Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tänkte testa foto dia i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

-Markus-

Aktiv medlem
Tänkte testa på att fota dia i den fina natten vi har just nu och har köpt mig 1 rulle velvia.

För det första var det ett bra filmval, kan inget om dia men dom hade den för 50kr så jag köpte en.

Jag har läst en massa om nattbilder här på fotosidan och stötte på bla recip..... (vet inte ens hur det stavas).
På nått ställe har jag läst att den nya tiden t kunde beräknas som t=t0^n om jag ansätter denna lösning till velvias datablad får jag att n ska vara 1.2.
Frågan är då om detta stämmer.

Sen undrar jag hur ska man välja bländare om man tar kort på himlen.

Sist men inte minst om jag ska ta bilder på himlen hur är ungefärliga maxtiden innan man märker av att stjärnorna flyttat sig.

Jo föressten hur många steg ska man underexponera ungefär för att få fina nattbilder.

Oj oj det var mycket
Tacksam på förhand för svar
/Mvh Markus

Hallå

Har inte sett någon siffra på längsta slutartid innan man får stjärnspår men av egen erfarenhet (ganska knapp) bör du hålla dig under minuten. Över minuten blir det lite suddigt. Vid 30sec tycker jag det är skarpt.

Sedan om du skall underexponera eller inte vet jag inte. Jag har snarare gjort tvärtom.

Angående reciprocitetseffekten för Velvia kan du kolla här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7486 eller på Terjes sida om nattfotografering.

MVH

Jacob

Jp Velvian är fin, men exponeringskänslig. Kräver lite övning pga att den gärna sotar igen i skuggorna.

reciprocitetseffekten (kan ha stavat fel) är teoretisk enkel. För att dubbla exponeringen halverar man tiden. Problemet är att desto längre du exponerar desto mer ljus behöver du för att skapa en skillnad. Filmen blir så att säga mindre ljuskänsligt desto längre du har exponerat den.

Det finns en massa datablad här och var som kompenserar för detta, kolla filmtillverkarens hemsida så hittar du säkert ngt.

Välj en bländare så att det blir skarpt. 4-11 beroende på objektiv.

Månen flyttar sig märkbart redan efter ett par minuter. Stjärnorna efter ca 5 minuter. Efter en kvart så är stjärnorna streck.

Sista frågan förstår jag inte.
/Erik

-Markus- skrev:
På nått ställe har jag läst att den nya tiden t kunde beräknas som t=t0^n om jag ansätter denna lösning till velvias datablad får jag att n ska vara 1.2.
Det finns många åsikter i den frågan. Om du ska lita på någon så är det väl på Fujis faktablad.

Själv gör jag så som du skrev men jag kan tänka mig att 1,2 är aningen högt. Prova med olika värden men du behöver nog inte gå under 1,05.

Re: Re: Tänkte testa foto dia i mörker

Vad jag har förstått måste man ju underexponera för att få fram mörkerstämningen.
Anledning
Har frågat hur kameran exponerar på natten här på fotosidan tidigare och fått till svar.
En yta som är medelgrå på dagen och som sedan tas kort på natten blir samma medelgrå färg vid framkallningen som den är på dagen dvs den blir inte lika mörk som den ser ut att vara på natten.

jakethesnake skrev:
Sedan om du skall underexponera eller inte vet jag inte. Jag har snarare gjort tvärtom.

Om jag använder 1.2 tycker jag att det stämmer med fujistabell.

Pej skrev:
Det finns många åsikter i den frågan. Om du ska lita på någon så är det väl på Fujis faktablad.

Själv gör jag så som du skrev men jag kan tänka mig att 1,2 är aningen högt. Prova med olika värden men du behöver nog inte gå under 1,05.

Boktips

Det finns en underbar bok som har hjälpt och inspirerat mig mycket: "Capturing the night with your camera" (Carucci). Jag har ingen erfarenhet av Velvia om skymningen och på natten, jag har fått fint resultat med Agfa RSX II 50 och 100.

Använd minsta möjliga bländare för maximalt skärpedjup (om det är vad du vill ha). Använd stativ, trådutlösare och njut.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag har mätt upp följande kompensering för reciprocitetsavvikelsen hos Velvia:

< 1 min: ingen kompensering
1 minut: +0.5 steg => 1.5 min
2 min: +1 steg => 4 min
4 min: +1.5 steg => 12 min
8 min: +2 steg => 32 min
16 min: +2.5 steg => 1,5 timmar
32 min: +3 steg => 4 timmar

Detta för att få normal exponering. För nattstämning kan man minska kompenseringen något.

Terje Hellesö har en helt annan tabell. Han kompenserar inte alls för reciprocitetsavvikelse utan för hur mörkt det är ute. Det finns ännu ingen förklaring till detta.

Stjärnorna bildar alltid streck men de syns mer eller mindre bra. Tiden beror på brännvidden. Räkna eller prova dig fram.

Ska ta med mig denna tabell ut i nattmörkret så har jag nått att börja med. Tackar så mycket.

Har ett 24/2,8 och tänkte använda mig av det.

Vad bör jag kunna ha för slutartid. Tänkte så jag har något att utgå ifrån

objernulf skrev:
Jag har mätt upp följande kompensering för reciprocitetsavvikelsen hos Velvia:

< 1 min: ingen kompensering
1 minut: +0.5 steg => 1.5 min
2 min: +1 steg => 4 min
4 min: +1.5 steg => 12 min
8 min: +2 steg => 32 min
16 min: +2.5 steg => 1,5 timmar
32 min: +3 steg => 4 timmar

Detta för att få normal exponering. För nattstämning kan man minska kompenseringen något.

Terje Hellesö har en helt annan tabell. Han kompenserar inte alls för reciprocitetsavvikelse utan för hur mörkt det är ute. Det finns ännu ingen förklaring till detta.

Stjärnorna bildar alltid streck men de syns mer eller mindre bra. Tiden beror på brännvidden. Räkna eller prova dig fram.

-Markus- skrev:
Ska ta med mig denna tabell ut i nattmörkret så har jag nått att börja med. Tackar så mycket.

Har ett 24/2,8 och tänkte använda mig av det.

Vad bör jag kunna ha för slutartid. Tänkte så jag har något att utgå ifrån

Jag körde 30" på f5.6 med 24mm när jag försökte fånga Leoniderna. Men då körde jag med Provia 400F. I ditt fall blir det då 4 minuter på f5.6 eller runt 1 minut på f2.8. Det är också max tid för en vidvinkel om stjärnorna ska förbli ljuspunkter och inte streck. Men allt beror ju på det rådande ljuset. Velvia 50 är inte den bästa filmen för nattfoto.

I min bild Orion har jag haft en slutartid på 30 sec med bländare 1.8 och en 100 film

Med ett 24 mm objektiv kan du ha längre slutartid men jagtror inte att du kan ha högre än 1 minut om du vill undvika att stjärnorna blir streck.

Ta många bilder, allt från 10 sek till 2 minuter så komme du att lära dig vilka tider som passar för nattfoto. När jag tog bilden på Orion tog jag totalt 16 bilder med två bländare och 8 exponeringat på varje.

/Mattias

Senast ändrad:
Hallå Markus

Din teori är helt rätt angående ljusmätaren, men jag brukar inte kompensera något. Mina bilder blir helt ok ändå. Tycker inte att de behöver underexponeras. Men som alltid, pröva dig fram till det du tycker funkar bäst själv. Jag har ibland överexponerat för att få lite ljusare himmel och svärtan har inte saknats trots det.
Känner mig dock inte som någon expert på området så vem vet. Någon annan kanske?

Visa gärna ditt resultat när du är färdig om du har tillgång till scanner.

Lycka till.

Jacob

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar