Annons

Systembyte -uppskattar all hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_A

Ny medlem
Hej!
Dags att uppgradera…
Jag har en hyfsad idé om vad jag behöver men tänkte istället ställa en öppen fråga för att få fram sådant jag inte tänkt på :)
Bakgrund: Har plåtat mer eller mindre aktivt i 35år, i början en hel del sv/v & mörkrum varit med i olika fotoprojekt som syftat till dokumentation och enstaka utställningar. Senaste ca. 10-åren har det av naturliga skäl mest blivit familj-barn & aktiviteter runt det.
Familjen roar sig främst med diverse utomhusaktiviteter så kameran ska vara med på cykeln xc&dh, i kajaken på fjället sommar som vinter, jag bär den oftast lätt tillgänglig i en sele på magen klar med det objektiv jag för dagen tror på.. ...och förhoppningsvis så kanske man så småningom får lite mera tid till att bejaka sitt fotointresse och det är ganska brett, mest av anledning att det är roligt att utmana sig själv med sådant man inte gjort tidigare.

Grundläggande önskemål:
Systemkamera
Rimligt snabb autofocus
normalzoom & telezoom (samt ev. vidvinkel & längre tele)
Rimligt ljusstarka objektiv
Väderskyddad
Rimligt köldtålig
Kunna plåta jpg+raw

Hyfsad budget så låt inte priset hindra er även om det kanske hindrar mig i slutänden.

//Uffe
 
Hej!
Dags att uppgradera…
Jag har en hyfsad idé om vad jag behöver men tänkte istället ställa en öppen fråga för att få fram sådant jag inte tänkt på :)
Bakgrund: Har plåtat mer eller mindre aktivt i 35år, i början en hel del sv/v & mörkrum varit med i olika fotoprojekt som syftat till dokumentation och enstaka utställningar. Senaste ca. 10-åren har det av naturliga skäl mest blivit familj-barn & aktiviteter runt det.
Familjen roar sig främst med diverse utomhusaktiviteter så kameran ska vara med på cykeln xc&dh, i kajaken på fjället sommar som vinter, jag bär den oftast lätt tillgänglig i en sele på magen klar med det objektiv jag för dagen tror på.. ...och förhoppningsvis så kanske man så småningom får lite mera tid till att bejaka sitt fotointresse och det är ganska brett, mest av anledning att det är roligt att utmana sig själv med sådant man inte gjort tidigare.

Grundläggande önskemål:
Systemkamera
Rimligt snabb autofocus
normalzoom & telezoom (samt ev. vidvinkel & längre tele)
Rimligt ljusstarka objektiv
Väderskyddad
Rimligt köldtålig
Kunna plåta jpg+raw

Hyfsad budget så låt inte priset hindra er även om det kanske hindrar mig i slutänden.

//Uffe

Låter som om en Olympus E-M1 OM-D skulle passa Cyberphoto har bra priser på den nu.
 
Hej!
Dags att uppgradera…
Jag har en hyfsad idé om vad jag behöver men tänkte istället ställa en öppen fråga för att få fram sådant jag inte tänkt på :)
Bakgrund: Har plåtat mer eller mindre aktivt i 35år, i början en hel del sv/v & mörkrum varit med i olika fotoprojekt som syftat till dokumentation och enstaka utställningar. Senaste ca. 10-åren har det av naturliga skäl mest blivit familj-barn & aktiviteter runt det.
Familjen roar sig främst med diverse utomhusaktiviteter så kameran ska vara med på cykeln xc&dh, i kajaken på fjället sommar som vinter, jag bär den oftast lätt tillgänglig i en sele på magen klar med det objektiv jag för dagen tror på.. ...och förhoppningsvis så kanske man så småningom får lite mera tid till att bejaka sitt fotointresse och det är ganska brett, mest av anledning att det är roligt att utmana sig själv med sådant man inte gjort tidigare.

Grundläggande önskemål:
Systemkamera
Rimligt snabb autofocus
normalzoom & telezoom (samt ev. vidvinkel & längre tele)
Rimligt ljusstarka objektiv
Väderskyddad
Rimligt köldtålig
Kunna plåta jpg+raw

Hyfsad budget så låt inte priset hindra er även om det kanske hindrar mig i slutänden.

//Uffe

Tjena!

Vad sägs om en Pentax K-3 ? Dom har precis släppt Prestige Edition av den. Sen har Pentax Cashback höstkampanj nu. Kanske värt och kolla in?

Lycka till!

Mvh.

Namo.
 
Jag tycket inte att man ska rata FF-kameran för priset eftersom det finns gott om billiga begagnade hus och objektiv. Däremot så väger dessa kameror hyfsat mycket, så vill man ha dem hängande på magen så är nog en mindre kamera att föredra. Det man bör tänka på är att räkna ihop ett komplett kamerapaket som man i framtiden kanske har samlat ihop, inte bara billigaste kameran med ett objektiv. Ska den vara med i kajaken så är det nog bra om huset + normalzoom och gärna telet är väderbeständigt. Sen är ergonomi, menyhantering och sökaren tre saker som jag skulle prioritera. Foto ska vara kul när man utövar det och därför bör inte dessa tre delarna förbigås till förmån för bildkvalité.

När det gäller paketförslag så tycker jag att det är bättre om du gör egna och lägger upp dem här. Då kan man lättare få grepp om vad du vill ha och kan komma med förslag på justeringar. Sen om du är beredd att handla begagnat är också viktigt att veta. "Hyffsad budget" är ett väldigt flytande begrepp...
 
Kan rekommendera Pentax K-50 eller Pentax K-3.
Båda kamerorna är väderskyddade, köldtåliga och bra byggda.
Finns även många objektiv som är väderskyddande som passar bra ihop med din livsstil.
Använder själv en K-3 och en K-30 (K-50:s företrädare) och är väldigt nöjd med dem.
 
Det gäller alltså en kombination av relativt kompakt utrustning, inga höga krav på AF samtidigt som vädertålighet är viktigt.

Pentax: mycket kamera för pengarna och finns i kit med vädertätade f/4-5,6 zoomar. Däremot tar Pentax igen pengarna på f/2,8 zoomarna som är samma optiskt som Tokina med mycket högre pris. Mig veterligt är deras linited fasta gluggar överlag inte vädertätade som annars är ett alternativ.

Olympus EM1+12-40+40-150/2,8. Bra kvalitet på både kamera och gluggar. Däremot ganska hög totalkostnad då mycket lite finns beg. Trots sensor 2/3 så stor som Pentax ändå bra brusprestanda. Däremot är billigare objektiv överlag inte tätade (f u 12-50 kitgluggen)

Panasonic GH3/4 med f/2,8 zoomar tror jag är tätade

Sony A7 har viss tätning men de bättre zoomarna Zeiss 24-70/4 och Sony G 70-200/4 verkar vara underdesignade och överprissatta för prestandan enligt tester och totala storleksvinsten gentemot en DSLR blir inte så stor. Man får nog ta fasta gluggar.

Fuji XT1 med 18-55/2,8-4 och den nya 50-140/2,8 verkar bra men telezoomen är nya och ännu ej testad.

Samsung NX1+16-50/2,0-2,8 och 50-150/2,8 kan vara alternativ men vare sig kameran eller telezoomen är ännu testade och det är inte så litet.

Man kan ju också titta på en vanlig DSLR från Canon som 7D/II med 24-105/4 L IS eller 17-40/4 Loch 70-200/4 L IS. Skall man ha bättre objektiv, ffa beg och vädertätat blir totala kostnaden lägre än Pentax, men då med f/4 hos Canon.

Med Nikon D7100 och 17-55/2,8 och 70-200/4 får man också vädertätning och relativt bra pris även om D7100 nog inte motsvarar Pentaxhusets tätning.
 
Nikon1 AW1

Hej!
Den kameran är en systemkamera, men utan sökare, som klarar vatten (UV), stötar, med ett par av de objektiv som finns till den, den klarar -10°, fotar även i RAW, och med en adapter (Nikon) så fungerar alla de Nikonobjektiv (FX) som jag har till min fullformatskamera (D800E) även till den, då med en faktor 2,7 x brännvidden på ett sånt objektiv.

Jag har den kameran, och tycker den levererar riktigt bra bilder även jämfört med min D800E, lite mer brus, men ändå hanterbart, fast vill jag ha riktiga toppbilder så blir det D800E som gäller, men det blir ju lite tyngre.. och det är inte alltid jag vill ha det så!

Här finns några bilder tagna med den, under en mulen dag i rätt dåligt ljus, bilderna är behandlade i Lightroom:
http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/testade-lite-gatufoto-med-lillkameran.htm
Mvh
 
Mitt resonemang

Hej!
Tack för synpunkter och funderingar!
Har under de senaste två åren testat några olika alternativ (Jag har praktiskt testat de tidigare modellerna i vissa fall) och följande är vad jag kommit fram till:

Hög vill ha faktor på en D810, 24-70/2,8, 70-200/2,8 samt sannolikt Sigmas nya 150-600 MEN funkar inte att bära med sig under de förhållandevis aktiva aktiviteter som vi roar oss med.

Nya 7D M II ser kanon ut men även där blir det relativt stora och tunga objektiv

Pentax K3 var med tidigt i min process och jag gillar den speciellt för dess tålighet, men där är jag mer tveksam till objektivutbudet.

Vad jag just nu tror på är en Olympus OMD E-M1, batterigrepp, samt med linserna 12-40/2,8 PRO samt den helt nya 40-150/2,8 PRO med konverter (möjligen att jag även slår till på nån av 45 / 75 med f1.8 mest pga. kampanj halva priset och det är inte fel att ha en porträttlins).Även med stora linsen är det <1,5kg samt ca 20cm djup att ha på magen och då har man ändå alikartad prestanda som i en 300/2,8 i FF (jämför det med t.ex Sigma 120-300/2,8)

Jag har bara testat E-M1 med 12-40/2,8 än men den känns bra så det är bara att vänta tills man får möjlighet att känna på 40-150/2,8 linsen och sedan bestämma sig. Det som saknas i objektivväg för mig med denna utrustning är ett lite längre tele men Olympus har annonserat att det kommer ett 300F4 under 2015 och med det skulle jag vara helt nöjd.

Initialt var jag helt klart lite orolig för den mindre sensorn, spegellöst och nackdelarna med det, men efter att ha läst en hel del kollat youtube och sist men inte minst testat lite så inser jag att fördelarna med just den mindre sensorn och spegellöst överväger för mig. Som ni kanske gissar så går det undan emellanåt nerför backarna så potentiellt kan autofokusen och dess hastighet vara ett problem men eftersom att man i princip får ett skärpedjup i M4/3 som är 2steg längre om man jämför med FF och om man dessutom söker sig en position så man slipper plåta rakt framifrån så tror jag att det går att navigera runt problemet… men det hör till sådant jag vill testa!

Kommentera gärna resonemanget!

Btw. Efter att ha varit runt i både stora och små, proffs och inte proffs butiker så förvånar mig deras genomgående FF mantra, endera har jag missat nåt kapitalt och då får ni gärna berätta det för mig! Eller också är det så enkelt att de tjänar mer pengar på FF!?

//Uffe
 
Hej!


Pentax K3 var med tidigt i min process och jag gillar den speciellt för dess tålighet, men där är jag mer tveksam till objektivutbudet.


Kommentera gärna resonemanget!

//Uffe

Hej igen.

Som du förstår så är jag en klar förespråkare för Pentax :)
Kan du förklara mer när du säger att du är tveksam till deras objektivutbudet?
Blir faktiskt nyfiken.

Mvh.

Namo.
 
Btw. Efter att ha varit runt i både stora och små, proffs och inte proffs butiker så förvånar mig deras genomgående FF mantra, endera har jag missat nåt kapitalt och då får ni gärna berätta det för mig! Eller också är det så enkelt att de tjänar mer pengar på FF!?
//Uffe

Antagligen "nästa grej" efter megapixelracet...för att få folk att tvivla på sina fullt kapabla m4/3, aps-c,...kameror de köpte för ett par år sedan :) Klivet till fullformat är nog vettigare att ta om/när man känner sig begränsad i det man fotar...inte för att den 19-årige säljaren på Mediamarkt säger det ;)
 
Tveksamt om kameran du vill ha faktiskt finns att köpa. I tråden nämn många bra kandidater men det är alltid något som saknas, t.ex:

Pentax K-3, självklart val om det inte var för att långa ljusstarka telen saknas. Tror dock inte att du behöver oroa dig för bildkvaliteten för den optik som finns oavsett om det är Tokina som byggt den eller inte.

Nikon D8?0, fyller alla dina krav förutom kravet på låg vikt.

Olympus OM-D M1, Också bra men jag är tveksam till om följande autofokusen räcker när det går undan i skidbacken, även om du får större skärpedjup med m4/3

Fujifilm XT-1 Även här tveksamt om autofokus räcker. Kameran ser bra ut på papperet och när man ser den på bild. Tyvärr inte lika behaglig upplevelse när man faktiskt känner på den och använder den. Pilliga kontroller på baksidan. Går inte att finjustera fokus manuellt om avtrycket är nedtryckt. Dessutom ännu sämre optikutbud än Pentax. Inte heller är kameran speciellt liten.

Tänk även på att du behöver rätt mycket extrabatterier till spegellösa om du är ute i naturen och inte har tillgång till ström


Nog bara du som vet vad du kan kompromissa bort
 
Jag skulle vänta och se hur Samsung NX1 visar sig vara, på förhand verkar det bli en best i liten förpackning.
 
Man måste komma ihåg att sett till bildvinkel så är den kompakta Olympus 40-150 närmast jämförbar med 80-300 på FF. Sett till både skärpedjup och systemets brus är f/2,8 på 4/3 sensorformatet jämförbart med f/5,6 på FF. Man kan inte trolla helt enkelt. Satte man alltså denna 40-150/2,8 på EM1 på ISO 100 så är bruset per bild samma som om man satte en 80-300/5,6 på FF inställd på ISO 400 o s v eftersom kamera+bländare släpper in lika mycket ljus. Den större sensorn har 4x så stor yta att fånga 1/4 så mycket ljus. Det är bl a som FF blir intressant, samt tunnare skärpedjupsmöjligheter. Nu är inte detta allt, för att mindre sensorer är ofta bra nog idag för de flestas behov.

Gällande Pentax så har jag påpekat att deras f/2,8 normalzoom och telezoom är samma optiskt som Tokina som fanns för under halva priset till bl a Nikon och Canon. Inget fel i det men jag i alla fall känner mig lurad om jag skall betala så väldigt mycket mer för Pentax för ffa en inbyggd fokusmotor över Tokinan. Gällande 18-55 och 55-200 gluggarna i konsumentklass är de ungefär lika bra som de från andra tillverkare, fast tätade, men som åtskilliga tester visar så är det ett betänkligt steg upp i kvalitet till proffs/semiproffsgluggarna och då att lägga ut nästan 10.000:- för kamerahuset K-3 bara för att handikappa upplösningen och inte kunna utnyttja autofokusen fullt ut känns inte kul.

Nåväl, skall man byta system får man titta på totala systemkostnaden av hus plus alla objektiv man vet man vill ha och då jämföra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.