ANNONS
Annons

System krav Photoshop CS3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
Hallå

Jag funderar på att köpa en bärbar dator och vill att den ska kunna klara av senaste versionen av Photoshop (CS3). Det finns ju en massa olika versioner av Windows numera. De fletsa billiga bärbara datorer levereras med operativsystemet Windows Vista Home Basic. Fungerar Photoshop CS3 till denna version av Windows? Jag har hört rycktas om att man måste ha en mer avancerad version av Winows som kallas "premium". Stämmer detta? eller går det köra Photoshop CS3 även med Vista Home Basic?

För övrigt vore det intressant att hör om någon har erfarenhet av Photoshop CS3. Är det stor skillnad mot CS2?

Är mycket tacksam om någon kan ge mig några svar på mina frågor.

Vad gäller operativsystemet som sådant så finns inga funktioner i de "större" modellerna som skulle förbättre körning av PhotoShop. Det räcker gott med en basic version.

Det du behöver är internminne.
PhotoShop är ett 32bits program än så länge.
Vista basic är också 32bit.
Det betyder max 2GB internminne för både operativ och PhotoShop.

Startar du upp en XP/32 eller vista/32, så tar alla drivrutiner och utilityprogram sina minnseområden. Det du har kvar är det PhotoShop kan använda. Har du 2GB, så kanske PhotoShop på nystartad maskin ar 1.5GB kvar att leka på. Låter kanske mycket, men en bild växer enormt under editering i PhotoShop.

Med en XP/64 eller Vista/64, så kan du om du har mer än 2GB internminne, köra PhotoShop med sitt eget minne och därmed ge den fullt 2GB. En liten vinst, men du uppskattar den om du har stora bilder.

PhotoShop, mig veterligen. Finns ännu bara i 32bit version.

Ett litet tips till.
Vissa bärbara säj med två hårddiskar monterade.
Min tjej köpte en HP DV9000, med två riktiga fysiska HD. Altså inte två partitioner.

Den axtra disken kan man i PhotoShop sätta som scratchdisk, för att vinna lite prestanda.

PeterSfa skrev:

Det du behöver är internminne.
PhotoShop är ett 32bits program än så länge.
Vista basic är också 32bit.
Det betyder max 2GB internminne för både operativ och PhotoShop.

Med 32-bitars Vista får du tillgång upp till 3326 Mb RAM-minne (även om du har mer i minnesbanken). Så kör med 4 Gb RAM.

Vid sidan om kloka ord kring mycket RAM, så tänk också på att inte köpa den allra billigaste processorn. Det finns många filter osv i PS där preview bygger på att man kan se förändringarna i realtid. Intel Core 2 Duo tar dig över tröskeln, klockfrekvensen är inte lika viktig, och ska du hålla på med PS ska du också ha en stor Hårddisk.

...och ett tillägg:

Grafikkortet är inte lika viktigt - hur konstigt det än låter. Dyra grafikkort idag handlar om avancerad spelgrafik i 3 dimensioner, inte om att försköna fotografier i 2D. :) mvh/W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar