Annons

Tävlingar och rättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

fhe

Aktiv medlem
Jag har ett par bilder som jag varit väldigt nära att skicka in som bidrag till fototävlingar men jag har varit lite fundersam på vad jag egentligen behöver ha för tillstånd av de som är med på bild.

Senaste exemplet är en bild där min sambos kusins barn är med på bild (eller snarare, är bilden :).
Det vore naturligtvis en smal sak att fråga barnets föräldrar om det är ok i just det här fallet men jag är ändå lite nyfiken på vad man måste och inte måste göra, det är ju inte säkert att det är någon man känner nästa gång.

Frågan lyder alltså:
För att få skicka in bilden till en fototävling (där man ju för det mesta ger någon annan rätt att använda bilden), måste jag först ha tillstånd från de som är på bilden (eftersom utseende är personuppgifter osv) eller är det först om arrangören av tävlingen väljer att använda bilden, t.ex i reklam eller för att visa bidragen i en tidning, som det är dennes ansvar att se till att han har tillstånd från de som figurerar i bild?

Sökte lite i forumet och det närmaste jag kunde hitta som berör ämnet är http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16347
men jag är lite osäker på om man i just det här fallet skulle hamna i facket "för reklam" eller inte.

Du måste ingenting, det är den som publicerar bilden som har ansvar för hur bilden används.
Du kan hamna i blåsväder moraliskt men inte juridiskt.

Akta dig bara för tävlingar där det står att du tar ansvar för att de på bilden godkänner publicering.

mipert skrev:
Du måste ingenting
Jag måste ju uppenbart (om jag har förstått saken rätt) kolla med objektet om jag tänker sälja en bild som ska användas för reklam.
Akta dig bara för tävlingar där det står att du tar ansvar för att de på bilden godkänner publicering.
Jo, jag tänkte mest på de fall där det inte står nåt, nästan alla tävlingar går ju på något sätt ut på att få bilder som man kan använda för att visa hur folk associerar gott till ett varumärke (för ICA, ABB, whatever) och det är väl på något sätt reklam, eller?

Fast jag är allmänt rätt skeptiskt till sådana tävlingar så om det är något jag skickar in till så är det nog Foto eller någon annan seriös tidning.

Edit: Om man ponerar att man skickar in en bild till tidningen Foto och lägger med en notis om att objektet inte är tillfrågat om publicering, blir man bortsorterad då eller kan de publicera ändå sålänge det inte är kränkande?

fhe skrev:
Jag måste ju uppenbart (om jag har förstått saken rätt) kolla med objektet om jag tänker sälja en bild som ska användas för reklam.
Egentligen inte. Det är den som använder bilden som ansvarar för hur bilden används.

Men det är smart att kontrollera med ”objektet” naturligtvis.
Inte minst brukar bildbyråer ha som krav att modellen har gett rätt att använda bilden för reklam och annat.

Men återigen, som fotograf har du inget juridiskt ansvar, det är den som använder bilden som är skyldig att se till att personer på bilden har godkänt publicering.

mipert skrev:
Egentligen inte. Det är den som använder bilden som ansvarar för hur bilden används.
Ok, det lät inte riktigt så på Jespers första kommentar i tråden jag klistrade in. Han hänvisar å andra sidan till dig som auktoritet i ett senare inlägg så jag tror dig :)

Tack för snabbt svar, nu har jag lärt mig nåt.

Det slog mig att jag skulle skicka en bilder med människor på, t ex mig själv till fototävlingar anordnade avföretag som tänker använda bilderna i marknadsföringe, vilket alla komersiella företag gör. ICA har just nu en tävling med dessa förutsättningar. ICA tar rätten att använda bilderna kommersiellt. Men är de smarta så kollar de upp att de människor som är på bild ger sitt ttillstånd, vilket kommer att bli dyrt när de frågar och ännu dyrare om de inte frågar. På detta sätt kan man få betalt för bilderna genom att se till så att man har sig själv på bilden och hoppas på att den publiceras i marknadsföringssyfte, vilket är det som företag normalt gör :)

Är inte risken att fler och fler då kommer och skriva in konstigheter i reglerna som att fotografen måste kolla med subjectet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar