Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera med på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

ika78

Medlem
Jag drömmer om att ta med min EOS 300 på en Pragresa. Har den minsta modellen av en Lowepro väska men tycker även att den är klumpig med alldeles för kort axelrem för att kunna bära den på ett säkert sätt. Har någon några tips på hur stadsresor går ihop med systemkameror?

jag har kameran i axelremmen oftast men jag har en tunn kjedja med karbinhakar som jag sätter i remöglan på kameran o i bältet, det hindrar väskryckare från att ta den allt för enkelt, ofta har jag jackan löst hängande över samma axel oxå så den döljer kameran.

Kom på att förmodligen kommer du att gå med kameran runt halsen ändå, för att inte missa alla fina motiv. :)

Men en väska av den typen som jag nämde är bra då kameran ligger lättillgänglig och du kan ha den på midjan och ha full uppsikt över den.

Jag har rest i städer med ganska dyra kameror i axelrem utan problem. Det går också bra att släpa på en liten kameraväska tycker jag.
En EOS300 med zoom är så billig att den inte behöver skyddas med väska? Det är heller ingen katastrof om den skulle bli stulen, eller...?
Tycker man inte det kan man köpa en "jätte-billig" andra-kamera, som jag också gjort. Jag har en beg. Nikon ME som kostade en tusing med normaloptik. Den är liten, lätt och kan hänga med överallt.

Om du är orolig för att kameran ska bli stulen så ha kameran i en väska som inte ser ut som en kameraväska - t,ex en vanlig ryggsäck eller liknande.

Jag brukar bära min kamera, just nu en EOS300 med ett EF50/1.8, instoppad i en stickad mössa i min väska.

Jag har haft min kamera med mig till Budapest, Prag och Malaga utan att känna mig orolig över att bli av med den. Men visst jag har ju inte släppat med mig kameran till baren Skumrask & Co. De flesta stölder på hotellrummen, eller stranden när man badar alternativt man lämnar kameran i bilen. Så jag tror inte du behöver vara orolig, dessutom är Prag en stad man inte kan se utan kamera. Hoppas att du får mer tid till fotograferandet än jag hade.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar