Annons

T-MAX 100 och gulorangefilter!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har under en tid framkallat T-MAX 400 med T-MAX framkallare och fått ett gott resultat.

Nu skall jag dock fotografera porträtt med T-MAX 100, och jag undrar om det är något speciellt man skall tänka på när man framkallar denna. Är processen annorlunda? Jag antar att man har en annan framkallningstid?

Sedan skall jag nog prova att plåta med ett gulorangefilter. Vilken effekt har detta på exponeringen? Ger det en speciell ton på hudfärgen, eller ger den bara skarpare konturer?

MVH

/Henning

TMax 100 är en av mina favvisfilmer för porträtt (gillar den mycket bättre än 400). Ofta använder jag den tillsammans med orangefilter. Filtret gör att blå toner blir mörkare och gul-röda ljusare.

Med filtret blir blont hår ljusare .Finnar, hudblemmor eller röda märken i pannan på barn blir mindre tydligare.

Bilden http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=152705 är tagen utan orangefilter och http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=152707 med.

Dessutom kan jag tipsa om att exponera TMax 100 efter ISO 50, och sedan framkalla i tmax-framkallare med 80% av normaltiden för ISO 100. Det ger ett otroligt fint korn. Fast ISO 50 och rödfilter lär ju kräva mycket ljus förståss...

Ok,

tack för svaren, Tobias.

Jag skall nog hålla mig till 100, jag antar att det inte är något större problem att framkalla denna film?

/Henning

Framkallningstiden kan variera beroende på kontrasten i motivet och riktvärden för normalframkallning (motiv med normalkontrast) finns bl.a i databladen. Databladens tider är i regel anpassade för först.app med mjukljus (färghuvud MC-huvud) och kopierar man med kondensorapp. brukar tiderna ligga upp till 25% kortare för att få samma kontrast i kopian (vid användande av samma filter/pappersgradation).

Har själv framkallat T-Max 100 i FX-39 1+9 och då agiterar jag endast per minut ist.f per halvminut som jag gör normalt. Har även provat D-76 1+1 och då verkar inte agiteringen inverka negativt på kornstorleken som det gör med FX-39 så då agiterar jag per halvminut som vanligt. Provade först FX-39 med agitering per halvminut och fick då mycket grovt korn men det är bara min erfarenhet, har läst att andra tycker annorlunda. Har inte provat T-Max framkallare så jag vågar inte uttala mig om denna, hur agitering etc. påverkar resultatet. Att köra ett par provfilmer är givetvis bäst innan man tar de bilder som det gäller.

Är på gång att lära mig detta med framkallning och har utrustning men ej börjat (kan för lite om det än).
Undrar mest hur agiteringen påverkar filmen ang. kornstorleken? Varför blir det olika korn beroende på hur man agiterar?

Det som påverkar kornstorlekem mest är framkallningstiden, ju längre desto grövre korn. Även andra faktorer kan påverka kornet, men i mindre skala. Min erfarenhet är att traditionella svartvita filmer inte påverkas så mycket vad gäller kornstorlek vid olika agitering. T-kornsfilmen T-Max 100 verkar dock vara mera känslig, i alla fall med FX-39 som framkallare, det är min erfarenhet. Men det finns säkert fler som kan ha andra erfarenheter.

Benny: Följ tidningen FOTO's mörkrumsskola som har pågått sedan novembernummret 2003. Det kommer att besvara alla dina frågor.

Biblioteket brukar ha FOTO.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar