Annons

Täcker Drulleförsäkring/Allriskförsäkring????

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
Hallå!

Jag är för närvarande student vid örebro universitet. Jag har en hemförsäkring hos Länsförsäkringar bergslagen via mitt bostadsbolag (hyresrätt). Jag har ett stort fotointresse och har därför införskaffat en tämligen dyr fotoutrustning som i inköp gick på ca 38 000 kr.

Jag skulle vilja veta om en allriskförsäkring/drulleförsäkring skulle ge ett försäkringsskydd till min fotoutrustning. Ger en allriskförsäkring ett försäkringsskydd för min utrustning?

Jag skulle även vilja veta om nån har erfarenhet av hur mycket jag eventuellt får ut om olyckan skulle vara framme. kameran är värd ca 10 000 (Eos 50d) + ett teleobjektiv för 20 000 (sigma 300mm 2.8) och ett annat teleobjektiv för 8000 (sigma 70-200 2.8). Jag är framförallt intresserad av att ha ett försäkringsskydd för det dyra objektivet för 20 000 (sigma 300mm 2.8). Om jag skulle tappa det i golvet, får jag då ut pengar på allriskförsäkringen? Hur mycket i så fall?

Som jag förstått det så sjunker beloppet som man får ut i och med ju längre sedan det var sedan man köpte produkten. Beloppet sjunker med åren. Om jag bara får ut 5000 eller 6000 efter självrisk efter några år på det objektiv som kostar 20 000 kr känns det inte stor ide att lita på allriskförsäkringen. Objektiv i klassen 300mm 2.8 sjunkter ju väldigt lite i värde på andrahandsmarknaden. Ett begangnat objektiv i denna klass ligger stadigt på 14000-15000 kr på begangnatmarknanden och har gjort så under flera dicenier. Tas det hänsyn till detta när det beräknas vilket belopp ja får ut på försäkringen om olyckan skulle vara frame?????

Brukar kvitto krävas eller räcker det med garantibevis?

Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter....