Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort mittenpinnen på Manfrottostativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle idag ut och fota och skulle ner på rätt låg höjd med stativet. Det stativ jag har är ett Manfrotto 055XB, så det går att böja ner det väldigt lågt, om man tar bort mittenpinnen och använder den lilla "grej" som sitter i andra änden att fästa kulleden på. Man gör alltså som på bilden här under.

http://www.abcelectronique.com/comp...b_trepied_triminor_classic_noir_manfrotto.jpg

Min fråga är då om man kan skippa mittenpinnen jämt och alltid köra med bara den lilla "grejen" där uppe och fästa kulleden där, eller om det påverkar stabiliteten i stativet negativt? Tanken är då att man ska slippa skruva loss kulleden varje gång man ska ner en aning och sen dra ut pinnen och ta loss grejen osv...

Säg gärna till om jag förklarat dåligt, vilket jag misstänker att jag gjort :p

Tack!

/Jonas

Hej!
Jag skulle idag ut och fota och skulle ner på rätt låg höjd med stativet. Det stativ jag har är ett Manfrotto 055XB, så det går att böja ner det väldigt lågt, om man tar bort mittenpinnen och använder den lilla "grej" som sitter i andra änden att fästa kulleden på. Man gör alltså som på bilden här under.

http://www.abcelectronique.com/comp...b_trepied_triminor_classic_noir_manfrotto.jpg

Min fråga är då om man kan skippa mittenpinnen jämt och alltid köra med bara den lilla "grejen" där uppe och fästa kulleden där, eller om det påverkar stabiliteten i stativet negativt? Tanken är då att man ska slippa skruva loss kulleden varje gång man ska ner en aning och sen dra ut pinnen och ta loss grejen osv...

Säg gärna till om jag förklarat dåligt, vilket jag misstänker att jag gjort :p

Tack!

/Jonas
Du kan hu också ta bort pinnen helt och sätta i den underifrån, detta för att kunna komma riktigt långt ner med kameran.
Det gör jag själv ganska ofta på på mitt stativ.

Tackar för svaren!
Det verkar ju gå fint utan den. Jag använder aldrig den utdragen heller då den är rätt instabil, så den är inte saknad!

/Jonas

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto