Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bilder med externblixt trådlöst med radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har en "Radiosändare för hot shoe blixtar (v4)" från kaffebrus.com. Jag har kopplat ihop allt och blixten avfyras när jag trycker på slutarknappen. Men funkar inte TTL mätningen? antingen blir allt mörkt eller mycket överexponerat vad ska jag ha för inställningar på kamera o blixt ska man använda bouncer mm. Någon som kan ge mig lite nyttiga råd så jag kan komma igång att använda min radiosändare.

Kan en softbox för hot shoe blixtar vara en bra investering om man tar mycket porträtt?

Tacksam för hjälp MVH Christian

Nej, TTL mätning fungerar inte, men sätt blixten på M och tex 1/4 styrka och sedan har du kameran i Manuellt läge (M) ,ställ in en slutartid på tex 1/160 och sen är det bara att testa olika bländare tills du får en exponering som är bra.
Bouncer har inget med exponeringen att göra men slå gärna blixten genom ett paraply för ett mjukare ljus.

Jag rekommenderar oxkså paraply, av flera skäl. Lättare att transportera och sätta upp. Det är billigare och är större ( ger mjukare ljus sas ). Ett vitt genomskinligt kör jag med. Kostar en dryg hundring.

Med radiosändare kan du inte ha snabbare slutartid än ca 1/160. Blixten ställs in manuellt. Man lär sig ganska snabbt vad som fungerar och det tar bara några exponeringar att få det rätt.

Jag tycker det är väldigt spännande att fota utomhus med blixt ( har bara fotat i studio tidigare ). I min blogg ligger flera nytagna bilder med kamerablixtar utomhus.http://pellepiano.blogspot.com

En väldigt bra sida med tips är www.strobist.com och deras diskussionssida http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/

Jag är ju hur sen som helst på den här tråden men jag undrar om du (Pelle P) haft något på blixten (liten softbox etc?) till dina utomhusbilder du länkar till? Har du haft blixten på kameran eller på stativ, och i så fall med sändare eller ttl-kabel?
Jag behöver tips på utomhusfoto med upplättningsblixt. Jag har en Canon 580 ex II och skall ta bilder på kläder (på modeller) utomhus.
Tacksam för tips! /johanna

Jag använder tranparent vitt paraply och en Sigma 500 Super för det mesta. Har ett paraplyfäste för blixt så jag kan antingen sätta det hela på stativ eller handhållet ( beroende på blåst och så, ett paraply kan dra omkull det mesta vi ganska små vindar ). Pga av den svaga styrkan i små kamerablixtar, speciellt om man använder paraply så måste man gå riktigt nära modellen om det är ljust ute.

Paraply är bra då det är lät och transportabelt, för den stora ytan som den sen har, uppfälld, det betyder mjukare skuggkanter, vilket ju är tjusigt. Bäst är att ha blixten vid sidan av kameran så man kan styra riktning på ljuset själv. En radiosändare fungerar fint, men beroende på kamera kanske du kan trigga din blixt direkt från kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar