man ju ofta samma bilder cirkulera mellan alla pooler som bilderna passar i. Då blir de kvar som synliga i senaste bilder.
Men ska bildflödet regleras borde det vara en om dagen som gäller oavsett pool.

Senast ändrad:
gerhard skrev:
Jo, jag glömde skriva att det var bildkritikpoolen jag syftade på. Men som jag skrev innan så ser man ju ofta samma bilder cirkulera mellan alla pooler som bilderna passar i. Då blir de kvar som synliga i senaste bilder.
Men ska bildflödet regleras borde det vara en om dagen som gäller oavsett pool.

Jo de är sant, har också sett samma sak.

En tanke jag har är att om man lagt en bild i en pool så borde man inte kunna lägga in samma bild i ytterligare en annan pool.

Vad tycks om detta?

Något för kodsnickarn att göra?

clindh skrev:
Och jag ser inte heller hur kvalitet hänger ihop med pooler egentligen - de är ju bara en teknik att begränsa inflödet och få en att tänka till en extra gång då man begär kritik - och tillåta annan uppladdning vid sidan av, för annat bruk. Det kan ju knappast vara den tekniken som gör att det kommer in fler "mindre genomtänkta bilder"?

Problemet med poolerna är flera. Dels är det många som utnyttjar polerna lite hur som helst för att exponera sina bilder. Vilket blir naturligt då det juh är därför man lägger upp bilder här. Dessutom finns för få pooler vilket innebär att en vädigt stor del hamnar antingen "fel" eller i bildkritikpoolen. Och i och med att inflödet är så stort i förhållande till kategorier så blir exponeringstiden för varje bild väldigt kort. Detta är också förstårligt med tanke på att de flesta inte orkar tröska igenom tjogtals med sidor för att hitta några guldkorn. Detta innebär även att man ofta lägger in samma bild i flera poler, tar bort och lägger tillbaks samma bilder osv. för att få respons, vilket ytterligare spär på inflödet osv.

Ett radikalt tips vore att endas betalande medlemmar aktivt kunde delta på sidan och att man endast fick "titt-behörighet" som ickebetalande. Detta skulle med stor sannorlikhet höjja kvaliteten både i forumen och på bilderna.

Ytterligare ett problem när det gäller bilderna här är kommentarsfrekvensen. På andra internationella sajter brukar man få en kommentar per tredje-fjärde "tittare", här är det inte ovanligt att det blir 30-50 tittar utan att någon kommenterar. Detta vet jag inte vad det beror på, men kanske är det en indikation på ett relativt lågt bildintresse hos många som surfar runt här?

Slutligen tycker jag att FS mer och mer blivit en site i första hand för teknikintresserade där det även går att lägga upp bilder, i stället för en site för bildintresserade där det även går att dryfta tekniska problem. Kanske är det tänkt att det skall vara så? Och i så fall får väl vi som i första hand intresserar oss för bilder söka oss någon annan stans.

Det är intressanta tankar som dryftas i denna tråd. Jag har funderat en del över kommentarerna som ges här på sidan. Jag har inte sett många kommentar som säger att detta var en dålig bild (kanske en vad jag mins). Det kan bero på att "en dålig bild" är väldigt subjektivt eller så är vi för snälla för att säga det och låter istället bli att kommentera. Fina bilder får massor med kommentarer dåliga får inga. Men, det kanske är dom dåliga som borde kommenteras mest, där finns ju störst utvecklingspotential.

idén med att bara betalande medlemmar skall få lägga in bilder tycker jag verkar bra. Jag tror att det skulle höja kvaliten. Jag är själv "bara" bronsmedlem men man kanske skulle kunna sträcka sig så långt att t.ex. bara silver och uppåt får lägga in bilder, brons får kommentera och diskutera i forumen och gratismedlemmarna får bara titta och läsa.

Det är inget lätt problem att lösa. Idealet vore kanske att en jury, bestående av alla tänkbara smakriktningar, granskar varje bild. Men, det inser till och med jag att det inte är praktiskt möjligt.

/Roland

Jag tillhör själv nybörjarna och flera av mina bilder är säkert dåliga, då jag inte fått några kommentarer på vissa av dem.

Men, för att jag ska kunna veta vad som är dåligt med dem, varför de inte säger något eller vad som eventuellt kunde göras för att de skulle bli bättre måste ju jag få veta det - alltså få negativ, konstruktiv kritik. Annars kommer jag ju att fortsätta försöka få kommentarer genom att lägga fler bilder - kanske med samma orsak till att de är ointressanta - i poolerna och därmed ökar mängden dåliga bilder.

Att klaga på forum över att det är för mycket dåliga bilder i poolerna och sedan inte göra vad man som besökare kan för att lösa problemet (t.ex. genom att kommentera bilderna) är ju inte speciellt konstruktivt.

I övrigt håller jag med om att det kanske vore en bra idé att begränsa så att endast betalande medlemmar kan ladda upp bilder i pooler - eller att kanske ännu hellre att icke-betalande medlemmar bara kunde lägga en bild i pooler per vecka. Då stänger man inte helt för icke-betalande (det finns ju faktiskt studenter och andra för vilka 100:-/år märks), men samtidigt begränsar man de som inte har tillräckligt stort intresse av att bli bättre än att de betalar en liten peng så att de inte floodar poolerna för oss som verkligen hoppas att få ut något av fotosidan och bli bättre fotografer och för de som vill hjälpa oss bli bättre genom att kommentera våra bilder.

Senast ändrad:
mannbro skrev:
Att klaga på forum över att det är för mycket dåliga bilder i poolerna och sedan inte göra vad man som besökare kan för att lösa problemet (t.ex. genom att kommentera bilderna) är ju inte speciellt konstruktivt.

Personligen tillhör jag dom som kommenterar efter bästa förmåga, dvs så mycket jag hinner.
Tycker också att det är givande att fundera över andras bilder då det även utvecklar mitt eget bildseende.

mannbro skrev:
Jag tillhör själv nybörjarna och flera av mina bilder är säkert dåliga, då jag inte fått några kommentarer på vissa av dem.

Men, för att jag ska kunna veta vad som är dåligt med dem, varför de inte säger något eller vad som eventuellt kunde göras för att de skulle bli bättre måste ju jag få veta det - alltså få negativ, konstruktiv kritik. Annars kommer jag ju att fortsätta försöka få kommentarer genom att lägga fler bilder - kanske med samma orsak till att de är ointressanta - i poolerna och därmed ökar mängden dåliga bilder.

Jag håller med dej att de inte är speciellt konstruktivt att bara klaga.
Jag är en av dom som försöker att kommentera så mycke jag kan. Men de måste bli många många fler som kommenterar om alla bilder ska bli kommenterade.
Jag ska ta och titta in bland dina bilder... :eek:)

alf109 skrev:
Personligen tillhör jag dom som kommenterar efter bästa förmåga, dvs så mycket jag hinner.
Tycker också att det är givande att fundera över andras bilder då det även utvecklar mitt eget bildseende.

Visst är det så att det kan vara lika utvecklande att kommentera andras bilder som att själv få kommentarer så det kan ju faktiskt också ligga ett egenintresse i att kommentera.

Jag försöker också kommentera efter bästa förmåga, men är nog (som så många andra här verkar vara) lite feg för att ge negativ kritik ibland, särskillt som jag vet med mig att jag själv bara är nybörjare.

PS. Hoppas att du inte tog det som om mitt inlägg var riktat mot dig, det var det inte. Det var egentligen inte riktagt mot någon och ingen behöver känna sig träffad och känna att de behöver förklara sig. Det var bara menat som en liten hint om att alla på fotosidan faktiskt har mer makt i sina händer att göra något än man kanske tänker på.

Jag tycker Oscar har en väldigt bra poäng i det han skriver!
Personligen tycker jag det är bra att det finns bilder av skiftande kvalitet, det är väl inte meningen att det bara ska finnas bilder av topp-kvalitet? Då blir det ju bara en sida för inbördes beundran...
Vi som inte har dom där toppbilderna ännu vill ju kunna bli bättre :) Inte ratade.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto