Annons

Tåligt och mångsidigt stativ till en D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phanneteg

Aktiv medlem
Hejsan! Sedan mitt förra stativ förmodligen stannade kvar i skogen för massa år sedan är jag nu på jakt efter ett nytt och mycket bättre stativ till min D700.
Tillsammans med mitt 70-300 väger den allt som allt kring 1,75 kg så stativet bör kunna stå pall utan problem, jag har också planer på ett tillhörande batterigrepp och där tillkommer väl också X-hundra gram så det får absolut inte krypa.

Eftersom jag mestadels befinner mig i naturen med kameran behöver stativet också vara ett relativt lätt sådant och inte alltför omständigt/tidskrävande att montera,.

Har ni även tips på ett passande stativhuvud så kör på!

Jag är beredd att betala som mest kring 2000 kr, dock gärna så billigt som möjligt utan att för den delen kompromissa >alltför< mycket på kvalitén - så tipsa på!

Tusen tack på förhand!
 
Hejsan! Sedan mitt förra stativ förmodligen stannade kvar i skogen för massa år sedan är jag nu på jakt efter ett nytt och mycket bättre stativ till min D700.
Tillsammans med mitt 70-300 väger den allt som allt kring 1,75 kg så stativet bör kunna stå pall utan problem, jag har också planer på ett tillhörande batterigrepp och där tillkommer väl också X-hundra gram så det får absolut inte krypa.

Eftersom jag mestadels befinner mig i naturen med kameran behöver stativet också vara ett relativt lätt sådant och inte alltför omständigt/tidskrävande att montera,.

Har ni även tips på ett passande stativhuvud så kör på!

Jag kommer att kolla alla tips - tusen tack på förhand!

Hej.
Köpte förra året ett stativ för samma syfte och snarlik kamera/optik/batterigrepp.
Det jag köpte var ett Benro i kolfiber. Superlätt, bra höjd och mycket stabilt. Snabbt att sätta upp då det bara är ett litet "vrid" för att låsa benen.
Finns även vattenpass samt krok under att hänga väska för tyngd/stabilitet etc.
Tror jag betalade ca 7000kr med ett vettigt "ball head".

// Ove
 
Lätt, stabilt och billigt finns inte. Du måste välja vad som är viktigast för dig. Tips; köp inte för billigt. Det blir dyrt i längden eftersom du som så många andra måste köpa ett stativ till... och kanske ytterligare ett och hela tiden bättre och dyrare. Leta bland begagnade så kommer du billigare undan och om du gör ett misstag så kostar det inte så mycket.
 
Med den budgeten får du som mest ett Manfrotto 055 i aluminium och en halvdan kulled, t.ex. det här paketet hos Cyberphoto eller motsvarande hos Scandinavian Photo, vikt ca 2,5kg. Manfrotto har ett snäppet enklare stativ, modell 190, men då börjar man tumma ordentligt på stabiliteten när man monterar en systemkamera med halvstort objektiv.

Som Sven skriver så kan man inte få lätt, billigt och stabilt i ett och samma stativ. Välj max två av tre.
 
När jag skaffade mig ett fältstativ så blev det ett Dörr Airpod 160. Ligger strax över 2000 spänn.
Tycker att det har fyllt sin funktion väl. Byggt av kolfiber, snabbt och smidigt att fälla upp, går att fälla ut benen långt ut. Smidig väska följde med i paketet.
Kuleden som följde med är lite liten, när jag har ett 400/5,6 och 5D2 på. Men ska skaffa mig en kraftigare kulled. Men med ett kortare objektiv och samma hus funkar den fint.


http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372746
 
När jag skaffade mig ett fältstativ så blev det ett Dörr Airpod 160. Ligger strax över 2000 spänn.
Tycker att det har fyllt sin funktion väl. Byggt av kolfiber, snabbt och smidigt att fälla upp, går att fälla ut benen långt ut. Smidig väska följde med i paketet.
Kuleden som följde med är lite liten, när jag har ett 400/5,6 och 5D2 på. Men ska skaffa mig en kraftigare kulled. Men med ett kortare objektiv och samma hus funkar den fint.


http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372746

Då tycker jag att DÖRR's A4 är mycket mer prisvärt, väger endast 300g mer och priset är bra mycket bättre som jag tipsade om i en tråd lite längre ner.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380024
 
Då tycker jag att DÖRR's A4 är mycket mer prisvärt, väger endast 300g mer och priset är bra mycket bättre som jag tipsade om i en tråd lite längre ner.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380024

Även jag kan varmt rekommendera Dörr A4 med kulled Dörr HB-45, paketpris 1495 kr hos Cyberphoto. Jag tycker att det är minst lika bra som Manfrotto XPRO B men ca en tusing billigare!

Här kan du läsa ett stativtest hos Kamera&Bild: http://www.kamerabild.se/tester/tillbehor/12-allroundstativ-i-test-1.475415.html
 
Då tycker jag att DÖRR's A4 är mycket mer prisvärt, väger endast 300g mer och priset är bra mycket bättre som jag tipsade om i en tråd lite längre ner.

Jodå jag tycker det är ett prisvärt stativ också. Det skiljer ju 1200 spänn på dom och dom är rätt lika.
Det som man får mer för airpoden är som sagt 300g lättare, ska trots det tåla ett kilo mer i belastning, enligt spec. på Cyberphoto. Samt ett skönare material att hantera (tycker jag).
Nackdelen är väl förutom merkostnaden. Att kolfibercompositen är känsligare för stötar. Speciellt när det är kallt,( har jag hört). Fast mitt har tålt en hel del utan att ta skada.
 
Då tycker jag att DÖRR's A4 är mycket mer prisvärt, väger endast 300g mer och priset är bra mycket bättre som jag tipsade om i en tråd lite längre ner.

Jodå jag tycker det är ett prisvärt stativ också. Det skiljer ju 1200 spänn på dom och dom är rätt lika.
Det som man får mer för airpoden är som sagt 300g lättare, ska trots det tåla ett kilo mer i belastning, enligt spec. på Cyberphoto. Samt ett skönare material att hantera (tycker jag).
Nackdelen är väl förutom merkostnaden. Att kolfibercompositen är känsligare för stötar. Speciellt när det är kallt,( har jag hört). Fast mitt har tålt en hel del utan att ta skada.

Ja precis får du en reva i kolfiber eller riber upp väven så tål den mycket mindre belastning fast å andra sidan är kolfiber mycket styvare.
 
Tack allihop för de tips som hittills kommit in! Ska börja spana in och se vad det är.

Angående 2000-taket, visst är det lite snålt tilltaget med tanke på hur länge man faktiskt använder ett bra stativ, jag börjar snart studera och försöker därför hålla inne lite med utgifterna varför jag och plånboken kom överens om att mötas ungefär halvvägs.
 
Själv hade jag liknande tankar kring stativ, kraven var: ska kunna bäras på längre vandringar,
är 181 lång, ska inte behöva dra upp en mittpelare.

Manfrottos 055xprob alluminium/plast. Gediget, stabilt! perfekt höjd.
(men lite för klumpigt både tyngd och storlek, och lyckas inte bära den bekvämt)

Dörr Airpod 150 kolfiber/plast .Ranglig lite väl plastigkänsla, men otroligt lätt att bära, lite för lågt
(fick problem med vridlåset på ett av benen)

Velbon C630 Kolfiber/plast. Stabilt, lätt men något lägre än 055xprob
(Plastskruv i metallgänga kärvar fast totalt)

Slutligen bestämmde jag mig för att prova Benro A2691T
Magnesium/alluminium. Gedigen, stabil! (orkar hela 12 kg enligt Benro själva) Alla gängor och skruvar är mjukt följsamma de andas kvalité!
Inte det lättaste av dem jag provat väger 2.07 kg. Den betydligt smalare profilen samt halvkilot lättare jämfört med 055xprob gör stor skillnad!

Bar den på axeln under flertalet dagsturer på runt 2-3 mil i skogen under sommaren utan något som helst problem. Benen kan dessutom fällas 180 grader vilket gör den otroligt kompakt ihopfälld. Även om man vill ta macro bilder går der bra att fuska lite med denna metod genom att vända benen medans kameran är monterad så slipper man skruva ur mittpelaren för att vända hela kitet ;)

Det följer även med spikfötter samt en lätt vadderad formsydd väska till stativet.
Sist men inte minst så kan ett av benen skruvas av och bli en fullt fungerande monopod!

Hatten av för Benro!

Köpte den hos Benrosverige.se

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=4432354#.Tm-j0rs06ws.google

Lycka till!

/ Mattias Englund
 
De flesta stativ duger tills man har provat något bättre. Har man ett stormarknadsstativ i ranglig plast och provar ett mindre aluminiumstativ är det svårt att gå tillbaka, likaså när man nästa gång provar ett ordentligt alu-stativ. När man sen prövar riktig kolfiber är man körd, då finns ingen återvändo.

För några år sedan fanns det en artikel här på Fotosidan om hur författaren skulle välja stativ och de olika faser han gick igenom. Jag har tyvärr inte sett den på flera år men slutsatsen var att i princip alla landade på ett mycket dyrare stativ än man tänkt sig från början (även om det kunde ta lite tid). Är det någon som vet vilken artikel jag menar? Den påminner lite om Thom Hogans "Tripods 101".

Så lycka till med köpet! ;)
 
Som flera sagt: Undvik de billigaste. De är så makalöst dåliga att man hellre kör utan =)

Jag slår gärna ett slag för dörr. Istället för bling-bling och pling-pling får man ett rejälare stativ till ett lägre pris.
Jag har själv ett Dörr Profi PSM-155 Magnesium som inte verkar finnas längre (storebror->http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PSM250), och till det har jag en http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ML32P. Kostade mig kring 1500 i paket.

Trots år av hård användning i +30 - -30C är det som nytt. Både kula som stativ.

Hade jag köpt i dagsläget hade jag satsat på en rejälare kula.
Har kikat litet på Cullman, t.ex. denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=40263.
 
För din budget kommer du inte långt om du ska handla nytt. Särskilt inte när det gäller huvudet.
Jag hade länge ett Manfrotto 190 till min D700, men trots att jag inte använder längre objektiv än 100 mm så var det lite väl rangligt, samtidigt som det inte var lätt.

Nu har jag ett Benro kolfiberstativ som jag köpte begagnat för 2500:- (om jag minns rätt), och det är oändligt mycket bättre. Det tål min tunga Pentax 67II utan större bekymmer (låt er inte luras av bilden; bara prismat på kameran väger ett halvt kilo!).

IMAG0046_400.jpg

Det är något mindre än ett Manfrotto 055 men ungefär lika stabilt, samt mycket lättare. Kulleden är helt okej men jag önskar mig något lite bättre framöver.
 
Manfrotto 055 är tåliga grejor. Jag backade över mitt (ihopfällt) med bilen och det fungerar felfritt efter det. Antar att 190 håller liknande kvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.