Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systematisk exponeringsinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Jag började fundera igår vilken den mest rimliga metoden för att exponera korrekt skulle vara. Jag har (högst ovetenskapligt och ej efterforskat) kommit fram till att denna metod verkar fungera väl.

1. Nollställning av kamerainställningar sedan förra sessionen
2. Belys som tänkt (Montera / Fäll upp blixt vid behov, lampor m.m.)
3. Aperture Priority - Välj en ungefärlig lämplig bländare
4. Fokusera kameran och notera slutartid
5. Byt till Manual Mode och fyll i slutare och bländare
6. Ta en bild och kontrollera histogrammet för ljusintensitet
7. Korrigera ISO, bländare, slutare, EV comp tills spannet ryms inom diagrammet på bra sätt
8. Kontrollera RGB histogrammen och korrigera vitbalans tills spannen ryms på bra sätt

Skulle gärna ta emot feedback på systematiska approachen ovan och även höra om ni känner till en bra resurs just för effektiv vitbalansinställning på Nikon D700. Det enklaste just nu är att växla till kelvin och justera baserat på histogrammen. Det verkar gå fortast, men det blir en del rattande.

Feedback och förslag till förbättringar?
 
Spontant låter det lite omständigt att mäta ljuset i A(v) och sen växla till M. Då kan du lika gärna fortsätta i A och exponeringskompensera vid behov, eller köra M från början och ratta tills ljusmätaren visar lagom exponering. Med lite erfarenhet får man bra känsla för ungefärliga inställningar även i M.

Jag gör lite olika beroende på situation och ambitionsnivå.

- Blixtar / Studio
1) Välj bländare efter önskat skärpedjup. ISO 100, 1/100 sekund.
2) Ställ in motsvarande blixtstyrka med hjälp av handhållen blixtljusmätare.
3) Ta en provbild. Finjustera bländare eller blixtstyrka vid behov.
4) Fota ett gråkort för enkel vitbalansjustering i efterbehandlingen.

- Varierande befintligt ljus
1) Ställ in ungefärligt ISO efter ljusförhållandet
2) Bländarprioritet, välj bländare efter önskat skärpedjup
3) Kolla vilken slutartid kameran väljer. Justera ISO vid behov.
4) Autovitbalans. Justera i efterbehandlingen vid behov.
5) Ta en bild. Exponeringskompensera vid behov och ta en ny.

- Mer konstant befintligt ljus
1) Mät ljuset med handhållen ljusmätare, eller använd sunny 16.
2) Kameran på M, ställ in efter uppmätt ljus.
3) Autovitbalans. Justera i efterbehandlingen vid behov.

Det här är bara ungefärliga tillvägagångssätt, och varierar förstås beroende på vad jag fotar och vilken stil/känsla jag är ute efter.
 
Vår hobby är ju helt fantastisk! Tänk vilken experimentlusta som lockas fram.
Själv gör jag jag det mycket enklare än TS. Men kanske inte lika perfekt. Eller vetenskapligt.
Jag fotar i Raw, så vitbalans kan justeras i datorn eftåt.
Använder alltid bländarförval. Oftast största bländare. Om exponeringstiden blir för lång höjer jag iso. Det var det hela.
Det händer att jag kör manuellt. Särskilt inomhus med konstant ljus om jag fotar sport och lagen har olika mörka tröjor. Använder i så fall den inbyggda ljusmätaren. Med manuellt minskar risken att exponeringen varierar felaktigt mellan bilderna. Jag har alltså samma inställning för en hel match i detta fall.

Petter...
 
Kul med snabba svar och tackar för tipsen.

Fixade nu ett 64 GB minneskort, så vitbalansprocessen kan snabbas upp en hel del när jag har plats för RAW filer.

Justerade processen lite grand. Ska testa denna och får återkomma när det är utvärderat :)

1. Nollställ kamerainställningar
2. Belys som tänkt Blixt/lampor m.m.
3. Växla till Manual eller Aperture och ställ in lämplig bländare + slutare på 1/60 eller lägre
4. Fokusera
5. Ljustera ISO, bländare, EV, slutartid tills ljusmätare ligger dead center + blixt vid behov
6. Ta en testbild och kontrollera histogrammet.
7. Återupprepa 5-6 för önskad effekt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.