Advertisement

Annons

ta betalt, fett eller latt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
jag har fastt en av mina forsta fotojobb, ska portrattera en avdelning pa en statlig inrattning.
jag har fatt det via kontakter, och eftersom jag fortfarande studerar och dessutom inte har jobbat sa mycket tidigare tankte jag inte ta "fullpris" sa att saga.
Ar det en rattvis tankegang, eller bor jag kora hart fran borjan.? ungefar hur mycket ar korrekt att ta betalt?
Jag ska ta cirka 50 portrattbilder, framkalla och scanan in och lagga pa cd.
eftersom jag studerar och bor i spanien och ska gora detta jobbet i sverige kanns det extra angelaget att fa information om hur den svenska marknaden fungerar.
tack!

MVH
sara

Priset ska stå i relation till hur kunden uppfattar hur bra dina bilder är. Uppfattas ens bilder som fullt professionella så ska man ta fullt betalt, men annars inte.

De priser som rekommenderas av t ex bildleverantörernas förening BLF är referenspriser som bygger på vad en yrkesfotograf med full utrustning behöver ta betalt.

Det enklaste för dig är antagligen att bestämma dig för vad du vill ha ut i timmen och räkna baklänges.

Det beror väl lite på vad du menar med fullpris.
Ska du göra allt från att fota till efterbehandla dem i datorn så åtgår det ganska mycket tid. Jag tycker att du ska ta betalt så att du själv känner att du fått något för det. Alltså inte vara för snäll, för tanken med att göra detta är väl att tjäna pengar i första hand.

Själv har jag plåtat ett mindre privat företag (ca 140-150 pers) och då tog jag betalt per timme, dvs jag var typ projektanställd hos dem (då jag inte hade något eget företag).

Lite luddigt kanske, men du får säkert fler och bättre tips.

Lycka till med plåtningen
/ DAniel

Det jag kommer gora ar att ta korten, framkalla dom ( om det ar svartvitt, annars fixar jag det via ngt labb), fixa i photoshop, och printa ut.