Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt eller inte, hur mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matols

Ny medlem
Hej alla,

Jag har lite funderingar som jag hoppas att jag kan få lite feedback på... Jag för lite diskussioner med en bekant till mig som är konstnär. Denna vill uppdatera sitt material på sociala medier och jobba med sitt varumärke s a s. För detta vill hon ha min hjälp med fotografering.

Rent konkret kommer detta att innebära porträttfotografering (både corporate headshots och mer konstnärligt i olika miljöer mm), avfotografering av hennes bilder/tavlor för internet och även att jag dokumenterar eventuella vernissager mm. Vi har talat om att träffas regelbundet, en gång per månad cirka, under en längre period för fotografering och jag gissar att det går åt en ca dag/8 - 10h per session (inklusive redigering av bilderna efteråt).

Vi är båda på en låg nivå (i brist på bättre ord), jag är inte proffs även om jag är på en nivå där jag känner att jag kan börja garantera att jag kan leverera och hon vill börja marknadsföra sitt konstnärsskap. Det finns med andra ord inga större pengar att kräva från min sida eller någon dedikerad budget från hennes sida.

Och det är här jag börjar bli osäker. Hade jag varit yrkesfotograf hade det funnits en branschstandard att utgå ifrån (samtidigt som en yrkesfotograf har ett annat sorts ansvar osv med för den delen). Jag ser ingen anledning till att jag inte skulle aspirera på att göra ett så proffessionellt arbete som möjligt samtidigt som jag vet att min uppdragsgivare har en begränsad budget, samtidigt som jag ser fram emot att utvecklas som fotograf. En ekonomisk ersättning skulle i mina tankar iallafall också markera att det är ett seriöst avtal mellan oss som förplikigar oss båda till att slutföra uppdraget/projektet. Så hur skulle ni andra resonera kring det här? Utifrån de här förutsättningarna, hur skulle ni resonera kring frågan om betalning? Vad skulle jag kunna begära utan att göra det svårt för min uppdragsgivare samtidigt som jag inte undervärderar mina insatser?

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.