ANNONS
Annons

Systembyte eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

stenback

Aktiv medlem
Byta till Canon eller fortsätta med
Nikon.

Jag har idag följande:

Nikon D100
SB-80DX
MB-D100
50mm/1.8
Tokina 12-24
24-120 VR Nikon
Tamron SP90
Sigma 70-200/2.8

Har fått hyffsade bud på prylarna.

Skulle behöva lite mer fart och gärna
några pixlar till.

Min tanke är att antingen sälja hela paketet och skaffa

EOS 30D
Batterigrepp
Blixt
17-40/4L
70-200/4L
Tamron SP90
Detta för att senare
uppgradera till en EOS 1d eller vad som
är prisvärt om ett par år.

Eller
Sälja D100, MB-D100, SB-80DX,
24-120 VR för att köpa
D200, SB-800, Batterigrepp och senare
skaffa en 17-55/2.8. och när det är dags att uppgradera
huset blir det en D2x/motsvarande.

Är villrådig, gillar canons objektiv och priserna på dessa, men gillar ergonomin i
Nikon-husen. Kan vara intressant
att skaffa något begagnat. Hade tidigare Nikon D1 och saknar verkligen känslan, vikten, stabiliteten i det huset.
Har du några synpunkter att ge mig?
Tar tacksamt emot dina tankar.

Fotar mest natur, produktfoto och vill fota
mer sport/motorsport.

Spekulera fritt!

Det hela beror lite på var dina prioriteringar ligger... jag är dåligt insatt i Nikons utbud och kommer därför inte prata om Nikon. Däremot är jag mycket glad över att jag valde Canon så att jag fick del av deras enormt fina objektiv utbud. Alla mina gluggar är av modell L utom mitt macro. Det har inte varit billigt, men allt är relativt. Ett objektiv för 10 000 är inte billigt men jag vill ha den kvaliten och dom optiska fördelarna. Tycker att Canon kan erbjuda ett bra "övremellan" register på sitt objektivutbud som passar mig. Bara det att kunna köpa ett så otroligt bra objektiv som 400mm 5.6L med autofokus för under 15000:-! Därmed inte sagtatt Nikon inte har bra objektiv, inte alls, dom har ruggigt bra optik, men Canons utbud pasasr mig bra.

Rent ergonomiskt så är det av underordnad betydelse. Ett praktexempel. Jag fotograferar ungefär 90% av mina bilder i höjdformat. Väldigt oergonomiskt att vrida runt armen och hålla kameran så en längre stund, blir inte bättre med tunga gluggar som 24-70 2.8L eller 400:at, men det går. Inte bekvämt, tvärtom. Vill påstå att skillnaden mellan en Nikon och Canon i ergonomi är en mikroskopisk skillnad om man jämför mellan vertikalgrepp eller inte på en kamera. Trots det kör ajg utan vertikalgrepp, fasten jag för en rund slant av 1500:- kan slippa gisslet med trötta axlar. Men eftersom ett vertikalgrepp inte påverkar bildkvaliten eller prestandan så lever jag med det problemet och skiter i ergonomin.

Det jag vill ha sagt är att man prioriterar olika, för vissa är Nikon det enda riktiga alternativet, för andra är det skitsamma.

jag har en 20D snarlik 30D, tycker det är en bra och snabb kamera, exakt i alla lägen och en kamera jag kan lita på.

I dagsläget så är ju Nikons hus trevligare (subjektivt, ok) & Canons optikutbud är imponerande...

Tycker nästan det är vilket som hur du gör, för egen del i din situation så skulle jag gå på Nikon då jag prioriterar ergonomin samt sökaren högt. Nu är du ju i & för sig van D100:as sökare så du kanske inte reagerar så negativ på D30:s. Jämfört med D200:as så är dom dock mycket tråkiga...

Fler pixlar vill du ha. Skillnaden mellan 6 eller 8 är försvinnande liten, likväl mellan 8 & 10 men jämför man med din D100 så har det ju hänt ett & annat som dock inte har med pixlar att göra men ett hopp från 6-10 är ju helt plötsligt lite mer...

Gå på Nikon D200, skulle jag gjort men då är jag inte så himla petig med att optiken ska vara mekaniskt perfekt & ha en röd ring på sig. Så länge det finns tredjeparttillverkare som tillverkar optik som inte alltför sällan optiskt slår L-gluggar så väljer jag det ekonomiska alternativet, känslan i L-gluggarna är fantastisk men det är åt skogen för dyrt för mig utan att ge mig något bättre optiskt... Dessutom så har ju Nikon mycket fin optik.

En nackdel med Nikon & Canon & piratoptik är ju att man inte kan få bildstabilisering om man vill ha det, gäller ju dock dem bägge...

//Larsa

Eftersom du har Nikon så skulle jag köpa D200
o skulle du byta så till Canon så tycker jag du ska kliva ett steg högre upp än 30D alltså gå på 5D en väldigt bra kamera i kvalite på bilderna däremot är jpeg läget en magenta klick.
Själv har jag 5D som backup o hade inte använt den förräns slutarn på min 1ds la av på ett jobb.

Tack för era synpunkter.
Jag ska ha med dessa tankar när
jag klämmer och känner på de olika
husen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar