Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ta betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

PontaX

Medlem
Har fått en del erbjudanden om att fotografera barn , personal(porträtt) m,m. kommer isf införskaffa lite studiodelar som blixtar bakgrund difusorer m,m. just nu har jag använt mig av den inbyggda blixten med difusor samt en projektorduk kolla gärna mina bilder på www.pontax.se

Det jag igentligen undrar är kan jag med och ta betalt för mina bilder 100 kr för ett a4 exempel å hur marknadsför man sig på bästa sätt ?
 
Har fått en del erbjudanden om att fotografera barn , personal(porträtt) m,m. kommer isf införskaffa lite studiodelar som blixtar bakgrund difusorer m,m. just nu har jag använt mig av den inbyggda blixten med difusor samt en projektorduk kolla gärna mina bilder på www.pontax.se

Det jag igentligen undrar är kan jag med och ta betalt för mina bilder 100 kr för ett a4 exempel å hur marknadsför man sig på bästa sätt ?

Menar du att du ska ta en bild, printa ut den på A4 och ta 100 kr för det? I din ålder är kanske 20 000 en normal lön. Ska du leva på detta behöver du dra in ca 30 000 per månad. Det innebär 15 fotograferingar om dagen (mån-fre) om du tar 100 kr per bild/utskrift. Minus omkostnader!

Ursäkta min trista svar, men mitt råd är: Bli duktigare på foto och ta betalt därefter. Ingen yrkesfotograf skulle ens plocka av linsskyddet för 100 spänn.
 
Du skriver på din hemsida att du tar 100-200 bilder och sen låter kunden själv välja ut de fem bästa bilderna som du sen redigerar. För det första verkar det vara lite väl många bilder, det borde gå att få till bra bilder på färre än så. Sen är det inte så lämpligt att låta kunden titta på dina oredigerade och kanske inte helt lyckade. Det stärker knappast ditt anseende hos kunden. Mitt tips är: välj själv och redigera dessa innan kunden får titta. Ta sen mer än 100kr, det är alldeles för lågt, även för en som är ny i gemet.
 

Hoppsan, vilka priser !

Själv fick jag dåligt samvete, när jag begärde 1000 spänn, efter ha tagit en panoramabild.
Nu är jag inte något proffs på något vis, utan jag fotade lika mycket för mitt eget nöjes skull. Sen var det till en jobbarkomis släkting. Men börjar man räkna på det hela, ja då hamnar jag nog på minus.

Fick åka 5 gånger innan jag tyckte resultatet var godkänt vad gäller ljus och övrigt. Varje resa var på cirka 6 mil med bilen. Det gör ca 400 i soppapengar. "Kunden" har själv kontakter i tryckbranchen, och bekostade själv en stor utskrift. Jag lämnade ifrån mig en färdig tiff på ca 250 mb.

När han frågade vad han blev skyldig, svarade jag att jag hade inte en susning. Men när han sen säger " ett par hundringar ska du väl ha iallafall" Då blev jag förbannad, och sa lite försynt att bara bensinen kostat mig 400 pistoler. Och sen "drämde" jag till med 1000 riksdaler.
Och det fick jag.

Lär väl inte få fler "uppdrag " av honom kanske, men tog jag i för mycket där månne ?

Ursäkta jag snodde tråden på detta vis.
 
Vad är ditt syfte med att ta betalt? LIte kaffepengar, svart? Då är nog 100 kr rätt.

Eller är det att tjäna nog mycket för att kunna bekosta nya leksaker? Sköter du papperen på rätt sätt så kan du ju t.ex. kvitta momsen på priserna du tar mot momsen på utrustningen du köper och få en rolig samling med tiden. Ta så mycket eller lite du vill, men tar du för lite har du inte råd med leksaker. Tänk bara på att hemförsäkringen oftast inte gäller för näringsverksamhet.

Eller vill du bli yrkesman och leva på kameran och photoshop? Det svåraste för de flesta hantverkare och konstnärer är ofta försäljning och marknadsföring, och det är väldigt lätt att ta för lite betalt. Skaffa en mentor, eller läs in dig på det hela. Det finns massor med böcker, t.ex. från BL Info. Det finns också tidningar du kan hitta på biblioteket om du inte vill lägga ut pengarna - jag har bläddrat lite i tidskriften "Driva eget" som inte är helt kass, och i senaste numret fanns en artikel om hur man undviker att ge bort allt sitt jobb gratis.

Var inte rädd för att ta betalt. Att köpa ett bra, specialtaget kort för 1000 kr är billigt även om man har begränsad användnignsrätt, åtminstone för ett företag.

Kalkylen ovan är vettig, dvs börja från vad du behöver ha ut i lön och räkna baklänges. Glöm inte moms, sociala avgifter och skatter. Och glöm inte att du måste köpa utrustning som ska betalas innan du får lön. Och glöm inte att räkna med att även en "heltidsfirma" ofta har en hel del glapptid, så du måste få ihop till din månadslön på kanske 50-75% beläggning...
 
användbara savr allihop, egentligen är det väl mest för kaffepengen just nu och för at själv lära mig och få min egen reklar för bilder jag tagit. Duger jag som fotograf eller bör jag tänka på något över mina bilder?

Mycket tacksam för alla svar !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.