Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter på mitt tänkta "paket"

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Hej, trevlig fotosida ni har.

Jag har för länge sedan fotat ganska mycket (analog amatörfotograf) men nu har det legat nere ett par decenier+. Nu har av lite olika anledningar intresset vaknat igen och jag håller på att planera för lite inköp av ny utrustning och har därför läst massor av tester av olika hus och objektiv och kommit fram till ett intressant paket för att komma i gång med lite allmän fotografering igen sen får vi se om det blir någon specialicering.
Min budget för ett startpaket ligger på ca 30.000.

Jag har framför allt fastnat för Canon då jag flera gånger varit och känt på lite olika hus och t ex de Nikonmodeller som verkat intressanta stämmer inte alls med mina händer, där sitter Canon betydlig bättre.

Ett Canon-paket jag tänkt mig är:
Eos 7D Hus + värdepaket: Sandisk CF Extreme 16GB 60MB/sec + LP-E6(batteri)
EF 24-105/4 USM L IS
EF 70-200/4,0L IS USM
Speedlite 430 EX II
Med dagens eurokurs hamnar detta på ca 29.000 + frakt & avg på cameranu.nl.

En fundering jag själv har haft är ett EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM istället för 24-105,då för den kortare brännvidden. Samtidigt har jag haft lite baktanke med EF objektiven, för om jag förstått det rätt så funkar dessa även på ett fullformatshus om man vill uppgradera eller skafa ett till hus.

Några synpunkter på detta val?
 
Jag hade inte brytt mig om att köpa objektiv för en framtida eventuell fullformatare. Om du köper från den sidan du tänkt är ändå objektiven så billiga att du kan sälja dem med låg förlust om du ev. ska byta i framtiden.

Jag hade köpt ditt 70-200 men i stället för din 24-105 valt Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM eller Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM. Den senare är nog lite mer populär eftersom den är så mkt ljusstarkare men den tidigare har fördelar i form av bättre IS och större omfång. Båda är bra val. Lycka till, du kommer älska din 7D!
 
En fundering jag själv har haft är ett EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM istället för 24-105,då för den kortare brännvidden. Samtidigt har jag haft lite baktanke med EF objektiven, för om jag förstått det rätt så funkar dessa även på ett fullformatshus om man vill uppgradera eller skafa ett till hus.
Jag håller med Kristoffer om att 15-85 eller 17-55/2,8 är ett mycket bättre val till 7D. Det är trevligt att ha lite mer vidvinkel än motsvarande 38 mm. Om du av olika anledningar funderar på fullformatshus vore det väl bättre att satsa på en 5D mk2 från början istf 7D?
 
Förutom råden du har fått på optiken, (där jag håller med - behöver ha lite mer vidvinkligt), så hade jag valt 580 blixten utan att tveka. Börjar du använda blixten även utomhus och lär dig tekniken med att balansera upp ljuset, så är det inget att tveka på - du behöver kraften och mångsidigheten i 580. M.a.o. så tycker jag blixten är det hög prio på.
 
Hej,

Jag tycker att ditt paket ser riktigt trevligt ut! Hade tidigare en 7D, med ett 17-55 2.8 IS och ett 70-200 2.8 IS. Tyckte att det var en fantastisk kombination! Jag testade även 24-105 på 7Dan, men saknade den korta brännvidden och den stora bländaren. Dock går inte själva "bygget" att jämföra. 17-55 har haft en del problem. Min bländare och IS gick sönder, vilket kostade över 7000 att laga. Som tur var fanns försäkring... Bortser man ifrån den sämre byggkvalitén, så skulle jag välja 17-55 2.8 före 24-105an alla dagar i veckan!

Vidare tycker jag att det kanske kan vara värt att kika på 580 EXII istället för 430an. 580 är betydligt mer kraftfull och på den kan du ändra "styrkan" 1/3-stop, medan 430 bara har 1-stop.. Vidare tror jag att 430an bara har stöd för 9 fokuspunkter, vilket inte gör den optimal på 1D och 7D.

Hoppas att det var till någon hjälp! I övrigt kan jag bara, precis som föregående talare, säga att du kommer att bli galet nöjd med 7D!

Mvh
 
Tack för era snabba och konstruktiva synpunkter jag ska definitivt ta det i bekatning.

Erland: angående 5Dmk2 så har jag funderat starkt på den också men jag glömde nämna i min text att jag är tränare i en slalomklubb och att det kan nog bli en del fotande där och då kanske 7D är en lite bättre aktionkamera men jag har definitivt forfarande 5'an i tankarna.

Hade även starka funderingar på Nikon D700 men bl a den känns inte alls bra i mina händer.

Fast jag är väldigt sugen på att komma igång tänker ta god tid på mig och läsa på mer innan jag bestämmer mig, troligen blir det ett köp någon gång i januari.


[Redigerat stavfel]
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.