Annons

Systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Akerhage

Aktiv medlem
Har kollat runt lite på systemkameror i budgetklass (3000kr-5000kr). Det skall vara en kamera för en nybörjare så behöver ju inte ha alla tekniska specialiteter som finns på marknaden.

Har fastnat för dessa 3, vilken skulle ni valt av dem?

Canon EOS 450D
Canon 1000D
Olympus E450

Kanske finns bra mycket bättre kameror i dessa prisklasser med, men själv har jag dålig koll på vad man skall titta på, så kom gärna med tips isf om andra kameror i prisklassen!

Vad är det som fått dig att fastna för dom ?
Har du klämt & känt ordentligt ? en kamera som man inte trivs med i handen blir bara liggande på hyllan.
För övrigt skulle jag nog vilja säga NIkon :p

Men ärligt talat är skillnaden inte så stor på alla dessa kameror men Canon är ju lite "säkrare" kort och lättare att hitta begagnat till.

Nja, eftersom det inte är jag som skall ha den så har jag bara kollat på internet, läst lite om specifiaktioner och så. Så hur den känns i min hand kanske inte är så avgörande, men förstår hur du tänker!

Har du några exempel då på Nikonmodeller i den prisklassen?
Såg för övrigt att 450D rekommenderades framför 1000D här på forumet.

Har du några exempel då på Nikonmodeller i den prisklassen?
Såg för övrigt att 450D rekommenderades framför 1000D här på forumet.

Stämmer, 1000D är en snikkamera från Canon, byggt för att vara billig och det märks när man använder den. 450D är i mitt tycke dubbelt så bra och en kamera som jag var mycket nöjd med under flera år. Den tar bra bilder och är snabb och skön att använda. Hittar du ett 450D hus för 2500kr är det bara att slå till! Skippa EF-S 18-55 IS kitobjektivet och köp en Tamron 17-50/2.8 normalzoom som du också hittar beg för 2500kr.
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_450D_hus_29756810.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/kiruna/Tamron_AF_SP_17_50_2_8___Canon_EF_50_1_8_II_30070370.htm?ca=11&w=3

Nikon? Här har du en D3000 för 2000kr med 35/1.8 för 1500kr och/eller 18-105VR för 2000kr. Bra köp oavsett, skulle dock pruta någon hundring objektiven. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=137418

Har fastnat för dessa 3, vilken skulle ni valt av dem?

Canon EOS 450D
Canon 1000D
Olympus E450
Utan tvekan Canon 450D.

... Skippa EF-S 18-55 IS kitobjektivet och köp en Tamron 17-50/2.8 normalzoom som du också hittar beg för 2500kr.
...
Nikon? Här har du en D3000 för 2000kr med 35/1.8 för 1500kr och/eller 18-105VR för 2000kr. Bra köp oavsett, skulle dock pruta någon hundring objektiven. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=137418
Nja, jag tror man kan hitta ett beg Canon 18-55 IS för under en tusenlapp och det är i så fall väldigt prisvärt.

En ny Nikon D3100 med 18-55 VR kan man få för lite över 5000 kr. Att då ge 3500-4000 för äldre versionen D3000 med något av de nämnda objektiven låter ganska dyrt.

PÅ svar om Nikonmodeller i den prisklassen så är
D5000 eller D3100 två fina val.

D5000 är mer för pengarna och mer att utvecklas med medan D3100 är mer instegskamera & mindre i formatet.

Eftersom kameran inte är för dig så be den som ska ha kameran att testa runt ordentligt.

Tack för tipsen här!
Är lite skeptisk till att köpa begagnat trots allt, vill gärna ha en ny kamera så man får med garantin och allt. Man vet ju aldrig med blocket heller, kan ju bli lurad, helst när jag inte har jättekoll på sakerna =)

Låter iaf som 450D är intressant, men ska kika närmre helt klart på de Nikonmodeller ni tipsar om!

Från lite andra synpunkter.

Värt att satsa kanske på en Canon 500D framför 450D?

Har fått mycket positivt från Nikon D3100 också. Lite funderingar kring denna.
Är D5000 bättre än D3100 bara att den är lite mer otymplig, då det är en tjej som skall ha kameran
kanske en mindre kamera passar bättre i handen också?
Tråkigt att storlek och prestanda krockar sådär ibland =)

Är D5000 bättre än D3100 bara att den är lite mer otymplig, då det är en tjej som skall ha kameran

Det där kan ju egentligen bara kamerans tilltänkta användare svara på. Även om det är tänkt som en julklapp (vild gissning) och det är lite trist att endera avslöja överraskningen i förväg eller inte få något i paketet att använda direkt, så vore det nog bättre att i så fall gå till en butik snarast och prova vad som passar eller att ge bort ett presentkort av något slag.

Är det inte en överraskning är det ju å andra sidan bara att ta med personen till affären och känna på de aktuella modellerna, för ingen här kommer att kunna ge dig tvärsäkra svar på hur de passar i någon annans hand.

Värt att satsa kanske på en Canon 500D framför 450D?

Har fått mycket positivt från Nikon D3100 också. Lite funderingar kring denna.
1. Det beror kanske på hur mycket det skiljer i pris mellan 450D och 500D. Den senare kan man filma med och den har en mycket bättre lcd.

2. De tekniska skillnaderna mellan D5000 och D3100 är små. D3100 är lite nyare och har då fått lite högre upplösning, både i stillbild och vid filmning. D5000 har en rörlig lcd-skärm, vilket kanske kan vara praktiskt.

Ja, precis, det är ju en julklapp, och lite tråkigt att ta med henne till affären innan och kolla, för då kommer hon förmodligen veta vad det blir :p
Men ett presentkort kanske hade varit bra, men blir ju alltid lite tråkigare at ge bort, hade varit roligare att ge kameran i sig i ett paket...kanske kan försöka lura med henne och kolla på dem ändå...hmm, svårt det här!

angående priset mellan 450D och 500D så är det ingen jättestor skillnad, kanske 500-700kr, och det kanske är vettigt att lägga de kronorna extra för något bättre?

Ja, precis, det är ju en julklapp, och lite tråkigt att ta med henne till affären innan och kolla...

angående priset mellan 450D och 500D så är det ingen jättestor skillnad, kanske 500-700kr, och det kanske är vettigt att lägga de kronorna extra för något bättre?
Välj den du tycker verkar bäst men se till att du får öppet köp (vilken väl är det normala när det handlar om julklappar). Så kan mottagaren ändå kolla de andra modellerna och välja själv.

Jag skulle personligen tycka att redan den bättre lcd-skärmen på 500D var värd 500 spänn. Att man dessutom kan filma är ju kul. Och gissningsvis är andrahandsvärdet vid en eventuell avyttring om några år 500 kr högre.

Okay, ja det borde man ju få göra!
Tack för det! Då är 500D mer intressant än 450D

Bara kolla läget lite då om Nikonmodellerna är bättre än Canons 500D. samt kolla lite i affären sen vad jag tycker om dem! =)

En fråga ang Nikon och Canon där

Deras objektiv, Nikon har VR efter och Canon har IS, vad menas med detta? Är det bildstabilisator eller nåt båda två?

Bara kolla läget lite då om Nikonmodellerna är bättre än Canons 500D. samt kolla lite i affären sen vad jag tycker om dem! =)
Nikon eller Canon är mer en fråga om tycke och smak. Kanske har 500D lite bättre sökare än Nikonmodellerna. Och personligen tycker jag att Canon har ett trevligare oibjektivutbud.

Deras objektiv, Nikon har VR efter och Canon har IS, vad menas med detta? Är det bildstabilisator eller nåt båda två?
Ja, precis. Mycket bra uppfinning. När det gäller Canon ska man komma ihåg att deras 18-55 med IS även är ett bättre objektiv rent optiskt än den äldre varianten utan IS.

Ah, tack för det! Strålande effektivt forum det här, uppskattas verkligen! :)
Ska kika iväg i helgen nu och smygkolla utan hennes vetskap, får hoppas hon tycker jag har bra smak! =)

Kollade lite på de där med spegelreflexorer, ex Nikons nya, förbannat små och fina, men kostar lite väl mycket och kan ju inte lägga alla sparpengar på kärringen :p

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto