Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt för avbokad uppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu har det till slut hänt mig.
Ett brudpar har avbokat ett bröllop i sista minuten, dvs en dag innan uppdraget.
Vi har både muntligt avtal samt en epost som bekräftar att jag åtagit mig uppdraget.

Hur hade Ni gjort? Jag har både reserverat en assisterande fotograf samt avböjt ett par uppdrag.
Ska jag ta betalt av dom iaf och skicka en faktura och vad är rimligt? Halva uppdragsarvodet kanske?

/Stefan

Tråkigt..

Det jobbiga är väl att om det inte står något om eventuell avbokningsavgift i e-posten så kanske det är svårt att debitera?
Det är ju lätt att vara efterklok, men det är nog alltid bra att specificera hur och när man får boka av om man vill undvika kostnad.

Annars kan jag tycka att halva arvodet är rimligt. (egentligen borde du kanske ta hela om du inte lyckas få in någon annan kund.. men man kan ju också se det som att du blir ledig och då kanske halva är mer humant)

Har dock ingen erfarenhet om hur fotografer brukar göra så mina funderingar ovan kanske bör tas med en nypa salt.

Hur hade Ni gjort? Jag har både reserverat en assisterande fotograf samt avböjt ett par uppdrag.
Ska jag ta betalt av dom iaf och skicka en faktura och vad är rimligt? Halva uppdragsarvodet kanske?
Det låter rimligt, tycker jag. Hade det varit en professionell bildköpare borde du fått hela arvodet.

Vad är anledningen till avbokningen?

Mitt egna agerande hade nog varierat beroende på anledningen men hade de valt en annan fotograf och brutit ett muntligt avtal så hade jag fakturerat halva arvodet på ett ungefär.

Vad är anledningen till avbokningen?

Mitt egna agerande hade nog varierat beroende på anledningen men hade de valt en annan fotograf och brutit ett muntligt avtal så hade jag fakturerat halva arvodet på ett ungefär.

Tack alla. Jo, det första jag gjorde var att messa dom eftersom de avbojka via ett sms. Där skrev jag att var tråkigt att de avbokade så pass sent och att jag kommer debitera dom halva de tavtalade beloppet.

Deras anledning var att de hade en kompis som var fotograf. Denne fotograf hade i sista minuten avböjt ett uppdrag och som nu var ledig. Denne skulle istället få uppdraget.

Fick avbokningen i middags idag och igår kl 16.00 så ringde jag upp för att bekräfta alla uppgifter och för att kontrollera att inga avvikelser fanns inför uppdraget. Jag brukar ringa ca en vecka innan för avstämning, men väntade in i det sista pga av att väderlekrapporten inför heögen varierade kraftigt.
Brudgummen bekräftade att vi skulle träffas som avtalat och vi skulle fullfölja som plannerat.

Trist och jag kanske inte får betalt, men man måste ju försöka. Visst har har ingen avtalad avbokningspremie och kanske måste ta med detta i mailkorrespondensen.

Får se hur utgången kommer att bli.

Deras anledning var att de hade en kompis som var fotograf. Denne fotograf hade i sista minuten avböjt ett uppdrag och som nu var ledig. Denne skulle istället få uppdraget.
Då är det ju inget att snacka om. De ska betala. Om du är snäll debiterar du halva beloppet, annars hela.

Hade avbokningen berott på att bröllopet blev inställt på grund av sjukdom eller nåt sånt hade det ju gått att diskutera, men knappast i det här fallet. Stå på dig!

Tack. Brudgummen har inte svara än. Förhoppningsvis överlägger han med bruden om situationen. Håller tråden uppdaterad så fort jag får veta mera.

/Stefan

och tilläggas kan: enligt lagen är alla avtal - muntliga, skriftliga, mail etc etc - gällande.
Problemet är bara att om man inte har ett skrivet avtal - med "bläck på pappret - är bevisningen svår om vad man faktiskt är överens om. Därför: alltid, alltid, alltid ett skrivet avtal på papper så undviker man problem...

Varför har du inget bröllopskontrakt skrivet? Dels är det ett bra underlag till bokföringen samt där kan du avtala allt runt själva fotograferingen som tex rättigheter till bilder. Jag brukar göra så att vid själva kontrakt skrivningen så bestäms hur mycket som ska vara bokningsavgiften många ligger på 30/40% av totala bröllops fotograferings kostnaden. Den återbetalas inte vid ett avhopp.

Självfallet spelar skälet en stor roll det kan hända olyckor etc men i ditt fall när dom kliver av för att en kompis ska fota istället så är det ett kontraktsbrott. Det hade varit betydligt enklare om du tex hade bra rutiner kring dina bokningar o hade skrivet kontrakt med en boknings avgift som är så hög som du själv anser är rimligt.
Det finns några grundregler som jag tycker är viktiga både för brudparet o speciellt dig som fotograf och det är
- Alltid ett välskrivet kontrakt som klargör alla detaljer o rättigheter kring bilderna (att du tex kanske vill ha rätten att använda bilderna på din hemsida o i reklam samman hang) osv
- Vad brudparet har beställt ( antal timmar, bilder, album osv)
- Vad som gäller vid en avbokning (att tex boknings avgiften inte betalas tillbaks om inte särskilda skäl föreligger.
- Vad som gäller om du skulle ställa in bröllopsfotograferingen.

Sedan det viktigaste lämna aldrig ut bröllopsbilderna innan full betalning är erlagd.
Det är så mycket enklare både för dig o brudparet med ett välskrivet bröllopskontrakt då hade du säkerligen sluppit denna situtionen.

Jag håller med om att det kan vara svårt att visa på att ni hade ett muntligt avtal, men i mina ögon är det ett klart avtalsbrott. Tyvärr är skrivna avtal, vilket Ove påpekar, väldigt mycket bättre. Men du ska ha betalt enligt lagen.

Nu jobbar jag inte som fotograf, men har läst flera gånger på t.ex. DPR och Nikonians om liknande historier. Tråkigt, och hoppas att det löser sig trots allt.

Det verkar väldokumenterat att det fanns ett muntligt avtal som sagts upp?

Det kan väl inte vara så svårt att visa att det fanns ett muntligt avtal (som ju gäller likväl som ett skriftligt) när det både finns ett bekräftelse-e-mail från fotografen till beställaren och dessutom ett sms från beställaren där han avbokar uppdraget?

Däremot är det naturligtvis besvärligare (beroende på vad som är dokumenterat i korrespondensen) att bevisa vad som överenskommits.

Har man inte överenskommit hur ett uppsagt uppdrag ska prisregleras så får man väl sammanställa sina nedlagda kostnader och beräkna utebliven vinst - avbokningen kom ju så sent att fotograferna knappast hittar nya uppdrag - och kräva en summa som täcker detta?

Att den som plåtar bröllop ska utarbeta ett avtal av Oves modell är helt klart.
Privatpersoner är ett oproffsigt och nyckfullt släkte (kompis-fotograf-avbokningen i Stefans fall är så fräck att man häpnar) och en fotografering blir en hel del pengar som svider bland alla andra bröllopsutgifter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar