Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för en nybörjare [Nikon]

Produkter
(logga in för att koppla)

KeanoManu

Ny medlem
Hej!
Jag har hållit på med att fotografera i ungefär 2 år nu, men det med en vanlig digital kompaktkamera från 2005. Den börjar nu bli sliten och jag har ett tag haft tankar på att gå över till en systemkamera istället. Jag har kollat runt lite och har i stort sett bestämt mig för en utav dessa tre: Nikon D90, Nikon D3000 eller Nikon D5000.

Nu har jag tyvärr inte alla kunskaper om vad alla specifikationer står för men vad jag förstått så är D90 den bästa utav dessa tre, men även den dyraste. Är skillnaden mellan dom tillräckligt stor för att det ska vara värt att lägga några tusenlappar extra eller bör en utav dom två lite simplare modellerna räcka för en glad amatör?

Vad jag vill ha kameran till är att ta kort på städer. Hus, sevärdheter, gator och diverse statyer. Både från långt avstånd och på nära håll, men det behöver inte vara någon superzoom. Jag är inte särskilt intresserad utav att ta extrema närbilder på saker och ting.

Vad gäller zoom så har jag förstått att den lägre siffran avser hur mycket man kan zomma ut från ett objekt och den högre siffran avser hur nära man kan zooma. Så ett 18-105 objektiv bör kanske täcka mina behov?

Jag har kollat runt lite på NetOnNet för att försöka få en prisbild och hittat dessa tre produkter:

D3000 + 18-105 för 6.349:-
D5000 + 18-105 för 7.590:-
D90 + 18-105 för 9.779:-

Då är frågan.
* Är D90 värd 2.000 kronor mer än dom övriga två? För en amatör.
* Är D5000 värd 1.000 kronor mer än D3000?

För ett tag sedan så var jag i stort sett säker på att det var D90 som jag ville ha, men priset avskräcker lite och jag undrar om det verkligen är värt det.

Nu framstår jag säkert som en enorm amatör, vilket jag även är, för er som kan mycket om det här. Så jag hoppas att någon har lust att ge lite tips till mig om vilken kamera som är mest prisvärd utav dessa tre.
 
D5000 är ju en D90 i skalet av en D3000, dvs man har tagit bort fokusmotorn, det främre inmatningshjulent och displayen på ovansidan och satt dit en vinklingsbar skärm istället. Det är en bättre sensor i D5000 än i D3000 som enligt mig motiverar 1000kr. Är det värt att lägga på ytterligare en 1000-lapp... tja, varför inte...

En grej som man verkligen kan imponeras av i D90 är faktiskt displayen som är riktigt bra. Jag har inte sett den i D5000 men den ska väl vara 0,5" mindre iaf.


edit: oj, det var visst 2 1000-lappar som skiljde D90 från D5000...
 
Fördelen med D90 framför D5000 är möjligheten att använda äldre objektiv, utan egen AF-motor. Har man inga direkta planer på att skaffa mer än "kitobjektivet" och nån enklare telezoom kanske, så spelar detta inte så stor roll. Vad gäller fasta objektiv och lite dyrare objektiv kan det vara värt att kunna köpa lite äldre modeller begagnat.

Som Stefan säger så är det skillnad på skärmen på de två och den ÄR en del bättre på D90, men jag tycker inte att det spelar sån jätteroll, om jag ska vara ärlig. Man använder ju sökaren och skärmen används mest för att rota i menyerna, IMO. Exponering och så behöver man inte ha nån stor fet högupplöst display för att kolla heller, enligt min ringa åsikt.
Men visst... Jag använder displayen något mer på min D300 än vad jag gjorde på D70:n...

Fördelen för D5000 är ju att displayen är vinklingsbar.

Edit:
Jag tycker definitivt att D5000 är värd de extra pengarna i förhållande till D3000. Mellan D5000 och D90 är det kanske lite svårare att försvara kostnaden, även om jag själv skulle köpt D90. :)
 
Kamerorna skiljer sig på en punkt till, som inte varit uppe till diskussion, såvitt jag ser: de är olika stora! För en del är enmindre kamera bra, för andra behöver den vara större för att bli bekväm. Känn på dem i en affär, blir det självklara rådet.

En sak som talar för en D90 är sökaren. Jag tycker den är så mycket bättre, att jag vore beredd att lägga pengar bara för den fördelen.

Jag har erfarenehet av D40 (= en gammal D3000), D50, D70, D80 och D90, och tycker att den större sökaren och de dubbla rattarna är mycket värda på D80/D90.

Optiken 18-105 blir säkert alldeles utmärkt!

Per.
 
Om du inte kommer att behöva mer än kitobjektivet så kanske du inte ens ska köpa systemkamera?

Kommer du köpa fler objektiv så är möjligheten att kunna använda skruvobjektiv är mycket viktigt.
20, 24, 28, 35, 50, 85mm m.fl. objektiv finns men något undantag bara som skruvad version.
(Där har du möjlighet att få bra ljusstarka objektiv till vettiga pengar.)

Övriga argument bleknar i jämförelse med detta tycker jag, så för mig är D90 det enda alternativet.
 
Kolla in Media Markt också. Dom har överaskat med lägre priser än så på D90 med 18-105. Vid ett par tillfällen sedan några månader tillbaka har jag sett det kitet för ca en tusing billigare på M M- Västerås än det pris du anger här.

/K
 
Tackar för svaren!
Jag kan utesluta D3000 nu i alla fall men är fortfarande i valet och kvalet mellan D5000 & D90.
Vad kan sägas om bildkvalitén mellan dom två? Blir bilderna lika bra? Förutsatt att det inte är skit bakom spakarna vill säga.

Kamerorna skiljer sig på en punkt till, som inte varit uppe till diskussion, såvitt jag ser: de är olika stora! För en del är enmindre kamera bra, för andra behöver den vara större för att bli bekväm. Känn på dem i en affär, blir det självklara rådet.

Ja, har varit och kikat lite snabbt på olika modeller i affär tidigare och hade tänkt att åka iväg och göra det en gång till. Föredrar själv en lite mindre kamera så att den är lättare att släpa med sig.

Om du inte kommer att behöva mer än kitobjektivet så kanske du inte ens ska köpa systemkamera?

För tillfället så är jag inte speciellt intresserad utav all extrautrustning, men det beror främst på att det är för mycket information att ta till sig på en gång. Men vad jag har förstått så kan man få mycket bättre bilder med en systemkamera. Och ifall jag skulle köpa en vanliga kompaktkamera så skulle det knappast bli någon snikmodell för 1-2. tusen utan snarare 4-5 tusen. Då är det lika bra att köpa en ordentlig som man kan ha i flera år och även utveckla sig med.

Kolla in Media Markt också. Dom har överaskat med lägre priser än så på D90 med 18-105. Vid ett par tillfällen sedan några månader tillbaka har jag sett det kitet för ca en tusing billigare på M M- Västerås än det pris du anger här.

/K

Ska titta på dom med. Verkade dock inte hitta något alls om några produkter på deras hemsida. Men det gör inte så mycket, jag hade tänkt att köpa den i en butik ändå. I Barkarby finns både NetOnNet och Mediamarkt ganska nära varandra så det går att kika hos båda och ta det som är billigast.
 
en systemkamera är alltid klumpig och resonerar man så att "den ska inte vara för stor för att ta med sig" så är det lika bra att köpa en kompaktkamera. Även den mista systemkameran är för stor för den som oroar sig för att den är för stor för att bära med sig.
 
Tackar för svaren!
För tillfället så är jag inte speciellt intresserad utav all extrautrustning, men det beror främst på att det är för mycket information att ta till sig på en gång. Men vad jag har förstått så kan man få mycket bättre bilder med en systemkamera. Och ifall jag skulle köpa en vanliga kompaktkamera så skulle det knappast bli någon snikmodell för 1-2. tusen utan snarare 4-5 tusen. Då är det lika bra att köpa en ordentlig som man kan ha i flera år och även utveckla sig med.

Det var inte så att jag menade du skulle köpa med en gång :)
D90:n ger dig möjligheter att köpa objektiv som du bara kan få manuell fokus med på de andra alternativen.
Väldigt bra att tänka till ordentligt på denna begränsning, skulle gissa att många har svurit i det tysta när begränsningen gör sig påmind efter något år då nya objektiv ska köpa in.

AF-D 50mm/1.8 för är bra mycket billigare än AF-S 50/1.4 bara för att ta ett exempel.
 
en systemkamera är alltid klumpig och resonerar man så att "den ska inte vara för stor för att ta med sig" så är det lika bra att köpa en kompaktkamera. Även den mista systemkameran är för stor för den som oroar sig för att den är för stor för att bära med sig.

Fast det handlar ju inte bara om bärandet... Jag, som köper vantar på barnavdelningen, får ont i händerna av att fota en halvtimme med D80 eller D300. En D5000 däremot ligger toppen i handen (vilket även D3x gör men den är waaaay out of my league!).
Men jag misstänker att det är en ovanligt problem, och mycket vanligare bland kvinnor.
 
Fast det handlar ju inte bara om bärandet... Jag, som köper vantar på barnavdelningen, får ont i händerna av att fota en halvtimme med D80 eller D300. En D5000 däremot ligger toppen i handen (vilket även D3x gör men den är waaaay out of my league!).
Men jag misstänker att det är en ovanligt problem, och mycket vanligare bland kvinnor.

Det omvända kan gälla den som har stora händer. Små pyssliga kameror kan skapa stor irritation när det visar sig att man trycker på flera knappar på en gång eller helt enkelt inte vet hur man skall vrida och vända på falukorvssfingrarna för att de inte skall vara i vägen...

Men om dina händer (men kanske inte din plånbok) gillar D3x men inte D300, så visar det ju också att det som räknas är inte bara är storlek och tyngd, utan hur greppet är format. Många tycker att en kamera som "klumpas till" med ett handgrepp blir bekvämare, vilket kan vara svårt att förstå sådär intuitivt. men så kan det vara.

I saken, finns pengarna och form och tyngd inte avskräcker, så är D90 den mer kompetenta kameramodellen av de du väljer mellan. D90 kan alla viktiga trix i Nikonboken och att kunna använda äldre AF-objektiv (de utan motor) är en fördel. Det finns heller ingen DX-kamera som är bättre rent fotomässigt/bildkvalitetsmässigt och det kan diskuteras (vänta bara...) om det finns någon digitalkamera i prisklassen som "fotograferar bättre" totalt sett - givet att de har likvärdig optik på kameran..
 
Men om dina händer (men kanske inte din plånbok) gillar D3x men inte D300, så visar det ju också att det som räknas är inte bara är storlek och tyngd, utan hur greppet är format. Många tycker att en kamera som "klumpas till" med ett handgrepp blir bekvämare, vilket kan vara svårt att förstå sådär intuitivt. men så kan det vara.

Ja, i fallet D300 vs D3x är det nog utformningen på greppet som gör skillnaden. Jag kommer helt enkelt närmare avtryckaren på D3x så att jag slipper tänja så mycket på fingrarna.
Men som sagt, det problemet är nog vanligare bland 8-åringar, eller oss som har samma storlek på händerna som en dylik...
Slutsatsen man kan dra är väl dock att man inte kan läsa sig till hur en kamera ligger i handen, utan att det är guld värt att kunna prova.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.