Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt som amatörfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Poll

Ny medlem
Hej

Ja som rubriken antyder, hur mycket är OK att ta betalt för sina bilder som amatörfotograf? Bilderna jag tar är på crossförare under träning och tävlingar, jag har hållit på sedan hösten förra året och nu börjar folk fråga efter bilder. Nog tycker jag det är kul att ta kort, men som en studerande utan jobb blir resorna lätt dyra och efter en bra stunds pillande med bilderna känns tro det eller ej ett "Tack" inte tillräckligt... Så skulle 100 kronor för en bild vara rimligt och om jag har fler och "kunden" vill ha fler ta 75 kronor för varje extra bild?

Tar gärna emot fler tips för en nybörjare!

Med vänliga hälsningar Pål

Din problematik är knappast amatörfotografens.

Din problematik är amatör-affärsmannens !

Amatörfotografens bilder kan lätt vara betydligt bättre än den s.k. proffsfotografens, men insikten i en bra affär saknas.

Man kan göra inkomster på hobbyverksamhet och i princip köpa upp alla pengar man drar in, inga problem.
Dessutom kan du förutom spenderade pengar ha rätt att tjäna upp till 10.000 eller så, har jag för mig, oavsett hur mycket du dragit in, så länge du åtminstone köpt upp merparten av stålarna, dvs köpt utrustning etc etc, dragit av resekostnaer osv.

Jag ser inge konflikt i att du som amatöraffärsman lär dig att ta betalt för dina bilder om det finns en efterfråga - och den bemöter man givetvis med så stor insikt i köparens betalningsmöjligheter som möjligt, dvs - lär dig så mycket du kan om köparens betalningsförmåga.
Säg nej tack tills det slutar göra ont. :)

MEN framför allt - låt absolut inte en kommersiell verksamhet lägga beslag på din bildkvalitet, då är du inte amatörfotograf längre, utan ett iskallt planerande proffs .-) (SOM GÖR VAD SOM HELST FÖR PENGAR...?? - näää, knappast, men som TVINGAS att delvis gå på rutin samt se till att skatten kommer in....)

Nåja, jag tror du hajjar vad jag menar...

100 spänn verkar i minsta laget för min smak kan jag säga, med det beror också till stor del hur bilden ska användas - privat bruk, publiceras med eller utan vinstsyfte från den som publicerar den osv...

100 spänn är defintivt minsta belopp skulle jag vilja säga även om det gäller en ideleell förening eller klubb, och starta hellre högre - det är alltid enklare att gå ner i pris än att gå upp.
Dessutom ger det din kund en känsla av att du är en ok och pratbar leverantör, du ska skapa en win-win-känsla.

Ta i så du kräks när du plåtar och skapar - se till att kunden inte kräks när han ska betala.
MEN leverera ALLTID det bästa resultat du nånsin kan åstadkomma.

Hej

Ja som rubriken antyder, hur mycket är OK att ta betalt för sina bilder som amatörfotograf? Bilderna jag tar är på crossförare under träning och tävlingar, jag har hållit på sedan hösten förra året och nu börjar folk fråga efter bilder. Nog tycker jag det är kul att ta kort, men som en studerande utan jobb blir resorna lätt dyra och efter en bra stunds pillande med bilderna känns tro det eller ej ett "Tack" inte tillräckligt... Så skulle 100 kronor för en bild vara rimligt och om jag har fler och "kunden" vill ha fler ta 75 kronor för varje extra bild?

Tar gärna emot fler tips för en nybörjare!

Med vänliga hälsningar Pål

Du säljer inte bilden utan kundens rätt att använda den på ett eller annat sätt Priset blir då beroende på till vad kunden skall använda bilden till. Privat - lågt pris, i trycksaker högre, i större upplaga mycket större. Högst pris om kunden skall kunna använda bilden till allt han önskar utan begränsningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar