Advertisement

Annons

ta betalt, fett eller latt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
jag har fastt en av mina forsta fotojobb, ska portrattera en avdelning pa en statlig inrattning.
jag har fatt det via kontakter, och eftersom jag fortfarande studerar och dessutom inte har jobbat sa mycket tidigare tankte jag inte ta "fullpris" sa att saga.
Ar det en rattvis tankegang, eller bor jag kora hart fran borjan.? ungefar hur mycket ar korrekt att ta betalt?
Jag ska ta cirka 50 portrattbilder, framkalla och scanan in och lagga pa cd.
eftersom jag studerar och bor i spanien och ska gora detta jobbet i sverige kanns det extra angelaget att fa information om hur den svenska marknaden fungerar.
tack!

MVH
sara

Priset ska stå i relation till hur kunden uppfattar hur bra dina bilder är. Uppfattas ens bilder som fullt professionella så ska man ta fullt betalt, men annars inte.

De priser som rekommenderas av t ex bildleverantörernas förening BLF är referenspriser som bygger på vad en yrkesfotograf med full utrustning behöver ta betalt.

Det enklaste för dig är antagligen att bestämma dig för vad du vill ha ut i timmen och räkna baklänges.

Det beror väl lite på vad du menar med fullpris.
Ska du göra allt från att fota till efterbehandla dem i datorn så åtgår det ganska mycket tid. Jag tycker att du ska ta betalt så att du själv känner att du fått något för det. Alltså inte vara för snäll, för tanken med att göra detta är väl att tjäna pengar i första hand.

Själv har jag plåtat ett mindre privat företag (ca 140-150 pers) och då tog jag betalt per timme, dvs jag var typ projektanställd hos dem (då jag inte hade något eget företag).

Lite luddigt kanske, men du får säkert fler och bättre tips.

Lycka till med plåtningen
/ DAniel

Det jag kommer gora ar att ta korten, framkalla dom ( om det ar svartvitt, annars fixar jag det via ngt labb), fixa i photoshop, och printa ut.
eftersom det ar en stor kund som kan leda till en hel del fler jobb vill jag inte ta i for mycket i overkant vad galler betalning, och saklart ocksa for att det ar en bekant till en bekant som ar kunden, samtidigt som jag inte vill undervardera mig sjalv.
om jag tar timpris, vad kan begara utan att det blir varken for mycket eller for lite? forstar att dessa fragor inte ar helt latta att besvara, men jag uppskattar mycket ditt svar! tack for hjalpen.
MVH sara

Jag fotograferar inte professionellt, men jag har i tanken att nån gång skulle jag vilja göra det.

Fram tills dess resonerar jag så att jag försöker fota så många som möjligt och ställa upp gratis/självkostnad till förmån för att så många som möjligt ska kunna se mina bilder. När/Om jag någon gång kommer börja arbeta mer som frilansare och ta betalt för mitt jobb, så har jag redan i ett tidigt skede nått ut till många, vilket jag tror att jag har fördel av på lång sikt.

Om man ska tolka mina ideer och resonemang i ditt fall, så är det nog att ligga lågt i början och låta dom få upp ögonen för dina foto och sedan ta ut en rättvis summa.

Jag vet inte vad du har för mål och ambitioner med ditt foto och om du tänker jobba heltid med foto eller om du har det som hobby, men det var iaf lite av mina tankar... =o)

Lycka till i vilket fall som helst!

Mvh //Peter

peter_wahlström skrev:
Jag fotograferar inte professionellt

Om man ska tolka mina ideer och resonemang i ditt fall, så är det nog att ligga lågt i början och låta dom få upp ögonen för dina foto och sedan ta ut en rättvis summa.
Jaha Peter så du tar sämre bilder då eller...???

Och nästa gg tar de ngn annan gratisfotograf.
För deras hobby är ju så rolig.

Erik Schalin skrev:
Jaha Peter så du tar sämre bilder då eller...???

Och nästa gg tar de ngn annan gratisfotograf.
För deras hobby är ju så rolig.

Hm, nä, det var väl inte så jag menade kanske. Eller också misstolkade du mig.

Kanske fel av mig att överhuvudtaget lägga mig i den här diskussionen.

Jag har ju bara foto som hobby, men försöker givetvis hålla så hög kvalitet på mina resultat som möjligt. Att jag arbetar ideelt är inget problem för mig. Jag har inte heller någon tid att frilansa vid sidan om... Därför är det viktiga för mig att få fota så mycket som möjligt och utveckla mig själv för att jag tycker det är roligt och för att jag vill bli en bättre fotograf. Det har fungerat hittils - många ber mig fota, och jag har lyckats prestera många och bra resultat till mycket nöjda personer som kanske inte hade valt någon fotograf alls om det hade kostat pengar. (förutom ren självkostnad för film, resa, framkallning)

Om jag sedan någon gång byter yrke eller får mer tid att jobba med foto, så kanske tidigare "kunder" anlitar mig igen om de var nöjda med mitt resultat. De kanske också sprider ett gott rykte vilket jag tror är viktigt i en branch med sotr konkurrens

Jaja, skit samma. bla bla bla Det här hade ju inte med tråden att göra.

//PW

Jag satte medvetet argumenten på sin spets.

Inget agg till dig personligen Peter.

Tyvärr tror jag inte att du får välbetalda jobb senare utan tvärtom att de välbetalda jobben kommer att försvinna helt. Därmed kan ingen leva på sin fotografi.

Men ett gott rykte om att vara snäll och billig det kommer du att få.
Men snäll det är ju grannens ko också!

Erik Schalin skrev:
Jag satte medvetet argumenten på sin spets.

Inget agg till dig personligen Peter.

Tyvärr tror jag inte att du får välbetalda jobb senare utan tvärtom att de välbetalda jobben kommer att försvinna helt. Därmed kan ingen leva på sin fotografi.

Men ett gott rykte om att vara snäll och billig det kommer du att få.
Men snäll det är ju grannens ko också!

Det ligger nog mycket i det du säger. Speciellt med utvecklingen av den digitala fotografin när antalet fotografer ökar explosivartat.

Jag är nog inte intresserad av välbetalda jobb i framtiden heller. Men det är klart att det skulle vara kul om man kunde sälja en och annan bild.

MITT huvudsakliga intresse/syfte ligger i att bli en bra fotograf. Sen får vi se hur det går... =o) Givetvis med full respekt för alla som arbetar professionellt.

Nu tror jag vi har koll på vad vi menar ;o)

Mvh //Peter

hejsan igen..!

har nu kollat upp saken narmare och det verkar som om fotografer tar betalt pa lite olika satt. Somliga tar betalt per timme, medans andra per person.
Som totaltsumma (forbereda studio, fotografera ca 40 personer en och en, framkalla,kopior och cd) har jag fatt mellan 5000 och 10 000 kr, en valdig variation med andra ord.

mvh sara

10.000 spänn på 40 pers är 250:- per skalle... det kan väl funka om det går snabbt o lätt, offren står på kö, sätter sej på en pall o du trycker av ett par exponeringar o så in med nästa...

Jag jämför lite med passbilder, men då är det inte tal om manuell framkallning o jag gissar att dina kunder vill ha bilderna i större format... försök ta 10.000 + material... o passa på att köpa dej ett par coola studioblixtar o paraplyer på omkostnadskontot ;-)

Välkommen till fotosidan förresten, såg att du e rätt ny i gänget!
Hur varmt o skönt är det i Barcelona så här års!? såg att man kan flyga ner för 9:- så jag e lite sugen...

ja, tackar jag. jo, jag upptackte denna sidan av en slump, den ar verligen helt fantastisk, jag lar mig ngt varje gang jag ar inne.
har i barcelona ar det regnigt och blasigt idag, mojligtvis 15 grader..

jo, jag tankte verkligen investera i ett par studioblixtar, kanns som att det finns mycket att titta pa dar ocksa, om ngn har ngt vettigt forslag ar jag den forsta att tacka och buga.

hej hej.
sara

Våga ta betalt

Säljer man sig billigt får man leva med det länge.

Jag är frilansare, inte som fotograf men i IT-branchen. Dock tror jag att "business" är ganska lika oavsett branch. Kunder är alltid ute efter bästa pris och det måste man hålla i minnet när man ska ta betalt.

Det finns många olika sätt att räkna ut vad man behöver ta betalt, men det enda jag håller mig till är timpris.
Det behöver inte betyda att jag erbjuder timpris till kunden, men det går alltid att jämföra:
Vad kostar det att förlora en halvtimme på tunnelbanan jämfört med att åka taxi? Vad är en vecka med barnen värd jämfört med en hotellvecka i Finland? Vilken inkomst skulle jag ha som spärrvakt på tunnelbanan?

Om jag har ett hyfsat grepp om hur mycket arbete det kommer att bli för mig så är det bättre att erbjuda ett fast pris. Om jag sedan väljer att arbeta extra mycket med photoshop (om jag vore fotograf) för att jag vill testa vad man kan göra så är det min sak, timpriset sjunker men jag kan lära mig något på vägen. Men om jag tar av kundens tid, kanske för att jag inte kan hantera mina verktyg, så blir det förstås en faktor att väga in.

I mitt fall varierar det väldigt mycket hur jag väljer, men man kan generalisera kundens utbyte av ett tjänsteköp: Hur fungerar samarbetet, och hur bra blev resultatet? Om man har känsla för det (och det får man rätt ofta, annars kan man fråga) så blir det en bra vägledare för mitt pris.

När man känner sitt eget värde (och sina svagheter) blir det lättare att ta rätt betalt.
Då kan man också berätta för nya kunder vad de kommer att få, och vad andra kunder fått. Men inför första uppdraget är det svårt, då kan det vara bra att gå efter någon "standardprislista" och sedan slita för att leverera det man erbjudit.
En annan möjlighet är att ha någon som säljer mig, om man känner någon krokodil (säljare: stor mun, inga öron) så kan denne sköta skrytet.

Jag började som anställd på ett konsultbolag och lärde mig taktiken, lade till mina egna värderingar och sedan funkade det.

När man haft ett antal kunder kommer alltid den stund då man får problem. Kunden är inte nöjd, vill inte betala, dröjer med betalningen osv. Då blir man extra förbannad om man varit "snäll" och man tycker att de borde vara nöjda och "snälla".
Efter det blir man mer affärsmässig och mindre flummig med villkoren/avtalen.

Jag ser ingen orsak att inte börja på den affärsmässiga nivån redan från början, man behöver inte alls tala om för kunden sina svagheter i affärer, Tex att det är första betalda uppdraget. Affärer är hermetiskt isolerat från hantverket! Om man ska diskutera dessa samma dag i samma rum så ska hantverket uteslutande vara hantverkarens vapen i affärsdiskussionen. Tjuriga kunder ska man läxa upp och lämna åt någon annan.

Ödmjukt
/Thomas E.

Håller med Thomas. Att vara 'snäll' gynnar egentligen ingen. Om man känner sig osäker kan man möjligen bjuda till lite extra men priset ska man inte pruta så mycket på.
En osäkerhetsfaktor finns dock för fotografer eftersom priset oftast måste göras upp innan det finns något resultat och det kan ju variera ganska mycket.
Har man bara lite självförtroende och rutin är det bara att ta ordentligt betalt, särskilt om företag o dylikt betalar.
Dyra, fina bilder ger också kunden ett värde i sig självt om resultatet blir riktigt bra.

Alternativ

En idé dök upp: Kan man inte ta betalt i efterhand? När bilderna är klara. Då handlar ju inte affären om ett tjänsteköp egentligen, utan man säljer en skräddarsydd vara.

Jag har för mig att målare för länge sedan, kanske nuförtiden också, tog betalt när verket var färdigt.
Eftersom det kunde gå lång tid från start till slutförande kom naturligtvis andra saker att spela sin roll. Om konstnären fått det gott ställt under tiden kunde priset gå upp, och tvärtom. Men numera svänger det kanske inte så kraftigt.

Skolfotografer jobbar ju så här, och de gör ju fina pengar har jag hört.

/Thomas E.

Började fundera på vilken stalig myndighet som idag inhandlar en sånt här relativt stort jobb på kompiskontakter....

Allt ska ju upphandlas å läggas ut på anbud idag...

BenHur skrev:
Började fundera på vilken stalig myndighet som idag inhandlar en sånt här relativt stort jobb på kompiskontakter....

Allt ska ju upphandlas å läggas ut på anbud idag...
Nja, finns ju så kallad ”direktupphandling”, man kan lägga anbud till en enda leverantör om summan är låg. Och av ytterligare några anledningar.
Finns ingen gräns för det, men jag tror nog 10000 brukar ligga under.
Den upphandlande enheten får för egen del fastställa den exakta beloppsgränsen” har jag för mig lagen säger.

Michael.....

Jag tror inte att det riktigt stämmer... Har just genomgått två såna upphandlingar med myndigheter.. Ingen av dom är som kund värd några 100 K på årsbas..... Men upphandlas skall det... Å det är ingen kul process för en småföretagare.

Enligt lagen om offentlig upphandling, är gränsen för att ha direkt upphandling (när det gäller statliga myndigheter) 130 000 särskilda
dragningsrättter (sdr) vilket motsvarar 1 421 000 kronor.

Sedan orkar jag inte läsa lagboken mer i kväll...
Så jag skall inte säga mer, om sådant jag inte är hundra på.

Men summan vi diskuterar är 10000, inte 100000

En statlig myndighet eller kommunal instans kan köpa tjänst för motsvarande 2 basbelopp utan offentlig upphandling. När summan överstiger någon miljon eller så, måste upphandlingen dessutom gå ut inom EU.

Nu var det ca 1 år sen jag kollade och deltog i upphandling sist, så reservation för eventuella sakfel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar