Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera i varm fuktig miljö

Produkter
(logga in för att koppla)

Ullis A

Medlem
Hej,
Nu har vi just bokat en semesterresa till Randers Regnskog, en konstgjord inomhusregnskog med 27° värme och 100% luftfuktighet. Såklart en underbar miljö att fota i. Men jag är lite tveksam till om kameran egentligen tål det, utan att det blir kondens. Vågar man ta in en systemkamera där? Går man från kyla till värme blir det ju kondens, men vi åker i juli så den risken är liten... Att byta objektiv där inne kanske inte är så lämpligt? Annat att tänka på? Tips är välkomna!
Har en Nikon D40 nu, förhoppningsvis har jag skaffat en D90 tills vi åker!
//Ulrika

Nu känner jag inte till vädertätningen i varken D40 eller D90, men mina tips är att inte byta objektiv, och att köra utan kameraväska. Har du kameran i väska och tar ut den direkt så immar det ju igen, det är alltså mindre risk för det utan "egen klimatzon" :)

Det skulle förvåna mig mycket om inte Nikonkamerorna skulle klara av klimatet.

D40 är inte vädertätad, är osäker på om D90 är det. Tror inte det. Att ta upp kameran ur väskan innan man går in var ju ett bra tips, tack! :)

Enl. Nikon så är D60 och D90 funktionella med mindre än 85% luftfuktighet, så man kan anta att den inte är högre på D40.

Enl. Nikon så är D60 och D90 funktionella med mindre än 85% luftfuktighet, så man kan anta att den inte är högre på D40.
Det betyder bara att Nikon inte vågar lova att den ska funka i högre luftfuktighet. Jag har svårt att tro att den danska låtsasdjungeln ska medföra några problem. Kanske skulle kamerans livslängd förkortas om man plåtade i denna miljö varje dag, men ett enstaka besök lär inte vara någon fara.

Det är normalt inte själva luftfuktigheten i sig som är det svåra utan ombytet mellan att gå från väldigt fuktigt/varmt till torrt/kallt. Kan man göra detta moment långsamt är det rekommenderat.
Kondens som är det farliga, uppstår normalt vid temperaturskiftningar oavsett hur bra gummitätningar det finns.

Då är det temperaturskiftningar jag ska se upp med. Bara att hoppas på en värmebölja även utomhus i början av juli! :)
Tack alla för bra synpunkter!

Att ha kameran i en plastpåse tills den nått rätt temperatur borde ju göra att risken för kondens minskar radikalt eller är jag ute och cyklar då?

Korrekt, att skapa en micro-miljö i en plastpåse som omsluter kameran reducerar risken för kondensbildning vid snabba ambienta temperaturskiftningar så som om du får från kallt till varmt eller tvärtom. Men med en icke vädertätad kamera och lins så bör du vara extra försiktig oavsett om du använder plastpåse eller ej. Ta också ut batteriet direkt efter du har vistats i en sån miljö så inte fukt kan läcka in och kortsluta batteriet inne i kameran, då rostas hela din kamera.

/ Magnus

Vad man kan använda sig av är blågel /kiselgel kristaller i påsar. Finns i dom små påsar som brukar medfölja elektronik. Dessa är fuktupptagande och kan torkas i ugn för återanvändning. Lägg dessa påsar ihop med kameran. Får färgomslag när dom är fuktiga. Minns inte om det är från rött (torra) till blått (fuktiga) eller tvärt om. Köpes ??. Troligen i lämplig kemibutik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar