Annons

Tävlingsregler

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Om den här texten, som jag kommer att kopiera in nedan, står som en del av reglerna i en fototävling, hos en stor kameratillverkare, är det dumt att delta då?

"Tävlingsdeltagare ger härmed XXXXX och XXXXX en icke-exklusiv, global, oavbruten, oåterkallelig, royaltyfri, underlicensierbar (på flera nivåer) rätt att använda de anmälda bilderna (inklusive manipulerade, reproducerade, redigerade och på annat sätt modifierade versioner av bilden) som en del av andra former, media eller teknologi oavsett nu kända eller senare utvecklade, för att göra det möjligt för XXXXXX och XXXXXX att fortsätta sin specifika drift eller marknadsföring av webbsidan."

Jag begriper mig inte på alla dom där formuleringarna, men känner instinktivt att det kan handla om att ge bort alla rättigheter till bilden, som vi haft uppe här förut.

/Catarina

camag skrev:
Om den här texten, som jag kommer att kopiera in nedan, står som en del av reglerna i en fototävling, hos en stor kameratillverkare, är det dumt att delta då?

"Tävlingsdeltagare ger härmed XXXXX och XXXXX en icke-exklusiv, global, oavbruten, oåterkallelig, royaltyfri, underlicensierbar (på flera nivåer) rätt att använda de anmälda bilderna (inklusive manipulerade, reproducerade, redigerade och på annat sätt modifierade versioner av bilden) som en del av andra former, media eller teknologi oavsett nu kända eller senare utvecklade, för att göra det möjligt för XXXXXX och XXXXXX att fortsätta sin specifika drift eller marknadsföring av webbsidan."

Jag begriper mig inte på alla dom där formuleringarna, men känner instinktivt att det kan handla om att ge bort alla rättigheter till bilden, som vi haft uppe här förut.

/Catarina

Ja, företaget får göra precis vad dom vill med bilderna men hindrar inte dig att göra detsamma.

Sådär är det oftast i tävlingar då syftet ofta är att få tag på högkvalitativa bilder näst intill gratis.

Accepterar man inte vilkoren så skickar man inte in någon bild.

Men...
det värsta är *rodnar* att jag inte ens begriper vad dom skriver. Där är så massa konstiga ord att jag blir helt snurrig.

/Catarina

Bara läsa det igen.. långsamamre isåfall... Men det dom vill i stora drag är att dom ska få använda bilden hur ofta och hur dom vill, även redigera bilden till deras önskemål utan att du kan protestera.

Godkänner ud avtalet så skicka in en bild, vill du inte att dom får full rätt att göra vad dom vill med bilden och hur ofta dom vill så är du inte med. :)

med tanke på kvaliten på dina foton så känns det synda att bara ge bort ett kort.. :) Men vinsten kanske är fin? Hoppas bara inte man van en badring med cloetta motiv.. haha

TACK Kalle!
Det var himla snällt sagt!

Vinsten i tävlingen är en Canon EOS 350D.
Jag var lite sugen på den... hihi.

/Catarina

Undrar vad det är för en som skrivit det där. Det verkar ju bara vara ägnat att klämma åt fotografer så hårt som möjligt utan att få något tillbaka. I övrigt har de bortsett från t.ex. den ideella rätten som ju inte kan överlåtas. (Den kan efterskänkas men endast i efterhand och i begränsad omfattning.)

Låter inget vidare...

marcus_karlberg skrev:
Det verkar ju bara vara ägnat att klämma åt fotografer så hårt som möjligt utan att få något tillbaka.
Så vitt jag förstår får man möjligheten att vinna en kamera (och möjligen andra priser) tillbaka.

För övrigt tycker jag en formulering som "...klämma åt fotografer så hårt som möjligt..." i sammanhanget är en aning högtravande. De redovisar noggrannt vad de vill och fotograferna väljer helt fritt om de accepterar eller avstår.

Kalle_B skrev:
med tanke på kvaliten på dina foton så känns det synda att bara ge bort ett kort..
Jag har svårt att förstå logiken i att om man är duktig fotograf skulle man avstå. Det är väl precis då man skall delta eftersom man först då rimligtvis har chanser att vinna.

Som redan etablerad proffsfotograf förstår jag om man inte deltar eftersom man då knappast behöver varken publiciteten eller en 350D och man åtminstone har möjligheter att sälja bilden på annat håll och samtidigt få betalt för exklusiviteten.

Som duktig amatör har man att välja mellan att ha ännu en bra bild liggande i byrålådan/datorn som ingen någonsin får se (utom möjligen några fotografer på Fotosidan som inte kommer att köpa bilden) eller att ha chansen att vinna något på den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar