Annons

Tävling med "lånade" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men en inte allt för liten svensk webbsida har startat en tävling där man uppmanar de tävlande till att "låna" bilder och som tack skriva var man "lånat" bilden. När någon vänlig själ sedan påpekar det hela så bryter man ut diskussionen till en annan tråd och kommer med de gamla vanliga argumenten "Alla andra...", "det ger ju reklam..." och så vidare.

Normalt sett brukar ju tävlingar som vi opponerar oss mot innebära att fotografen överlåter sin upphovsrätt till tävlingsägaren, men här lyfts det till en helt annan nivå. Skicka in någon annans bild och vinn en grill.

*Tittar i almanackan*
Nej, det är inte 1:a april. Märkligt...

Man kan väl kanske sluta sig till att hon inte har juridik som biämne i sin (uppgivna) ek. mag.-examen i alla fall.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men en inte allt för liten svensk webbsida har startat en tävling där man uppmanar de tävlande till att "låna" bilder och som tack skriva var man "lånat" bilden. När någon vänlig själ sedan påpekar det hela så bryter man ut diskussionen till en annan tråd och kommer med de gamla vanliga argumenten "Alla andra...", "det ger ju reklam..." och så vidare.

Normalt sett brukar ju tävlingar som vi opponerar oss mot innebära att fotografen överlåter sin upphovsrätt till tävlingsägaren, men här lyfts det till en helt annan nivå. Skicka in någon annans bild och vinn en grill.
Läste tråden med stor förundran! Administratörens argument varför man kan stjäla bilder är nog det mest korkade jag hört i detta ämne. Någon ansvarig på byggahus.se borde uppmärksammas på att en medarbetare håller på att ställa till det rejält.
Anders W

Hoppsan - se där.
Men då kanske det fixar en del nya uppdrag åt den omdiskuterade "bildombudsmannen".

Detta blir ju komiskt.

"Detta är internet. Nya tider. Till och med de stora dagstidningarna..."

Hur kan man försöka resonera sig ur något som är helt fel?

Byggahus.se (org nr 556636-1613) omsätter miljoner, då är det ok att tjäna pengar på andras verk?

Paret Eskilsson har ett litet problem framför sig: de uppmanar till bildstöld och huserar bilderna på sin sida, allt för ekonomisk vinning.

Byggahus.se (org nr 556636-1613) omsätter miljoner, då är det ok att tjäna pengar på andras verk?

Paret Eskilsson har ett litet problem framför sig: de uppmanar till bildstöld och huserar bilderna på sin sida, allt för ekonomisk vinning.

Observera dock att bolaget även lär husera annan verksamhet, så vi vet inte hur mycket som härrör från Byggahus.se. Att det inte är någon ideell verksamhet är dock ingen nyhet.

"Detta är internet. Nya tider. Till och med de stora dagstidningarna tar bilder och skriver "Källa: Instagram" "

Men jösses, någon men inlogg borde upplysa henne om att de stora tidningarna också blir tvungna att betala för sig när någon påpekar att de gjort fel.

Senast för någon dag sedan tweetar Mike Helber, klubbdirektör för ishockeylaget Linköping att AB och Exp betalar 5 respektive 10-tusen för att de använt en bild han har lagt ut på twitter.

https://twitter.com/mikehelber16/statuses/444104931738664960

För de som inte hann läsa sidan innan de försvann så citerar jag Marlen Eskilsson:

"Så här tävlar du:

1. Leta upp fem bilder av dina fem olika drömhus, spara ner dem på din dator och håll reda på var du hämtade bilderna. Kanske hittar du på hemnet, hos en hustillverkare eller varför inte med hjälp av google.

2. I ett inlägg i den här tråden laddar du sedan upp bilderna via vår bildfunktion, dvs klicka på knappen infoga bild när du skapar inlägget. Under varje bild skriver du bildkällan, var du hittade bilderna samt lägger en länk till sidan som tack för att du får låna bilden."

Vinsten, en fet grill från Weber beskrevs "Ett säkert kort för den som vill väcka respekt bland grannarna!"

Från sidan: http://www.byggahus.se/forum/tavlin...-och-vinn-en-lyxig-gasolgrill-fran-weber.html, inhämtad 2014-03-14 21:30.

Respekt?!?

Oj, det där var lite roligt formulerat, och extra kul att vägra erkänna att det är fel. Inte så konstigt att "tävlingen" drogs in, men jag är förvånad att de inte gjort en pudel ännu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar