Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

System eller kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

BadCash

Ny medlem
Hej, har ett litet bekymmer. Har fotograferat ett tag, bara lite sådär amatörmässigt iofs. Började med att jag lånade farsans gamla analoga Minolta-systemkamera och fotade lite ute i naturen. 2003 var det hög tid att köpa digitalkamera, och valet föll på Nikon Coolpix E885. Nu är det dags igen, är trött på Coolpixen, och den har dessutom börjat få ett par "döda" pixlar (inte döda egentligen, utan dom lyser med otroligt starka rosa/gröna färger).

Blev sugen på en digital SLR och efter att ha läst diverse tester och jämförelser blev det en Konica Minolta Dynax 5D. Har provat den ett par dagar nu, och med handen på hjärtat är jag lite besviken. För det första möttes jag av en "död" pixel i displayen redan första uppstarten!! Bara där dog ju förtroendet för denna kamera ett snäpp. För det andra ställer jag mig nu frågan - kommer jag verkligen utnyttja fördelarna med en SLR? Kommer jag verkligen vilja lägga pengar på objektiv och grejer i framtiden? Bara kameran med 18 - 70 objektiv, minneskort och väska gick ju på över 7000:-. Dessutom saknar ju kameran en funktion jag trodde alla kameror nuförtiden har - realtidshistogram. Visst, man kan se histogram för tagna bilder, men det blir ju inte riktigt samma smidigthet som att se det innan man tar bilden.

Frågan är ju om man inte borde satsat på en nyare kompaktkamera i 3000-4000kr intervallet istället? Min kompis har en Sony P-200 (tror den heter så), och jag måste säga att jag är imponerad av den lilla jäkeln! Satt nyss och tittade runt lite och fastnade lite för Olympus mju 800. 8 Megapixel, pixelmappning och "Bright Capture" verkar ju lovande (har iofs aldrig sett Bright Capture in action).

Nån som har nåt bra råd till vad jag borde satsa på, känner att jag inte har full koll på läget just nu. Kanske rentav nån som har nåt helt annat modelltips?

MVH, Magnus
 
Bad Cash skrev:
Dessutom saknar ju kameran en funktion jag trodde alla kameror nuförtiden har - realtidshistogram. Visst, man kan se histogram för tagna bilder, men det blir ju inte riktigt samma smidigthet som att se det innan man tar bilden.
Det blir ju kanske lite svårt att få till några realtidshistogram när det sitter en spegel i vägen för sensorn. Enda möjligheten att få till den sortens funktionalitet med en SLR, oavsett märke, skulle vara att använda ljusmätaren men den levererar inte de informationsmängder som behövs för att bygga ett histogram.

Det känns som att du kanske skulle fundera igenom vad det är du egentligen behöver, ingen här kan tala om för dig om det är ett äpple eller ett päron du är sugen på. Men någon typ av kompaktkamera eller hybridhistoria med elektronisk sökare kanske passar ditt användningsmönster bättre, men då får man samtidigt en kamera med pyttesensor som brusar mer och har sämre dynamiskt omfång. Enda undantaget, mig veterligt, är Sony R1 som har sensor i APS-C-format.
 
Framför allt ger de pyttesmå sensorerna ingen möjlighet till kort skärpedjup.

Samuel:
D70, tex, har ju en 1005-pixels CCD för ljusmätningen, det borde räcka för en histogramvisning.Problemet är väl snarare att projicera histogrammet i sökaren... Jag vill minnas
Var det inte Fuji S3 (eller vilken det nu är) som även hade visning av utfrätta högdagrar innan man tar bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.